قیمت سه نماد تازه عرضه شده به زیر قیمت اولیه رسید

سه نمادی که امسال عرضه اولیه شده اند، در جریان معاملات امروز در اتفاقی نادر، زیر قیمت کشف شده در عرضه اولیه رسیدند.

به گزارش «نبض‌بانک»؛

روندهای بورس در ماه‌های گذشته به دلیل نوسان زیاد شاخص کل و شاخص هموزن تا حدودی از تحلیل پذیری خارج شده اند. این مساله خود را در اکثر نمادها نشان داده است.

 رشد بالای شاخص در 5 ماه ابتدایی سال به همراه ریزش 45 درصدی بورس در کمتراز 3 ماه نشان می دهد، از تحلیل پذیری بورس تا حدود بسیاری کاهش یافته است.

با پایان دوران اصلاح بازار سرمایه نیز، بسیاری از کارشناسان بازگشت تحلیل پذیری به روند بازار را یکی از ویژگی های بازار سرمایه در آذرماه و دی  ماه می دانستند. اما در این دوماه نیز اتفاقاتی رخ داده است که نشان می دهد، هنوز بازار به حالت طبیعی خود که بتوان از تحلیل های تکنیکال و بنیادی برای معامله استفاده کرد، برنگشته است.

این مساله را می توان در نمادهای عرضه اولیه شده ای مانند امین، وسپهر و سیتا دانست. این نمادها در حالی امروز معامله شده اند که قیمت فعلی آنها پایین تر از قیمت آنها در روز عرضه است.

تامین سرمایه امین

شرکت تامین سرمایه امین روز 15 مردادماه سال جاری به عنوان پانصد و چهل و پنجمین شرکت در بورس تهران عرضه اولیه شد.  این شرکت با نماد امین اولین و تنها نهاد مالی و از معدود ناشران بورس است که برای آن سهام ممتاز در نظر گرفته شده و دارندگان فعلی سهام شرکت، سهام ممتاز دریافت کرده‌اند.

این شرکت بالاترین سهم انتشار اوراق را در سال‌های متمادی داشته است. سهم پروژه‌های بزرگ ملی از جمله بورسی کردن شرکت‌های مشمول اصل ۴۴، عرضه شستا و ‌بزرگ‌ترین تامین مالی های کشور توسط امین به اجرا درآمدند.

تامین سرمایه امین در زمان عرضه اولیه ۶ صندوق سرمایه گذاری داشته است که حدود ۸ هزار میلیارد تومان تحت مدیریت صندوق های این مجموعه است. پیش بینی می شد مجموع دارایی تحت مدیریت صندوق ها تا پایان سال به ۱۵ هزار میلیارد تومان برسد.

 

در آن تاریخ نماد امین با قیمت ۱۰۴۰۰ ریال به متقاضیان فروخته شد. اما در معاملات امروز، قیمت معامله شده این سهم به زیر قیمت عرضه اولیه آن رسید.

نکته جالب توجه آن است که این شرکت در 3 ماه گذشته، 33 روز در رنج منفی معامله شده است و در 27 روز هم در رنج مثبت خرید و فروش شده است.

سرمایه گذاری مالی سپهرصادرات

شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات با سرمایه هزار میلیارد تومانی 30 شهریورماه سال جاری در بازار اول معاملات فرابورس به صورت عرضه اولیه به سهامداران واگذار شد.

سقف قیمت عرضه اولیه وسپهر، ۱۰۱۰۰ ریال بود. در جریان عرضه اولیه وسپهر، برای اولین بار پس از مدتها حجم درخواست های خرید ، کمتر از تعداد سهام عرضه شده بود و در نتیجه همه سفارش‌های خرید چه در سقف قیمت و چه در قیمت های پایین تر از سقف به صورت کامل انجام شد.

 

قیمت امروز وسپهر در لحظه بازگشایی 10122 ریال بود. این شرکت در 3 ماه گذشته 33 روز منفی بوده است و 23 روز نیز در رنج مثبت قرار داشته است.

سرمایه گذاری سیمان تامین

شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین هفتمین نمادی بود که در سال جاری در مورخه 11 تیرماه عرضه اولیه شد. بازه قیمتی سیتا در روز عرضه  ۱۴۹۰ تا ۱۵۷۵ بود. اما این برای دومین بار است که این شرکت در جریان معاملات خود به زیر قیمت عرضه اولیه رسیده است.

 

قیمت سهام شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین یکبار در تاریخ 6 آبان 99 به 1576 تومان نیز رسیده بود. اما در معاملات روز جاری نیز قیمت این سهم به زیر قیمت عرضه اولیه رسید.

 

این مساله نشان می دهد یا شرکت های عرضه شده در بورس به درستی قیمت گذاری نشده اند یا نوع تحلیل سهامداران خرد این است که قیمت فعلی این شرکت ها با توجه به تغییرات در بازار سرمایه به زیر ارزش اولیه آنها رسیده است.

این رخداد به هر علتی باشد، در حال حاضر که بازار روزهای پرنوسان و البته بیشتر منفی را طی می کند، نشان دهنده عدم حمایت از این سهم ها هستیم که قیمت آنها به زیر قیمت عرضه اولیه آنها رسیده است.

مخاطبین خبرگزاری فارس نیز در سامانه فارس من، سوژه هایی با عناوین «بررسی فوری عملکرد حقوقی نماد سیتا»، «حقوقی‌ها به سهم «وسپهر» اجازه رشد نمی‌دهند»، «انتقاد از تغییر ارزش سهام وسپهر» و «سهامداران متضرر وسپهر را دریابید» به ثبت رسانده اند که  این سوژه ها در حال پیگیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا