ایجاد میز خرما در وزارت جهاد کشاورزی

میز خرما در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل می‌شود

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس، گفت: اسامی ۳۰ نفر از نمایندگان که در مناطق آنها خرما برداشت می‌شود تهیه کرده‌ام تا با دعوت از آنها میز خرما را در مجلس یا وزارت جهاد کشاورزی تشکیل دهیم و درآن برای استان‌های کمتر برخوردار برنامه‌ریزی شود.

به گزارش نبض بانک، ذبیح ‌الله اعظمی ساردوئی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص نشست میز خرما تشکیل شده در وزارت امور خارجه با حضور معاونت دیپلماسی اقتصادی این وزارتخانه، گفت: حداقل 5 استان جنوبی کشور شامل کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان در زمینه کشت و تولید محصول خرما فعالیت دارند.

یک میلیون و 200 هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی مناطق تولید کننده خرما، فرآوری و فروش محصول است، تصریح کرد: یک میلیون و 200 هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود که200 هزار تن آن در جنوب استان کرمان برداشت می‌گردد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ارقام خرمای مهمی مانند مضافتی، کلوته و مرداسنگ در جنوب استان کرمان برداشت می‌شود به همین دلیل بعد از اینکه میز خرما در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد اثرات خوبی داشت ، در خواست کردیم تا این نشست در وزارت امور خارجه به منظور تسهیل صادرات خرما برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه 17 نفر از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی که در مناطق آنها خرما برداشت می‌شود در نشست میز خرما وزارت خارجه حاضر شدند، عنوان کرد: باید بر روی موضوع صادرات خرما اقدامات بیشتری داشته باشیم، مسئولین خرد و کلان کشور باید به این باور برسند که صادرات باید انجام شود.

ممنوعیت صادرات منجر به از دست رفتن بازار هدف می‌شود

اعظمی با اشاره به اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت محصولات در بازار داخلی راهیابی این محصولات به بازارهای بین المللی است، ادامه داد: ممانعت از صادرات محصولات کشاورزی منجر به از دست رفتن بازار هدف و مشتریان خارجی است، کشور هند علی‌رغم اینکه صادرکننده پیاز است در مناطقی واردات پیاز انجام می‌دهد.

رقابت تجار ایرانی در بازار کشورهای هدف آسیب‌زا است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی و پیاز موجب از دست دادن بازار مصر، اردن و چند کشور عربی شد، عنوان کرد: متاسفانه برخی از صادرکنندگان ایرانی در بازارهای هدف به جای همکاری در عرضه محصول با یکدیگر رقابت می‌کنند که آسیب‌زا است و باید برای جلوگیری از آن فرهنگ‌سازی کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازارهای کشورهای چین، روسیه وهند برای صادرات محصولات ایرانی ظرفیت بسیار بالایی دارند تنها باید استانداردهای لازم را به منظور صادرات محصولات فراهم کنیم، گفت: خوشبختانه عمده محصول خرما به بازار روسیه صادر می‌شود در کنار این بازار باید بازار کشورهای هند و چین را نیز تصاحب کنیم.

وی با اشاره به اینکه از تجار و بازرگانان ایرانی خواسته شد تا با رایزن‌های اقتصادی سفارتخانه‌های ایران در کشورهای هدف ارتباط برقرار کنند، ادامه داد: وزارت امور خارجه موظف شد از تجار خارجی دعوت کند و نمایندگان این تجار را به مناطق خود برده و محصولات را به آنها معرفی کنند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل و خارج از کشور و دعوت از سفیران کشورهای هدف بسیار اهمیت دارد، عنوان کرد: جشنواره مرکبات جیرفت و جشنواره خرمای کلوته در کهنوج با حضور برخی از سفرای اقتصادی برگزار شد که در فروش و صادرات محصولات کمک کننده بود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انجمن‌های صنفی برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله خرما ضرورت بسیار زیادی دارد و به برنامه ریزی برای صادرات کمک می‌کند، افزود: در نشست روز گذشته میز خرما به عنوان نماینده مردم در جنوب استان کرمان به این نتیجه رسیده‌ام که زیر ساخت‌های خوبی در این منطقه فراهم وجود دارد و زیر ساخت‌ها طی دو دهه اخیر ایجاد شده است.

کارگاه‌های تولید و فرآوری خرما در کنار سردخانه‌های جنوب کرمان احداث می‌‌شوند

وی با تاکید بر اینکه در هفت شهرستان جنوب استان کرمان 183 واحد سردخانه وجود دارد که از آنها درخواست شده تا در کنار سردخانه‌ها واحد درجه بندی و بسته‌بندی احداث کنند، عنوان کرد: متاسفانه در جنوب استان کرمان در زمینه صنایع فرآوری کمبود داریم اما در جیرفت و عنبرآباد کارخانه فرآوری احداث و به بهره‌برداری می‌رسد.

اعظمی با بیان اینکه برخی استان‌ها در تهیه کارتن و بسته‌بندی دچار مشکل هستند، گفت: اسامی 30 نفر از نمایندگان که در مناطق آنها خرما برداشت می‌شود تهیه کرده‌ام تا با دعوت از آنها میز خرما را در مجلس یا وزارت جهاد کشاورزی تشکیل دهیم و درآن برای استان‌های کمتر برخوردار برنامه‌ریزی شود.

سامانه معرفی محصولات کشاورزی تهیه می‌شود

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: لازم است تا سازمان‌های جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی، تجار، شرکت‌های بازرگانی و نظام مهندسی کشاورزی سامانه‌ای برای معرفی محصولات کشاورزی به زبان‌های روسی، چینی، انگلیسی و عربی تهیه کنند، زیرا این موضوع به تجار بسیار کمک می‌کند.

منبع: خانه ملت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا