فواید نفوذ فین تک به سامانه بانک برای مشتریان بانک

شرکت های نوپای فناوری مالی می توانند به سیستم پرداخت جهانی متصل شده و به پایگاه مشتریان بانک دسترسی داشته باشند. اما این نوع دسترسی یا به عبارت دیگر ورود فین تک ها به بانک ها چه منافعی برای مشتریان بانک به همراه دارد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛ همکاری بانک ها با فین تک ها هم برای بانک ها و هم برای خود شرکت های فین تک می تواند فواید بسیار زیادی به همراه داشته باشد.
بانک ها از طریق گسترش زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در سیستم بانکی خود می توانند خدمات با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر و بدون محدودیت جغرافیایی به مشتریان ارائه دهند. همچنین از طریق فناوری های مالی می توانند ریسک اعتباری مانند دیرکرد در پرداخت وام را به طور قابل توجهی کاهش داده و الگوی رفتار مشتریان را در مسیر مشخصی هدایت کنند.  

شرکت های ارائه دهنده خدمات مالی یا فین تک ها نیز از طریق تعامل با بانک ها می توانند به منافع با ارزشی دست یابند، زیرا:
– بانک ها به خوبی بازار و مقررات را می شناسند؛
– بانک، پایگاه مشتریان قابل توجهی دارد. مشتریان به طور مستمر، 17 بار در ماه به طور میانگین، با بانک در ارتباط هستند. همچنین بانک ها الگوی رفتاری ثابتی را دائما در خرید مردم تکرار می کنند که هر چالش گری در اکوسیستم مالی به سختی می تواند این موضوع را تغییر دهد؛
– افراد مسن، راحت تر با شعب فیزیکی بانک ارتباط برقرار می کند؛
– بانک ها قدرت و امکان لابی دارند و می توانند کاری کنند که قانون گذاری به نفع آنان تمام شود.

با توجه به مطالب بیان شده، فواید همکاری برای بانک ها و شرکت های فین تک کاملاً روشن است و هر کسی می تواند منافع این تعامل دوطرفه را تصور کند. اما زمانی که صحبت از مشتریان به میان می آید، پرداختن به منافع فین تک برای مشتریان بانک کمی سخت می شود، زیرا تصور می شود که تنها اثرات غیرمستقیم افزایش کیفیت خدمات شامل مشتریان شود.

اما باید تاکید کرد که منافع فین تک ها برای مشتریان بانک بسیار فراتر از اثرات غیرمستقیم می باشد. بنابراین از منافع همکاری دوطرفه (بانک ها با فین تک ها) برای مشتریان بانک می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– دسترسی به گزینه های متنوع خدمات مالی؛
– بهبود تجربه کاربری از طریق بانکداری دیجیتال؛
– افزایش فهم نظام مالی نسبت به اقتضائات نوین تحولات مالی در کاربران؛
– ایجاد قابلیت های فناوری اطلاعات مناسب برای پاسخ به نیازهای مشتریان؛
– مدیریت بهتر مشتریان و درک بهتر نیازها و انتظارات مالی آنان؛
– یکپارچه سازی فناوری در سطوح مختلف خدمات بانکی؛
– افزایش امنیت و حریم خصوصی؛
– افزایش سرعت تراکنش؛ اگر چه سرعت تراکنش ها به شدت افزایش می باید ولی سرعت تسویه در مقایسه با نظام موجود کم است.
– افزایش کارایی در مدیریت ریسک؛ که سبب می شود اعتبار بانک و در نتیجه سودآوری بانک افزایش یافته و تسهیلات و وام های بیشتری به مشتریان ارائه گردد.

سخن پایانی
با مطالعه منافع سه جانبه همکاری بانک و فین تک ها مشخص شد که شرکت های فین تک برای بانک ها خدمات نوآورانه و راه حل های ارزان تر و کارآمدتر ارائه می دهد. از آن طرف، بانک ها به فین تک ها گستره ای از مشتریان را ارائه می دهد و فین تک این فرصت را می یابد که مدل و نظریه های نوآورانه خود را مورد آزمایش قرار دهد. در نتیجه ی این تعامل و منافعی که عاید هر دو طرف می شود، مشتریان بانک می توانند به قابلیت های بسیار کارآمد و با ارزشی در زمینه خدمات بانکی و پرداخت دست یابند که از مهم ترین این منافع می توان به افزایش امنیت و حریم خصوصی، افزایش سرعت تراکنش ها، دسترسی به گزینه های متنوع خدمات مالی و بهبود تجربه کاربری اشاره کرد.

نویسنده: سعیده فتحی مغانلو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا