رنسانس فروش رایانه شخصی در دوران کرونا

خرید رایانه های رومیزی و لپ تاپ در سال ۲۰۲۰ از زمان آغاز فروش نخستین مدل آیفون در سال ۲۰۰۷ بی سابقه بوده و تولیدکنندگان برای تامین کامل سفارشهای موجود به ماهها زمان نیاز دارند.

به گزارش «نبض‌بانک»؛  یادگیری از راه دور و دورکاری در دوران همه گیری ویروس کرونا فروش تلفن های هوشمند را ضعیف کرده و در مقابل تقاضا برای دستگاههای بزرگتر را تقویت کرده است.

گِرِگ پرندرگاست، رییس پان امریکا و شرکت سخت افزاری ایسر در این باره گفت: فشار روی زنجیره تامین هرگز به این شکل نبوده است.

فروش جهانی سالانه رایانه شخصی شامل لپ تاپ و رایانه رومیزی در سال ۲۰۰۸ به رکورد حدود ۳۰۰ میلیون دستگاه رسید و اخیرا به ۲۵۰ میلیون دستگاه رسیده بود. عده معدودی رنسانس فروش رایانه های شخصی را انتظار داشتند.

اما اکنون تحلیلگران پیش بینی می کنند فروش رایانه شخصی در سال ۲۰۲۰ به حدود ۳۰۰ میلیون دستگاه می رسد که رشد حدود ۱۵ درصدی نسبت به یک سال قبل را نشان می دهد. تبلتها هم رشد سریعتر فروش را شاهد هستند.

طبق گزارش شرکت تحقیقاتی کانالایز، شمار رایانه های شخصی و تبلتهای فعال تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۱.۷۷ میلیارد دستگاه در مقایسه با ۱.۶۴ میلیارد دستگاه در سال ۲۰۱۹ افزایش پیدا خواهد کرد. شیوع ویروس کرونا باعث شده است خانواده ها که پیش از این یک رایانه شخصی برای خانه داشتند شمار دستگاههایشان را برای هر دانش آموز یا کارمندی که در خانه دارند، افزایش دهند.

فروشندگان بزرگ رایانه شخصی برای تامین جهش یکباره تقاضای جهانی به شمار تامین کنندگانشان افزوده و روند تحویل محصولاتشان به بازار را سرعت بخشیده اند و مدلهای جدیدی را در سال آینده عرضه خواهند کرد اما این اقدامات کافی نبوده است.

به گفته پرندرگاست، ایسر با برعهده گرفتن هزینه تحویل و کاهش یک ماهه زمان حمل محصولاتش، لپ تاپها را مستقیما به مشتریان آموزشی می رساند. با این حال خطوط مونتاژ همچنان عقبتر از برنامه تولید هستند و برخی از مشتریان برای دریافت سفارش باید چهار ماه صبر کنند.

به گفته تحلیلگران، با وجود این که بسیاری از کارخانه ها تعطیلی مربوط به همه گیری ویروس کرونا را پشت سر گذاشته اند اما تامین قطعاتی نظیر صفحه های نمایش و پردازنده ها دشوار است. اگر مسائل تامین نبود، پیش بینی فروش سال ۲۰۲۱ می توانست بالاتر باشد.

احسان دات، تحلیلگر شرکت کانالایز به یک مشتری اشاره کرد که در آوریل به یک فروشنده گفته بود دستگاهی که کی بورد داشته باشد کافی خواهد بود اما به شرط این که در مدت یک هفته بدستش برسد. این نیاز فوری اکنون فروکش کرده اما مردم به دنبال ارتقا و نگهداری دستگاههایشان هستند و این مسئله فشار روی صنعت رایانه شخصی را حفظ کرده است.

طبق پیش بینی رایان ریث، نایب رییس و تحلیلگر شرکت تحقیقاتی IDC، کمک مالی کرونایی دولت به مدارس و کسب و کارها در کشورهای متعدد ممکن است باعث شود کمبود عرضه رایانه شخصی تا سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا کند.

به گفته تحلیلگران، برخی از رایانه هایی که در چند ماه آینده به بازار عرضه خواهند شد، پاسخگوی نیازهای جدید هستند و قابلیتهایی مانند دوربین بهتر و اسپیکر برای کنفرانس ویدیویی دارند. مدلهای بیشتر تراشه سلولاری دارند و به کاربرانی که به سیگنالهای موبایل ۴G یا ۵G دسترسی دارند اما وای فای ندارند، کمک می کنند.

سم برد، رییس شرکت رایانه شخصی دل تکنولوژی ماه جاری اظهار کرد: رنسانس این صنعت، عرضه دستگاههای مجهز به نرم افزار هوش مصنوعی برای ساده کردن کارهایی مانند ورود به سیستم و خاموش کردن دوربینها را به همراه خواهد داشت.

بر اساس گزارش رویترز، سفارشهای آنلاین دل از مشتریان در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۲ درصد رشد داشت.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا