هشداری که باید جدی گرفت؛ مرغداران، نوروز ۱۴۰۰ گرفتار بی تدبیری مسئولان می‌شوند؟

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفتگو با تابناک اقتصادی؛

یک فعال صنعت مرغداری معتقد است سیاست‌های ستاد تنظیم بازار در قبال مرغ، سیاست‌های ضد تولید است و ما به این سیاست‌ها نقد داریم. دوستان ستاد تنظیم بازار طوری در مصاحبه‌های خود وانمود می‌کنند که انگار همه قصور متوجه مرغداران و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید است.

هشداری که باید جدی گرفت؛ مرغداران، نوروز ۱۴۰۰ گرفتار بی تدبیری مسئولان می‌شوند

گوشت مرغ از جمله اقلامی است که بسیار قیمت آن مورد توجه خانوارها است. دلیل این مسئله هم این است که با افزایش قیمت گوشت قرمز و خارج شدن آن از قدرت خرید بسیاری از خانوارها، گوشت مرغ جایگزین شده است.

به گزارش «نبض‌بانک»؛

به گزارش تابناک اقتصادی، گوشت مرغ اما در سال جاری فراز و نشیب های فراوانی را طی کرد. در ابتدای سال جاری بود که تصاویری از زنده به گور کردن جوجه ها قلب ایرانی ها را جریحه دار کرد. بسیاری این اقدام مرغداران را به ارزان بودن گوشت مرغ گره زدند و عنوان کردند که کشتن جوجه ها به منظور تنظیم بازار صورت گرفته است!

در ابتدای سال 99 مرغداران با ضرر و زیان های هنگفتی مواجه شدند و همان زمان پیش بینی می شد که این مسئله یک روزی به ضرر مصرف کنندگان تمام شود اما به دلیل آنکه تا در اقتصاد کمبودی حاصل نشود مسئولین به فکر راه چاره نمی افتند، این پیش بینی ها نادیده گرفته شد تا اینکه از اواسط تابستان سال جاری قیمت مرغ روز به روز رو به افزایش نهاد.

قیمت مرغ به جایی رسید که از آن به قیمت های لاکچری یاد می شد. قیمت برای هر کیلو مرغ در برخی مناطق به 40 هزار تومان رسید و این در حالی بود که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار باید قیمت مرغ از قرار هر کیلو 20 هزار و 400 تومان می بود.

مسئله اصلی در افزایش قیمت مرغ از دیدگاه فعالان این صنعت، افزایش قیمت نهاده های دامی و دلال بازی بود. حبیب اسدالله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور سوم آذرماه امسال در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی درباره دلایل افزایش قیمت مرغ گفت: نهاده های مورد نیاز واحدهای مرغداری، علیرغم همه تاکیدات، هشدارها که مرغداران داشتند، به صورت کامل تامین نشد.

وی ادامه داد: در کنار این مسئله، دستگاه دولتی قیمتی را برای گوشت مرغ مصوب کرد که این قیمت در صورت عدم تامین کامل نهاده ها منطقی نبود. به همین خاطر، این ترس در مرغداران وجود داشت که جوجه ریزی را انجام بدهند و با شرایط موجود قیمت تمام شده بالاتر از قیمت دستوری باشد و گرفتار تعزیرات شوند. روی همین قضیه، میل و رغبت مرغداران برای جوجه ریز کم شد و این مسئله هم اکنون بر روی بازار تاثیر گذاشته است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور با اشاره به قیمت کنونی مرغ، گفت: این قیمت هم اکنون بالاتر از قیمت تمام شده می باشد اما نکته جالب تر این است که بین قیمت مرغ زنده و قیمت مرغ گرم که به دست مصرف کننده می رسد یک حباب بسیار بزرگی وجود دارد. وی افزود: اگر اکنون قیمت مرغ زنده را فرضا درب مرغداری به کشتارگاه 22 هزار تومان بفروشند این مرغ نباید با قیمت  بیش از 32 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد اما هم اکنون عملاً ملاحظه می گردد که بعضا قیمت تا 40 هزار تومان هم رسیده است! 

اسدالله نژاد اظهار داشت: اگر نهاده ها به صورت کامل با همان قیمت دولتی تامین شود، قطعا قیمت مرغ با همان قیمت مصوب یعنی 20 هزار و 400 تومان توزیع خواهد شد.

حالا در مورخه 1 دی 99 عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و دبیر کارگروه تنظیم بازار کشور طی نشست خبری با اشاره به گزارش درباره نحوه تأمین و توزیع محصولات پروتئینی افزود: بر اساس این گزارش نحوه توزیع نهاده ‌های دامی در کشور تا چندی پیش دچار وقفه شده بود و مشکلاتی را برای تأمین در این بخش ایجاد کرده بود اما اکنون همه نهاده‌ های دامی به صورت ۱۰۰ درصدی تأمین می‌ شود و لذا تولید کنندگان می ‌توانند محصولات خود را به قیمت مصوب عرضه کنند.

همان گونه که اشاره شد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور در گفتگو با تابناک اقتصادی اعلام کرده بود که اگر نهاده ها به صورت کامل با همان قیمت دولتی تامین شود، قطعا قیمت مرغ با همان قیمت مصوب یعنی 20 هزار و 400 تومان توزیع خواهد شد.

بنابراین با این صحبت های دبیر کارگروه تنظیم بازار کشور هم اکنون نهاده های دامی به صورت 100 درصدی تامین می شود و باید قیمت مرغ 20 هزار و 400 تومان باشد. اما قیمت مرغ در بازار چگونه است؟

بر این اساس حبیب اسدالله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی امروز (شنبه ششم دی ماه 99) در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی درباره صحبت های اخیر دبیر کارگروه تنظیم بازار کشور گفت: ایشان باید به چند پرسش در ابتدا باید پاسخ دهند. اول اینکه از روزی که قیمت مصوب مرغ را ستاد تنظیم بازار 20 هزار و 400 تومان در نظر گرفت، آیا قیمت مولفه های تولید از جمله ذرت و سویا را افزایش داده اند یا خیر؟ پاسخ مثبت است و از آن روزی که قیمت مصوب مرغ را اعلام کردند، خود ستاد تنظیم بازار قیمت سویا را 19 درصد و ذرت را 15 درصد افزایش دادند. خب، وقتی قیمت مولفه های تولید افزایش می یابد، طبیعتاً باید قیمت محصول نهایی هم افزایش یابد. اگر این اتفاق نیفتد ظلم و اجحاف در حق تولیدکننده است. در حالی که قیمت مولفه های تولید مرغ افزایش یافت و قیمت مصوب مرغ افزایش نیافت بنابراین اجرای قیمت مصوب 20 هزار و 400 تومان امکان پذیر نیست.

اسدالله نژاد افزود: دوم اینکه وقتی گفته می شود که ما 100 درصد نهاده های دامی را تامین کرده ایم، من با یک مثال توضیح می دهم. وقتی دولت ماهانه 60 لیتر بنزین می دهد این 60 لیتر ممکن است باک یک خودرو را پر کند اما باک خودروی دیگر را پر نکند. دولت نمی تواند در این وضعیت ادعا کند که بنزین همه خودروها را تامین کرده است. خب حالا، دولت به ازای هر مرغ 4 کیلو نهاده دامی در نظر گرفته است. بله، دولت 100 درصد این 4 کیلو را تامین می کند اما این 4 کیلو نیاز کامل تولید یک دوره مرغداری نیست. برای یک مرغ حدود 4.8 کیلوگرم نهاده لازم است. یعنی دولت عملا 85 درصد نهاده های دامی را تامین می کند و 15 درصد باقیمانده را مرغداران از بازار آزاد تامین می کنند. پیشنهاد این است که دولت این 15 درصد را هم تامین کند تا دلالی و بازار سیاه جمع شود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران اظهار داشت: مسئله دیگری که برخی مرغداران با آن مواجه هستند این است که قیمت مرغ زنده در برخی استان ها از قیمت مصوب که حدود 14 هزار و 400 تومان است، پایین تر می باشد. همان گونه که وقتی قیمت مرغ از قیمت مصوب بیشتر می شود و فشار می آوردند که قیمت مرغ را کاهش دهید، هم اکنون هم لطف کنند و در بسیاری از استان ها که قیمت مرغ از قیمت مصوب پایین تر است، فشار بیاورند و افزایش دهند و به قیمت مصوب برسانند. پیشنهاد این است که خود دولت در این استان ها ورود کند و مرغ را به قیمت مصوب خریداری کند و برای روزهایی که افزایش قیمت را شاهد هستیم ذخیره کند.

اسدالله نژاد در پاسخ به اینکه در کدام استان های قیمت مرغ از قیمت مصوب پایین تر است، گفت: در بیشتر استان ها شاهد این مسئله هستیم. از جمله این استان ها می توان به استان های گیلان، مازندران، گلستان اشاره کرد.

وی اظهار داشت: سیاست های ستاد تنظیم بازار در قبال مرغ، سیاست های ضد تولید است و ما به این سیاست ها نقد داریم. دوستان ستاد تنظیم بازار طوری در مصاحبه های خود وانمود می کنند که انگار همه قصور متوجه مرغداران و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید است.

یک هشدار مهم

اسدالله نژاد در پاسخ به اینکه آیا از شما مشورتی گرفته می شود یا خیر؟، گفت: گاها مشورت می گیرند اما در حوزه اجرا، عملیاتی نمی شود. وی افزود: برای ایام عید 120 میلیون قطعه برنامه ریزی کرده اند. سال گذشته مرغدار ما به ازای هر کیلو مرغ 5 هزار تومان متضرر شد و هیچ کس حرفی نزد. چرا؟ چون دوستان برنامه ریزی غلطی داشتند و 140 میلیون قطعه برنامه ریزی کرده بودند.

اسدالله نژاد ادامه داد: امسال هم با توجه به اینکه موضوع کرونا و فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی تالارها و مراسمات مطرح است، به نظر می رسد که در این زمینه باید مقداری تخصصی تر برنامه ریزی شود. وقتی 120 میلیون قطعه تولید برنامه ریزی شده است، عملا 10 میلیون قطعه هم به این میزان اضافه می شود و تولید به 130 میلیون قطعه می رسد. با این وضعیت من برای مرغداران ناراحت هستم و فکر می کنم مصیبتی که در سال گذشته مرغداران گرفتار آن بودند، امسال نیز تکرار شود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران در مورد صادرات مرغ گفت: صادرات حدود یکی دو ماهی است که ممنوع می باشد.

وی در انتهای صحبت های خود در مورد قیمت نهاده های دامی در بازار آزاد گفت: سویا هر کیلو حدود 9 هزار تومان می باشد و ذرت نیز هر کیلو حدود 3700 تومان می باشد. به نسبت گذشته به دلیل تامین نهاده قیمت ها کاهش یافته است. در گذشته 30 درصد نهاده ها توسط دولت تامین می شد و الان حدود 85 درصد تامین می شود. اسدالله نژاد ادامه داد: اگر 15 درصد باقیمانده هم تامین شود باز باید دولت در قیمت مصوب مرغ تجدید نظری داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا