بازگشت بانک‌ها به بنگاه‌داری در سایه حمایت از بورس

به گزارش “نبض بانک” ، سیستم نظام بانکی کشور اکنون به دلایل مختلفی نابسامان است. کاهش میزان تسهیلات‌دهی به واحدهای تولدی، منفی بودن تراز آنها و … باعث شده تا شبکه بانکی کشور در آستانه یک بحران بزرگ و غیرقابل مهار قرار بگیرد.

اصلاح نظام بانکی اگرچه سالهاست در دستورکار مجلس و دولت سالهاست قرار دارد،ا ما همچنان نظام بانکی درغیاب یک استراتژی مشخص راه خود را می‌رود و جالب آنکه تصمیم‌های گاه و بیگاه و غیراصولی تیم اقتصادی دولت‌ها به این نابسامانی دامن زده است.

در این میانه نیز اغلب بانک‌ها برای فرار از بحرانی که در انتظارشان است، بهترین استفاده را از این نوع تصمیم‌ها گرفته و از رسالت خود همانا تامین منابع مالی برای یک رونق دهی به چرخ‌های اقتصاد است دور می‌شوند.

سالهاست که بانک‌ها متهم به بنگاه‌داری و هراز گاهی هم دخالت در بازار سکه و حتی ارز شده‌اند؛ اینها نشانه‌ای از نابسامانی بانک‌ها در آستانه یک بحران بزرگ هستند.

حالا مصوبه اخیر شورای عالی بورس مبنی بر اجازه ورود بانک‌ها به بورس برای سرمایه‌گذاری نیز نه تنها نمی تواند باری را از دوش اقتصاد و نزدیک شدن بانک‌ها به رسالت اصلی خود کند بلکه موجب افزایش نقدینگی، تورم و منفی شدن بیشتر تراز مالی بانک‌ها خواهد شد.
اغلب کارشناسان اقتصادی با این موضوع مخالف بوده و نسبت به تبعات اجرایی شدن این مصوبه هشدار داده‌اند.

 

بازگشت مجدد به بنگاه‌داری بانک‌ها اشتباه است

کامل ابراهیمیان، کارشناس بازار سرمایه درباره حمایت بانک‌ها از بازار سهام نیز گفته: سالها بود که بانک‌ها در حوزه بنگاه‌داری وارد شده و از وظیفه اصلی خود دور مانده بودند. بنگاهداری بانک‌ها باعث شد تا درتولید با مشکل مواجه شویم و با قانون رفع موانع تولید، بانک‌ها موظف به خروج از بنگاه‌داری شدند؛ بنابراین بازگشت مجدد به بنگاه‌داری بانک‌ها اشتباه است و لزومی برای انجام آن نیست. اینکه بانک‌ها بخواهند اشتباهی که قبلاً مرتکب شده بودند و اثربخشی مثبتی بر اقتصاد نداشتند، فرآیند صحیحی نیست. حتی دیدیم که بانک‌ها به شرکت‌های زیرمجموعه خود تسهیلات می‌دادند و تولید را با مشکل مواجه کردند.

براساس آنچه که این کارشناس اقتصادی، به خبرگزاری مهر گفته است: وظیفه بانک‌ها صرفاً جذب منابع مردم برای تأمین مالی از طریق اعطای تسهیلات است و غیر از این، وظیفه دیگری ندارند؛ اینکه بخواهند وارد بنگاه‌داری شوند، از کارکردشان منحرف می‌شوند.

 

خلق پول و افزایش تورم

کامران ندری، کارشناس اقتصادی نیز نسبت به این موضوع هشدار داده و گفته است: ورود بانک‌ها به بازار سرمایه از طریق مکانیزم خلق پول اتفاق می‌افتد ضمن اینکه پشتوانه پول‌هایی که خلق می‌شود، سهام یا دارایی است که هرآن ممکن است ارزش و قیمت آن دچار نوسان و ریزش شود. در نتیجه به نظر نمی‌رسد که برداشته شدن محدودیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بازارسرمایه، روش درستی برای حمایت از بازار بورس باشد.

آنطور که کامران نداری به خبرگزاری تسنیم گفته: طبق مبانی اقتصادی، زمانی‌‌که بانک‌ها برای خود دارایی ایجاد یا دارایی‌های را اعم از ارائه تسهیلات یا خرید سهام،‌ درواقع در مسیر خلق پول گام برداشته‌اند و عملاً موجب خلق پول می‌شوند.
این کارشناس اقتصادی بر این باور است که ورود بانک‌ها به بورس،‌ چون از مسیر خلق پول می‌گذرد آثار تورمی شدیدی به همراه داشته و از سوی دیگر نیز منجر به زیان بانک‌ها می‌شوند. در واقع بانک‌های ایران تا پیش از لغو ممنوعیت ورود بانک‌ها به بازارسرمایه، ناترازی‌های فراوانی در ‌دارایی‌ها، درآمدها و هزینه‌ها داشتند و اگر اکنون با ورود به بازار سرمایه ساز و کار مشخصی برای سرمایه‌گذاری نداشته باشند،‌ متحمل خسارت‌های فراوانی می‌شوند.

تولید زیان می‌بیند

محمد امینی رعیا، کارشناس اقتصادی در این باره به خبرگزاری مهر گفته است: سرمایه گذاری بانک‌ها باعث تورم و رکود می‌شود.
به گفته امینی رعیا، یک بخش از افزایش نقدینگی، تسهیلاتی است که بانک‌ها ارائه می‌دهند این تسهیلات درصورتی که معوق شود یا به سمت تولید نرود یا صرف خرید ارز و طلا شود باعث خلق پول اضافه می‌شود اما در ازای آن بخش مولد اقتصاد رشدی نمی‌کند.
امینی رعیا گفته: متأسفانه درصورتی که تسهیلات به بخش واقعی نرسد، تسهیلات را یک شخص دریافت کرده و صرف کارهای دیگر می‌کند اما هزینه اش را تمام جامعه باید پس بدهند.

 

 

وی آسیب‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس را بر شمرده و گفته: سرمایه‌گذاری بانک در بورس نیز از همین جنس است و نقدینگی را افزایش می‌دهد چراکه این پول، قرار است صرف سفته‌بازی و خرید سهام عده‌ای شود و با هدف عدم افت شاخص و منفی نشدن سهام صورت می‌گیرد و به بخش واقعی اقتصاد نمی‌رسد.
این کارشناس اقتصادی بیان داشت: این پول تنها با این هدف به بورس تزریق خواهد شد که بعد از رشد شدید این بازار که بسیار سریع‌تر از بازارهای دیگر و غیرقابل تصور بود، بورس دچار افت شدید نشود. با این هدف، هم خلق پول صورت می‌گیرد و هم از طرف دیگر تولیدی اتفاق نمی‌افتد و تنها موجب زیان نکردن عده‌ای می‌شود که در بازار سهام بوده‌اند و سود چند برابری برده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا