رشد ۱۵۳ درصدی درآمد کارگران از سال ۹۲ تا ۹۸

نبض بانک – طبق آخرین داده‌های آماری، متوسط درآمد سالیانه کارگران در سال ۹۲ برابر ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود که با رشدی ۱۵۳درصدی تا سال ۹۸ به ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آخرین  وضعیت درآمدی گروه‌های مختلف شغلی در ۶ سال گذشته را منتشر کرد. طبق این گزارش متوسط درآمد سالیانه خانوار شهری در ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید (سال ۹۲) برابر ۲۰ میلیون ۵۰۰ هزار تومان بود که این رقم در سال ۹۸ با ۱۶۳ درصد رشد ۵۴ میلیون تومان شد.

براساس این آمار بیشترین رشد درآمد مربوط به سال ۹۸ است و در این سال حقوق سرپرستان خانوار نسبت به سال قبل از آن (۹۷) ۲۴.۴ درصد افزایش یافته و معادل ۵۴ میلیون تومان بود.

در بین سال‌های ۹۲ تا ۹۸ دستمزد کارگران نیز رشد کرده است. در سال ۹۲ حقوق کارگران ماهانه یک میلیون و ۱۳۳ هزار تومان بود (سالیانه ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان). حقوق کارگران ساده در بین سال‌های ۹۲ تا ۹۸ هر سال رشد کرده است، به این صورت که در سال نخست شروع به کار دولت دستمزد کارگران ساده ۲۲.۱ درصد افزایش یافت و به رقم ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

بیشترین افزایش درآمد کارگران ساده مربوط به سال افزایش درآمد در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ بود که رشد ۳۰.۲ درصدی را ثبت کرد و متوسط درآمد سالیانه این قشر از جامعه ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد و هر کارگر ساده به‌طور میانگین ماهیانه ۲ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان حقوق می‌گرفت. این اعداد نشان می دهد در مجموع از سال ۹۲ تا سال ۹۸، حقوق کارگران رشدی ۱۵۳ درصدی را تجربه کرده است.

براساس این گزارش ۶.۱ درصد از کارگران حقوق بگیر عمومی، ۵۲.۲ درصد حقوق بگیر خصوصی، ۰.۶۸ درصد مشاغل آزاد کشاورزی و ۹.۳ درصد کارگر آزاد غیرکشاورز هستند. البته در بین کارگران ۳۱.۹ درصد نیز از منابع متفرقه درآمد کسب می‌کنند. بنابراین کسب درآمد از مشاغل حقوق بگیری خصوصی اصلی‌ترین منابع درآمدی این گروه از خانوار است.

به گزارش ایرنا، در دو دهه گذشته به دلیل افزایش نیافتن مزد متناسب با تورم، یک شکافی میان مزد و تورم و هزینه‌های زندگی ایجاد شده و مشکلات زیادی برای طبقات کارگری و کارفرمایی به وجود آمده است.

در دولت تدبیر و امید حق مسکن کارگران ۱۴۰۰ درصد افزایش یافته و از رقم ۲۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۴ به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا