اولویت ۱۴۰۰ بانک مرکزی چه خواهد بود؟

نماینده سابق مجلس و استاد دانشگاه گفت: انتظار این است که بانک مرکزی اقدامات خود را در بخش تورم متمرکز کند و یکی از علل اصلی تورم که همان کنترل نقدینگی هست را جزو اولویت‌های اصلی قرار دهد.

بانک مرکزی

به گزارش «نبض‌بانک»؛  سیدفرید موسوی عضو هیات علمی دانشگاه و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات متعدد بانک مرکزی در سال گذشته و مشخصا امسال اظهار داشت: یکی از حوزه هایی که تلاش زیادی صورت گرفت، حوزه فعالیت های ارزی بانک مرکزی بود. ولی حسب شرایط اقتصادی که عمدتا هم این عوامل در ید بانک مرکزی نبودند، طبیعی هست که بخشی از این تلاش ها به ثمر نشست و بخشی از این اقدامات هم متاسفانه نتیجه بخش و اثربخش نبود، با این حال یکی از زمینه های موفق در کارنامه بانک مرکزی در سال جاری استفاده از ابزارهای غیرمستقیم سیاست پولی بود که من فکر می کنم که امسال مورد استفاده بانک مرکزی قرار گرفت، استفاده از عملیات ریپو بود. در حقیقت یکی از زمینه ها و ابزارهایی که برای اتخاذ سیاست پولی می توانست موثر باشد در اقتصاد خودمان جای خالی آن احساس می شد. بنابراین  بانک مرکزی با عملیات ریپو نسبت به تنظیم نرخ سود در بازار بین بانکی اقدام کرد. هر چند فعلا در مرحله آزمایش قرار دارد، ولی همین که بانک مرکزی در این مسیر قرار گرفته و اقداماتی در حال شکل دهی است، اقدام مبارکی برای اقتصاد ایران است و انشاالله در سال آینده نیز تداوم داشته باشد.

هرچند برای توفیقات این مسیر باید بازار اوراق بهادار هم عمق بگیرد و بانک مرکزی هم تمایل داشته باشد که این مسیری که شروع کرده را به نتیجه برساند که من فکر می کنم اگر این اتفاق بیفتد یکی از اتفاقات مبارکی هست که اخیرا در اقتصاد کشورمان با ابتکار بانک مرکزی شاهد بوده ایم.

اولویت ۱۴۰۰ بانک مرکزی چه خواهد بود؟

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال اظهار داشت: در خصوص اولویت های سال بعد بانک مرکزی؛ با توجه به اینکه وضعیت متغیرهای سیاسی به نفع کاهش نرخ ارز در حال رخ دادن است و به نظر می رسد که گشایش هایی نیز در خصوص  کاهش اعمال فشارهای خارجی و تحریم ها اتفاق خواهد افتاد و در نتیجه جریان ورود ارز بیشتری را خواهیم داشت، این اتفاق ها یک اثر کاهش تورمی را به همراه خواهد داشت.

در ماه های آتی امسال و در سال آینده، انتظار این است که بانک مرکزی اقدامات خود را در بخش تورم متمرکز کند و یکی از علل اصلی تورم که همان کنترل نقدینگی هست را جزو اولویت های اصلی خودش قرار بدهد و بتواند با کنترل نقدینگی، نوسانات تورمی را کنترل بکند.

موسوی با اشاره به اینکه در حال حاضر با پدیده تورم بلندمدت روبرو هستیم که متاسفانه نوسانات زیادی را دارد و رو به رشد هم هست، اظهار داشتت: در چنین شرایطی، افق روشنی برای سرمایه گذاری نخواهیم داشت و در چنین فضایی سوداگران جولان خواهند داد. در نتیجه ما برای برون رفت از وضعیت اقتصادی فعلی نیاز به یک رشد اقتصادی بهتری داریم.

وی تاکید کرد: البته این رشد اقتصادی هم در خلاء شکل نمی گیرد و نیاز است که سرمایه گذاری اتفاق بیفتد؛ سرمایه گذاری برای اینکه اتفاق بیفتد، باید قابل پیش بینی باشد، باید در واقع یک افق بلندمدت تری را برای خودش در نظر بگیرد. نرخ تورم با ثبات و پایین این افق را می تواند شکل دهد تا سرمایه گذاری روی زمین بنشیند و اشتغال ایجاد کند.

عضو هیات علمی دانشگاه در پایان گفت: در ادامه سال و همچنین سال آینده، اگر کنترل نقدینگی توسط بانک مرکزی جدی گرفته شود، با توجه به وضعیت سیاسی که عرض کردم، می تواند چنین شرایطی را به همراه داشته باشد و نرخ تورم باثبات تر و پایین تر می تواند نویدبخش اتفاقات خوب در حوزه شاخص های رشد اقتصادی باشد و برای برون رفت از وضعیت اقتصادی مفید واقع شود.

منبع: ایبنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا