پیش بینی کارشناسان بین المللی از تحولات رمزارزها و بلاک چین در ۲۰۲۱

با نگاه به سال ۲۰۲۰ میلادی و هرآنچه بر بازار گذشت، پیش بینی درباره سال آینده را شبیه به یک بازی با چشمان بسته نشان می دهد. در عین حال بشریت با آموختن از گذشته و اصلاح اشتباهات، راه آینده خود را می سازد.
بدون شک مهمترین عامل انگیزش پیشرفت بازار در سال گذشته، شیوع کووید ۱۹ بود. تاثیرات ادامه دار پاندمی جهانی، تاثیراتی بر روی تمام وجوه زندگی ما خواهد گذاشت و برخی روندهایی که سال گذشته در بازار شروع شدند به احتمال زیاد در ۲۰۲۱ میلادی نیز ادامه می یابند.

به گزارش «نبض‌بانک»؛ کووید۱۹ نیاز خطیر به ایجاد راه حل هایی جهت کارآمدی اقتصادی و شفافیت و بیش از همه در بخش خدمات درمانی را آشکار کرد. گسترش راه حل های مبتنی بربلاک چین اگر نگوییم در سیستم های خدمات درمانی انقلابی ایجاد می کند، به طور حتم پزشکان و بیماران را در سراسر جهان قدرتمندتر می کند.
از طرفی با وجود آنکه راه حل های مبتنی بر بلاک چین وعده حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران را طی دوران پاندمی داده بودند، اما بازهم نگرانی هایی جدی در این زمینه ظهور کرد. زیرا به نظر نمی رسد این اطلاعات خصوصی حفظ شده باشند. از سوی دیگر احتمال ظهور فناوری های نوین نیز نویدبخش است زیرا می تواند حفظ حریم شخصی را با راه های مناسب برای دست اندرکاران صنعت متوازن کند.
همه گیری ویروس کرونا تاثیری مهم بر بخش خدمات مالی داشته و به انگیزشی برای پیشرفت فناوری ها در آینده منجر شده است. از یک سو دولت های سراسر جهان اقدامات مهمی در خصوص توسعه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی ( CBDC) انجام دادند. از سوی دیگر با نزدیک شدن موعد اجرایی اقدامات CBDC ، نگرانی هایی جدی درباره حریم خصوصی در صنعت رمزارز به وجود آمده، زیرا این فناوری نشان دهنده گامی دیگر به سمت یک سیستم مالی متمرکز است.
از طرف دیگر افراد به دنبال روش های جایگزین ( و سیستم های مالی غیرمتمرکز) بودند که به رشد قابل توجه بخش مالی غیر متمرکز در سال گذشته منجر شد. هر دو این روندها به طور حتم در سال ۲۰۲۱ میلادی ادامه می یابند و از اهمیت خاصی برخوردارند.

در بحبوحه شیوع ویروس کرونا ، دولت های جهان درگیر رویدادهای مختلفی بودند از جمله چاپ پول، نگرانی درباره سلامت بخش مالی وهدایت افراد به سمت دارایی های جایگزین(رمزارزها). در نتیجه رمزارزها ، خود را به عنوان یک حفاظ دربرابر تورم حفظ کرده و از سوی دیگر برخلاف ۲۰۱۷، موضع خود به عنوان یک منبع ارزش را نیز تقویت کردند.
سرمایه گذاران حقوقی، صندوق های پوشش ریسک و دیگر بازیگران مالی مهم مانند صندوق بیت کوین گری اسکیل، میکرواستراتژی اسکویر و پی پال نیز وارد فضای رمز ارز شدند. این روند احتمالا در سال آینده نیز ادامه یابد. با توجه به آنکه سرمایه گذاران و تهیه کنندگان سرویس های بزرگتری به این صنعت خواهند پیوست، کارایی واقعی دارایی های دیجیتال به گسترش استفاده از رمزارز در سراسر جهان منجر می شود . این روند بیش از همه در حوزه رمزارز خیریه و کمک های خیرخواهانه گسترده می شود.
سیستم های ارزان ، مقیاس پذیرو بی نیاز از اعتماد بلاک چین کارآمدی زنجیره ذخایر را در بسیاری از صنایع از اهدای خون گرفته تا تولیدکنندگان مواد غذایی افزایش می دهد. حتی برخی کارشناسان معتقدند بلاک چین شرکتی گام بعدی در توسعه ساختار اقتصادی است و اگر شرکت ها در ۲۰۲۱ میلادی دراین زمینه اقدامی نکنند، اشتباه بزرگی مرتکب شده اند.
در نهایت نقش پتانسیل بلاک چین در تلاش های انسان برای مقابله با تغییرات آب وهوایی و گرمایش زمین نیز اهمیت دارد. استفاده از فناوری بلاک چین برای محافظت از محیط زیست از اقتصاد دیجیتال حافظ محیط زیست گرفته تا انتشار گازهای گلخانه ای ،استخراج حافظ محیط زیست رمزارز و استفاده شفاف از سوخت همچنین در آینده نیز مهم است. در حالی وارد سومین دهه از قرن بیست و یکم می شویم که دستیابی به اهداف توسعه ماندگار سازمان ملل بدون بلاک چین غیر ممکن به نظر می رسد.
بلاک چین و رمزارز تمام مشکلات را حل نمی کنند، ولی غیرعقلانی است پتانسیل آنها برای ارتقای جهان را در نظر نگیریم.
در همین راستا کوین تلگراف نظر رهبران این صنعت و پیش بینی های آنان درباره ۲۰۲۱ را جویا شده تا چشم انداز بهتری از سال آتی داشته باشیم.

۲۰۲۱ چه ارمغانی برای توسعه رمزارز و بلاک چین دارد؟

برایان بهلوندورف مدیر اجرایی «هایپرلجر»:

وقتی سخن از پیش بینی ها به میان می آید، من هیچ برگ برنده ای برای فضای رمزارز ندارم. هرچند معتقدم نوسان به تنهایی یک ویژگی مهم است که خود را تعریف می کند. در سال ۲۰۲۱استفاده از بلاک چین، دفتر توزیع شده و ابزارهای قرار داد هوشمند مانند ۲۰۲۰ افزایش می یابند.
شرایط اقتصادی سخت تر احتمالا در ۲۰۲۱ ادامه می یابد و این بدان معنا است که فرصت کمی برای اجرای طرح های اولیه وجود دارد اما این شرایط به شرکت های کوچک و بزرگ انگیزه می دهد تا به جای دعوا برسر سهم از بازار، با یکدیگر همکاری کنند. این امر به معنای تلاش های مشترک، واقعی شدن انتظارات درباره سودآوری، تلاش ها و جنجال کمتر است. از هم اکنون شاهد بودیم برخی شبکه ها مانند «فود تراست» به طور ایمن از طریق شبکه ارزشمند شده اند.
اگر صنعت شما هنوز با شبکه تراکنش های DLT کار نمی کند، ۲۰۲۱ پایان راه برای شما است. همچنین در جایی که رقابت باشد، شرکت هایی که نظارت بر بلاک چین آنها بازتر باشد مزیت خواهند داشت.

برایان بروکس، مدیر دفتر کنترل بر ارز وزارت خرانه داری آمریکا:

نسبت رمزارز به سیستم بانکداری مانند اینترنت برای کتابخانه است. یک دهه قبل از ۱۹۹۵ میلادی اینترنت وجود داشت، اما زمانی این سرویس گسترده شد که استفاده از آن برای همگان فراهم شد.
پیش بینی می کنم در ۲۰۲۱ میلادی آغاز همین فرایند انتقالی برای رمزارزها باشد. تصور می کنم اکنون مقبولیت رمزارز به عنوان یک ابزار کاربردی نه فقط برای مهندسان سیلیکون ولی بلکه برای همه به سطح خاصی رسیده است. البته این مقبولیت تضمین شده نیست. توسعه دهندگان رمزارز، اپراتورهای صرافی و بقیه دست اندرکاران صنعت باید روی نگرانی ها درباره قوانین ضد پولشویی، ردیابی و جلوگیری از کلاهبرداری و موارد بسیاری تمرکز کنند تا این صنعت بتواند عملیاتی باقی بماند.

چارلز هاسکینسون بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی IOHK:

بلاک چین یک تقاطع مهم به حساب می آید. برای تامین وعده های این فناوری و دستیابی به کاربری گسترده، این صنعت باید همکاری را بیاموزد. این یک مفهوم جدید نیست. در فناوری های روز، کسب وکارها به ندرت از هم جدا هستند. به عنوان مثال انتظار نداریم موبایل سامسونگ جدا از روترهای بی سیم سامسونگ کار کند و نباید همین انتظار را از رمزارز داشته باشیم. اگر با این نگرش پیش برویم که یک پلتفرم باید برنده شود، احتمال دارد خودمان را از بین ببریم.
۲۰۲۱ میلادی یک تست حیاتی برای این روند است. اگر شرکت ها بتوانند به کشف راه هایی برای همکاری را در اولویت قرار دهند، دریابند که این صنعت از یک اکوسیستم غنی از شرکا سود می برد و همه باید در کنار یکدیگر برای تجربه ایده آل کاربر نهایی فعالیت کنند، دیگر هیچ مانعی برای جایگزین کردن سیستم های عملیاتی جهان با راه حل هایی بهتر وجود ندارد.
پیش بینی می کنم در ۲۰۲۱ میلادی بلاک چین در مقیاسی گسترده رشد کند. در کشورهای در حال توسعه سرعت این رشد به دلیل فقدان زیربنای مناسب کندتر خواهد بود. اما این امر ممکن است به سود آنها باشد. قابلیت های سریع بلاک چین به معنای آن است که می توان آن را برای کل جمعیت به کار برد و نیازی به زیربنای فعلی نیست. توسعه بلاک چین سال پر فراز و نشیبی را گذرانده و این فناوری اکنون به اندازه ای توسعه یافته که چنین قابلیتی را برای کشورهای درحال توسعه به وجود بیاورد.
چنین روندی نه تنها به کشورهای در حال توسعه کمک می کند تا با سرعتی بیشتر رشد کنند بلکه بدان معناست که آنها با چالش های پیش روی کشورهای پیشرفته و احیای سیستم های قدیمی روبرو نیستند.

داهانگفی، بنیانگذار نئو، بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی «آن چین»:

تصور می کنم ۲۰۲۱ میلادی سال گسترش سراسر بلاک چین باشد. در ۲۰۲۰ میلادی پروژه های DeFi قدرت تغییر بلاک چین را تایید کردند. علاوه برآن همه گیری کووید۱۹ نشان داد ترک هایی در سیستم جهانی امروز و نیاز روزافزونی برای راه حل های مبتنی بر بلاک چین بیشتری وجود دارد تا بر محدودیت های فعلی غلبه شود.
در ۲۰۲۱ میلادی هیچ یک از روندهای گفته شده کند نمی شوند و با همین سرعت به گسترش به کارگیری فناوری بلاک چین منجر می شوند.

دانیل دیکسون، مدیر ارشد اجرایی و مدیر اجرایی بنیاد «استلار دولوپ منت»:

هرچند ۲۰۲۰ میلادی بسیار با انتظارات ما فاصله داشت، اما تصور می کنیم بازه مهمی برای بلاک چین و ارزهای مجازی بود. ۲۰۲۰ تاثیرات مثبت بلاک چین روی تسریع پرداخت ها و افزایش کارآمدی آنها را نشان داد. همچنین این سال مبنایی قدرتمند برای سال پیش رو به حساب می آید. معتقدم در ۲۰۲۱ میلادی فناوری بلاک چین گسترده تر می شود زیرا محصولات مشتری مدار بیشتری تولید می شوند. در «استلار دولوپمنت» ما با گسترش پایه های فعالیت مان این کار را انجام می دهیم( سازمان هایی که توکن های فیات صادر و خدمات مالی
فراهم می کنند) تا به این ترتیب فناوری بلاک چین مفیدتر، کارآمدتر و مقیاس پذیرتر شود.این پایه ها از موارد کاربرد در سال آینده، پرداخت های بین مرزی کسب وکار به کسب و کار پشتیبانی می کنند و همزمان کاربردهای دیگر را در بازار تشویق می کنند.

الیسا شوینسکی مدیر محصول سابق در شرکت «بریو»، دبیر سابق «لین اوت»:

تصور می کنم بازیگران تثبیت شده این بازار همچنان کسب و کار رمزارز را مدیریت می کنند. همچنین با توجه به توزیع سرمایه گذاری در وضعیت حاضر، شرکت های بیشتری وارد این حوزه می شوند.
روندهای این صنعت در ۲۰۲۱ میلادی احتمالا ادامه ای بر رویدادهای ۲۰۲۰ هستند. در ۲۰۲۱ میلادی دیدگاه کلی نسبت به این صنعت خوش بینانه تر می شود زیرا جمعیت بیشتری واکسینه می شوند و زندگی افراد حالت نرمال تری به خودمی گیرد.
از سوی دیگر بی اعتمادی به دولت ها و اینکه کشورها چگونه سیاست های مالی و ظرفیت های اصلی را کنترل می کنند نیز بیشتر می شود. آیا می دانستید حمله سایبری اخیر که با استفاده از باگی در شرکت سولار ویند انجام شده بود، به خزانه داری آمریکا هم نفوذ کرده بود؟ آیا حاضر به سرمایه گذاری در دلار آمریکا هستید؟ وقتی که در حساب پس اندازتان دلار نگه داری می کنید، این اتفاق می افتد. تمام این موارد بازار را بیش از پیش به سمت رمزارز سوق می دهد.

امین گون سیرر، مدیر ارشد اجرایی «آوالبز» پروفسور دانشگاه کرنل و یکی از مدیران IC3:

در ۲۰۲۱ میلادی، دیفای (DeFi) به یک اکو سیستم فرازنجیره ای تبدیل می شود و کاربران با استفاده از پل در زنجیره های دیگر فرصت های سودآوری را جستجو می کنند و آنها را می یابند. همچنین کاربردهای تازه ای برای این فناوری به وجود می آید، زیرا توسعه دهندگان به دنبال گسترش شبکه هایی هستند
که در کسری از ثانیه به نتیجه برسند و در مقایسه با شبکه های فعلی هزینه های کمتری داشته باشند.
تمرکززدایی معنا دار( که به وسیله تعداد نودهای شرکت کننده سنجیده می شود) و نظارت بر شبکه اهمیت بیشتری می یابد زیرا کاربران و افراد تازه وارد به فضای رمزارز بیش از پیش درباره میزان تمرکز بلاک چین ها و ریسک های آنها اطلاعات کسب می کنند.
در نهایت شاهد آن هستیم که موسسات و شرکت ها فراتر از خرید رمزارز به عنوان سرمایه گذار فعالیت می کنند. همچنین اپلیکیشن ها و زیرساخت های واقعی در پلتفرم ها ایجاد می کنند که عملکرد آنها با ملزومات همخوانی دارد و می توان براساس اطلاعات و قوانین آنها را تنظیم کرد.

هیت تاربرت مدیرعامل مدیر ارشد اجرایی کمیسیون معاملات فیوچر کالا در آمریکا:

دیجیتالیزه شدن بازارها یک روند کلان است. البته دارایی های دیجیتال نیز بخشی از این روند هستند. دارایی های دیجیتال و فناوری های زیربنایی آن مرزهای فعلی را جابه جا می کنند. پیش بینی من محتاطانه است و معتقدم این فضا در آینده همچنان فعال باقی می ماند.
دارایی های دیجیتال و به خصوص فناوری زیربنایی بلاک چین برای اقتصاد و بازارهای جهانی نویدبخش هستند.
نوآوری در چنین فضایی هم چنان رشد می کند. صنعت خدمات مالی در گذر زمان رشد و تغییر کرده و تصور نمی کنم این فضا در زمان نوه های من بدون تغییر مانده باشد! بازارها باید به تکامل ادامه دهند. ما شیوه کار این بازارها و به خصوص فناوری ها را دیده ایم که هیچ گونه مرز جغرافیایی ندارند. اهمیت زیادی دارد که قانونگذاران روش هایی اصولی برای این صنعت دائما در حال تغییر ایجاد کنند.

ایرنه گائو، مدیر فروش منطقه NCSA آنت ماینر در «بیت مین»:

وضعیت صعودی بازار فعلی نسبت به ۲۰۱۷ بسیار متفاوت است. هم اکنون برخلاف سال های گذشته در حال گذر از مرحله سفته بازی خرده فروشی به یکپارچگی بازار هستیم. اکنون میزان توجهات موسسات مالی و قانونگذاران به این بازار افزایش یافته و این روند در ۲۰۲۱ میلادی نیز ادامه می یابد.
برنامه ریزی های استخراج که به دلیل شیوع کووید۱۹ به تاخیر افتاده احتمالا سال آینده میلادی از سرگرفته شود. همچنین روند استخراج رمزارزها متنوع تر می شود زیرا استخراج کنندگان بویژه در آمریکا عملیات های خود را گسترده تر می کنند.
ما نیز سرویس ها ضمانت ها را برای مشتریان ارتقا دادیم.

ژانماری مونیتی، مدیرعامل «کوینشیرز»:

در سال ۲۰۲۰ روند کلی رمزارزها الگویی به نمایش گذاشت که مشابه سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ بود. حرکت قیمت و حجم معاملات نیز نشان داد که معاملهگری نوعی انرژی جنبشی دارد. اگر این گرایش ادامه یابد، احتمال دارد که در سال ۲۰۲۱ نیز شاهد ادامه حرکت صعودی باشیم.
احتمالا شاهد تداوم افزایش شمار سرمایهگذاران حقوقی و موسسات باشیم که بیتکوین و دیگر داراییهای دیجیتال را به سبد خود بیافزایند
به عقیده من، ما روند سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ را در سال ۲۰۲۱ نیز خواهیم دید، البته به نوعی ساختاریافته تر و کمتر احساسی؛ مگر اینکه تحول شگرفی روی دهد که در روند بازار اختلال ایجاد کند.

جیمی سانگ، مربی در برنامه ریزی بلاک چین:

پیش بینی من بازار صعودی و شمار بیشتری از سرمایه گذاران حقوقی است. تصور نمی کنم مثل شش سال گذشته هیچ چیزی در فضای بلاک چین چنین تاثیری در بازار داشته باشد. فضای کریپتو به شکل گستردهای در اختیار سرمایه
گذاران جدیدی خواهد افتاد که تصور می کنند هر چیزی غیر از بیت کوین یک کلاهبرداری است!

جوزف لوبین، یکی از بنیانگذاران اتریوم و بنیانگذار کانسنسیس:

از نظر من فضای دیفای (DeFi) بیشتر در میان مردم عادی شایع خواهد شد و فناوریهای مرتبط با آن نیز کاربرپسندتر میشوند.
پیشبینی من این است که بخشهای مختلف وب ۳ مثل ذخیرهسازی غیرمتمرکز، پهنای باند و ارزش بیشتر باهم ادغام میشوند. ما یک سال زمان برای ایجاد پلی میان فایل کوین و اتریوم گذاشتیم و سرویس IPFS اینفورا بیش از ۳۰۰ ترابایت داده فقط در این سال انتقال داد.
ما همچنین برای تقویت اتریوم از طریق مشارکت در تحقیقات اتریوم ۲، با تیم Teku و سهامگذاری Codefi مشارکت خواهیم داشت. احتمال دارد ادغام اتریوم ۱ و اتریوم ۲ در سال ۲۰۲۱ اتفاق بیافتد و امیدواریم یک لایه توافق منعطف و مقیاس پذیر برای جهان داشته باشیم.
اوایل دهه ۱۹۹۰، کسی نمیتوانست به لحاظ قانونی چیزی را در اینترنت خریداری کند. امروزه، تماس با دفاتر بانکی را با کارگزاریهای آنلاین جایگزین کردهایم. توزیع خدمات مالی که اکنون برای همه قابل دسترس است، خود دستاوردی بزرگ است و به اعتقاد ما، این روند در ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت. من احساس میکنم که قرن ۲۱ دقیقا از سال ۲۰۲۱ شروع میشود.

منس هارمون، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل هدرا هشگراف و شرکت Swirlds:

در سال جدید برخورد سه روند توکن سازی، فضای دیفای و منطق کسب و کار که به سمت لایه دوم حرکت میکند، راه را برای رویکرد شرکت ها به شبکه های DLT عمومی هموار میکند. این روندها به همراه درس های سختی که از به
کارگیری نافرجام شبکه های خصوصی گرفته شده، باعث شده که شرکتها به شبکه های DLT عمومی رو بیاورند.
ترکیب توکن سازی، استیبل کوین های متکی به فیات و فضای دیفای، عملیات مالی سنتی را سریعتر و کمهزینه تر میکند که باعث تغییر بنیادین در فرایندهای کنونی خرید، وام گیری، بیمه، تامین مالی و صدور فاکتور میشود.

متیو یارگر، رییس ترابری و خودرو در بنیاد یوتا:

۲۰۲۱ سال ادغام DLTهای دوگانه، هم کنش پذیری و جهان واقعی و سال تحولی بزرگ در فضای DLT خواهد بود. فهم ما از DLT دگرگون میشود و خواهیم فهمید که هر نوعی از DLT برای کاری مناسب است و اینها قابل ترکیب برای ایجاد راه حلهای جدید هستند.
اتفاقهای عملی و هیجانانگیز بسیاری هست که از فناوری نشأت خواهد گرفت و روی شرکتهای فناوری سنتی تاثیر خواهد گذاشت.

پاول برودی، مدیر و رهبر خلاقیت جهانی بلاکچین در شرکت «ارنست و یانگ»:

بلوغ سریع ابزار امنیت و ممیزی دیفای؛ پذیرش اتریوم از سوی مشتریهای حقوقی و پذیرش زودهنگام دیفای مبتنی بر حریم خصوصی توسط کاربران شرکتی؛ پذیرش زودهنگام نرمافزارهای تجارت غیرمتمرکز ورای امور مالی؛ گذر از نرمافزارهای غیرمتمرکز به نرمافزارهای مبتنی بر دانایی صفر؛ اولین چارچوبهای تنظیم مقررات که استیبل کوینهای مرتبط به پول رایج را پوشش میدهند و استفاده از آنها در نرمافزارها؛
اینها رویدادهایی است که از نظر من در سال ۲۰۲۱ اتفاق خواهد افتاد.

راجر ور، رییس اجرایی بیتکوینداتکام:

تقریبا هر سال بهتر از سال پیش بوده است. گمان نمیکنم این موضوع درباره ۲۰۲۱ درست نباشد.

اسکات فریمن، بنیانگذار و شریک JST Capital:

به عقیده ما، روند ورود شرکتها ادامه مییابد و انتظار داریم شاهد رشدی چشمگیر به ویژه در اعتبارات غیرمتمرکز و عرضه مشتقات غیرمتمرکز در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده خواهیم بود. به نظر ما، همچنانکه مردم به بیتکوین بیشتر به عنوان ذخیره ارزش مینگرند و در حال بررسی ارزش کاربردی دیگر رمزارزها هستند، سرمایهگذاران نگاه خود را به کریپتو تغییر خواهند داد.

وینی لینگهام، مدیرعامل سیویک:

سال گذشته مرحله آمادهسازی برای امسال بود. در سال ۲۰۲۱، شاهد رشد ذخیرهسازی غیرمتمرکز، امور مالی غیرمتمرکز و ارزهای غیرسیاسی خواهیم بود. از نظر من احتمالا عملکرد را بیتکوین، اتریوم و فایلکوین خواهند داشت. اما اگر بخواهیم شاهد تداوم رشد اتریوم در سال ۲۰۲۲ باشیم، مشکلات مربوط به پیمایش این رمزارز باید امسال رفع شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا