موج شدید گرانی مواد شوینده استارت خورد؟!

چند روزی است که مسئولین هشدار‌های لازم در مورد شروع موج سوم کرونا در کشور را می‌دهند. با آغاز این موج، قطعا تقاضا برای مواد شوینده افزایش خواهد یافت و این در حالی است که قیمت این محصولات، یکی دو ماهی است افزایش یافته و زمزمه‌هایی در مورد افزایش قیمت مجدد محصولات شوینده به گوش می‌رسد.

افزایش قیمت

از اواخر بهمن ماه سال گذشته بود که شیوع ویروس کرونا در ایران تایید و همین موجب شد، تقاضا برای برخی کالاهای بهداشتی، از جمله مواد شوینده افزایش یابد.

این افزایش تقاضا موجب شد تا هزینه‌های مواد شوینده در سبد مصرفی خانوار افزایش یابد، به طوری که فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد و شورای اسلامی کار و نماینده کارگران در شورای عالی کار در دهم تیرماه ۱۳۹۹ طی مصاحبه‌ای گفت: پس از کرونا جهش ۳۰ و چند درصدی در استفاده از شوینده‌های بهداشتی داشتیم که هزینه سبد خانوار را به ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان رساند.

این مصاحبه هنگامی انجام شد که کشور درگیر موج دوم کرونا بود و قیمت مواد شوینده تازه افزایش یافته بود. این روز‌ها که گفته می‌شود، کشورمان وارد موج سوم کرونا شده است، قطعا نیاز مردم در این شرایط به مواد شوینده بیشتر نیز خواهد شد؛ اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که برخی اقلام شوینده به صورت چراغ خاموش افزایش قیمت داشته اند.

افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی مواد شوینده

علیرضا رضایی قهرودی، رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد شوینده طی مصاحبه‌ای در ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ در خصوص وضعیت بازار مواد شوینده و افزایش قیمت در برخی اقلام اظهار داشت: طی یک تا دو ماه گذشته، قیمت مواد شوینده حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد گران شد.

رضایی قهرودی با بیان این که اگر دلار گران شود، طبیعی است که نرخ این اقلام نیز تغییر کند، تصریح کرد: اگر افزایشی صورت گرفته، قطعا مجوز گرفته اند. دولت خود قیمت خودرو را نتوانست کنترل کند و چندین بار قیمت آن افزایش یافته است. اعلام کردند، خودرو‌هایی که در پارکینگ است، احتکار بوده و با آن برخورد می‌شود؛ اما باز چندین بار نرخ‌ها تغییر کرد. وی در پایان افزود: در افزایش قیمت خودرو رقم زیادی جابجا می‌شود، حال که نوبت به تولیدکنندگان کوچک شوینده می‌رسد، دم از گرانی می‌زنند. مشکل اصلی جای دیگری است که متأسفانه رها شده است.

سازمان حمایت هنوز دستور افزایش قیمت را صادر نکرده است!

در حالی رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد شوینده از افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی مواد شوینده خبر داده که گویا هنوز سازمان حمایت مجوزی برای افزایش قیمت مواد شوینده صادر نکرده است.

در همین رابطه، بختیار علم‌بیگی، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران طی مصاحبه‌ای در مورخه ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۹ گفت: تولیدکنندگان برای افزایش قیمت محصولات بهداشتی و شوینده به سازمان حمایت درخواست دادند؛ اما هنوز با این درخواست موافقت نشده است. تا این تاریخ یک بار درخواست افزایش قیمت رد شده و دوباره مذاکراتی انجام شده که هنوز نتیجه آن‌ها مشخص نشده است.

افزایش قیمت

چرا مواد شوینده گران شد؟

همان گونه که رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد شوینده اعلام کرد، اگر دلار گران شود، طبیعی است که نرخ این اقلام نیز تغییر کند! اما قیمت مواد شوینده چه ربطی به دلار دارد؟

طبق گفته کارشناسان، هم اکنون ۸۰ درصد از مواد اولیه تولید شوینده‌ها در داخل ایران تولید می‌شود، اما نکته مهم اینکه تولید همین مواد اولیه نیازمند مواد دیگری می‌باشد که آن مواد وارداتی است. برای مثال شیره نارگیل از مالزی وارد می‌شود و در تولید تگزاپون که پرمصرف‌ترین ماده اولیه در شوینده‌ها است به کار می‌رود.

گفتنی است، هر ساله در اردیبهشت ماه قیمت مواد شوینده ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش می‌یابد، اما امسال به دلیل اینکه ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی از خردادماه سال گذشته به تولیدکنندگان اختصاص نیافت، تولیدکنندگان مجبور شدند از ارز آزاد استفاده کنند. همین باعث شد تا با گرانی ارز قیمت مواد اولیه هم افزایش یافت و در نتیجه قیمت مواد شوینده نیز گران شود.

زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که در صورت ادامه روند افزایش قیمت ارز و سخت‌تر شدن تامین مواد اولیه، احتمالاً قیمت مواد شوینده یک بار دیگر افزایش یابد که باید منتظر ماند و دید که این زمزمه‌ها تا چه اندازه صحت می‌تواند داشته باشد.

در این شرایط که کشور نیازمند مواد شوینده است، آیا صادرات این مواد آزاد شد؟

به هر حال در شرایطی که گفته می‌شود موج سوم کرونا در حال آغاز است و در صورت شروع موج سوم قطعا تقاضا برای مواد شوینده افزایش خواهد یافت. خبر‌ها حکایت از آن دارد که گویا صادرات برخی مواد شوینده تا پایان آذرماه امسال بلامانع اعلام شده است.

در همین رابطه در ۲۳ شهریور ماه ۱۳۹۹ مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، در نامه‌ای به سعید عباسپور، مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات این وزارتخانه اعلام کرد که بر اساس مصوبات بیست و پنجمین جلسه ستاد مقابله با ویروس کرونا و با توجه به نامه معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو صادرات محصولات شوینده، صابون و آب ژاول تا پایان آذر ماه امسال از نظر این معاونت بلامانع است. این موضوع به اطلاع کلیه گمرکات اجرایی نیز رسیده است.

البته بر اساس این نامه انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران، مکلف به تنظیم بازار به منظور جلوگیری از کمبود محصولات یاد شده در شرایط کنونی کشور هستند.

سعید عباسپور نیز طی نامه‌ای که تصویر آن را در زیر ملاحظه می‌کنید، این موضوع را به دفتر صادرات اعلام کرده است.

افزایش قیمت

همچنین مدیر کل دفتر صادرات نیز طی نامه دیگری به کلیه گمرکات اجرایی مجوز صادرات محصولات شوینده، صابون و آب ژاول را ابلاغ کرده است.

افزایش قیمت

گفتنی است، در اسفندماه سال گذشته بود که گمرک اعلام کرد، به منظور مقابله با ویروس کرونا در کشور صادرات برخی اقلام بهداشتی، نساجی و سلولزی تا اطلاع ثانوی ممنوع است؛ بنابراین، صادرات محصولات بهداشتی و ضدعفونی کننده نیز از قبیل آب ژاول، ضد عفونی کننده‌ها، صابون و کلیه تعرفه‌های ذیربط آن ممنوع شد.

با توجه به اینکه هشدارهای شروع موج سوم کرونا چند روزی است توسط مسئولین ذی ربط داده می شود، پیش بینی می گردد که تقاضا برای مواد شوینده بیشتر شود؛ بنابراین، دولت باید از هم اکنون خود را برای شروع موج سوم کرونا آماده کند و طی تصمیماتی اولاً ارزهای مورد نیاز تولیدکنندگان مواد شوینده را تامین نماید و ثانیاً نظارت جدی بر بازار این محصولات داشته باشد تا در صورت افزایش تقاضا و کمبود عرضه و جهت جلوگیری از افزایش قیمت، صادرات این نوع محصولات را لغو و یا محدودتر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا