حرکت شاخص‌سازها علیه بازار سرمایه/ پول به سمت سهم‌های کوچک حرکت می‌کند

روندهای فعلی بازار سرمایه نشان می‌دهد پول از نمادهای شاخص‌ساز وارد سهم‌های کوچک شده است که این نشان خوبی برای ورود شاخص کل هموزن به فاز بالاتر خواهد بود.

حرکت شاخص‌سازها علیه بازار سرمایه/ پول به سمت سهم‌های کوچک حرکت می‌کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از اصلاح 34 درصدی بازار طی 3 ماه، بازار از هفته آخر آبان به روندی صعودی وارد شده است. اما این روند صعودی با همه روندهای قبلی در سال جاری بسیار متفاوت است. در ماه های ابتدایی امسال این نمادهای دولتی بودند که خود در روند صعودی بازار قرار داده بودند و بازار سرمایه نیز به تبعیت از این سهم ها رشد یکپارچه ای را تجربه می کرد.

بازار سرمایه در ابتدای سال تا 19 مرداد ماه از عدد 512900 واحد به عدد دو میلیون و هفتاد وهشت هزار واحد رسید که رشد 4 برابری را نشان می دهد. اما از زمان شروع اصلاح بازار تا  20 آبان ماه که روز پایان اصلاح به شمار می رود، شاخص با کاهش 45 درصدی به 1.211.941 واحد رسید.

بازاری با روندهایی غیرمنطقی

در برهه زمانی ابتدای سال که بازار سراسر سبز بود، بسیاری از تحلیلگران هیجان را علت اصلی شکل گیری صف های خرید ده میلیونی برای همه نمادهای ارزنده و غیر ارزنده و دولتی و غیردولتی می دانستند. با شروع دوران اصلاح بسیاری از افرادی که تنها برای کسب سود وارد این مسیر شده بودند، یا از بازار خارج شدند یا دست از معامله با هیجان برداشتند.

روند شاخص از ابتدای سال جاری تا 19 آبان 99

در این مدت بسیاری از نمادها حدود 50 تا 80 درصد اصلاح داشتند که این مساله بسیاری از سرمایه های خرد را از بین برد. کاهش بی اعتمادی به بازار نیز مزید بر علت شده بود تا روند اصلاحی بازار سرعت بیشتری بگیرد.

یکی از نکات اصلی در این مدت، خارج شدن ریل بازار از مسیر تحلیل های تکنیکال و بنیادی بوده است. در دوران اوج گیری بازار، مقاومت های موجود که تحلیل تکنیکال آن را نشان می داد، به سرعت شکسته می شد و دیگر تحلیل تکنیکال پاسخی برای روندهای بازار نداشت. در دوران ریزش هم تمام حمایت های بازار یکی پس از دیگری از بین می رفت و تحلیلگران دست های خود را به نشانه عدم توانایی در تحلیل روندها بالا برده بودند.

توجه سهامداران به تحلیل تکنیکال و بنیادی در بازار سرمایه

اما از زمان پایان دوران اصلاح همه روندهای بازار با دوران قبل از آن به شدت متفاوت بوده است. اولین نکته بازار سرمایه در این مدت به رفتار نوسانی بازار بر می گردد. در این مدت دیگر شاهد روندهای یک سره مثبت و یا یک سره منفی نبوده ایم و می توان امیدوار بود که سهامداران دست از رفتارهای هیجانی برداشته اند.

نکته دیگر تحلیل پذیری بازار در این مدت بوده است. از منظر تحلیلگران تکنیکال بورس دقیقا در نقاط حمایتی و مقاومتی واکنش نشان می دهد. افزایش ورود پول حقیقی هم می تواند در این مدت یکی از نکات مثبت بازار باشد که آینده آن را برای سهامداران خرد روشن نگه می دارد.

شاخص سازهای دولتی علیه نمادهای کوچک بازار

اما در این دوران نیز روندهای دیگری در بازار شکل گرفته است. در این مدت شاخص کل با نوسان بسیاری مواجه بوده است. اما شاخص کل هموزن روند تقریبا صعودی داشته است. این مساله طی دوهفته گذشته به شدت قابل ملاحظه بوده است. شاخص کل که روندی نوسانی و بیشتر قرمزپوش بوده است، نشان می دهد شاخص سازها علیه روند بازار گارد گرفته اند.

روند شاخص کل از 99/9/01 تا 99/10/03

این مساله که شاخص کل روندی مغایر با شاخص کل هموزن داشته است، نشان از کاهش استقبال سهامداران از شاخص سازها که اکثر آنها نمادهای دولتی نیز هستند، دارد. نمادهای کوچک بازار که در دوران ریزش تا 80 درصد از قیمت آنها کم شده بود، در حال حاضر از ارزندگی بیشتری برخوردار بوده اند.

روند شاخص کل هموزن از 99/9/01 تا 99/10/03

با این روند می توان امیدوار بود، سهامداران خرد به سهام کوچک بازار روی آورده اند و بازار به یک روند معقول و تحلیل پذیر بازگشته است. به عبارت دیگر، با وجود صفوف فروش گروه بانک، پالایشی، خودرو و سایر سهام بزرگ و تاثیرگذار در شاخص کل بورس تهران، اما شاخص هم وزن مثبت است. به نظر می رسد خروج پول از سهام بزرگ و شاخص ساز ادامه دار باشد؛ در ضمن ادامه جو فعلی برای تثبیت یا تغییر این موضوع حائز اهمیت است؛ هر چه است ادامه این روند برای کل بازار شرایط نامطلوبی را به بار خواهد آورد.

در همین زمینه می توان به یکپارچگی روندهای دلار و بورس در روزهای گذشته نیز اشاره کرد. دلار با توجه به نوسان در کانال 24 تا 26 هزار تومان بورس نیز در این مدت بین شاخص یک میلیون و سیصد هزار واحد تا یک میلیون و پانصد هزار واحد نوسان خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا