رئیس سازمان بورس تا دو هفته آینده مشخص می‌شود/ قانون درمورد پذیرش و یا عدم پذیرش استعفا حرفی نزده است

رئیس روابط عمومی سازمان بورس با بیان اینکه قانون بازار اوراق بهادار در مورد پذیرش یا عدم پذیرش استعفای رئیس سازمان بورس حرفی نزده است، گفت: در پی استعفای آقای قالیباف از ریاست سازمان بورس، شورای عالی بورس ظرف 15 روز رئیس جدید را انتخاب و معرفی می‌کند.

نبض بانک ، در پی ریزش‌های مستمر شاخص بورس تهران از نیمه دوم مرداد تاکنون که باعث اعتراض سهامداران حقیقی شد و همچنین در پی نامه امیرحسین قاضی‌زاده عضو هیأت رئیسه مجلس مبنی بر ضعف نظارت و عدم انجام وظایف قانونی نهاد ناظر یعنی سازمان بورس و اوراق بهادار در قبال ریزش شاخص و آب شدن سرمایه مردم، روز گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی و حسن قالیباف رئیس سازمان بورس را فرا خواند تا در مورد ریزش شاخص بورس و زیان سهامداران حقیقی در این بازار از آنها توضیح بخواهد که در پی این جلسه نامه‌ای با امضای حسن قالیباف مبنی بر استعفا از ریاست سازمان بورس منتشر شد.

همچنین شب گذشته شورای عالی بورس جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد برگزار کرد که در پایان این جلسه به صورت رسمی از طریق سازمان بورس اعلام شد، رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در پی استعفای قالیباف اصل، ظرف 15 روز آینده مشخص و معرفی می‌شود.

امروز برخی رسانه‌ها از پذیرش استعفای قالیباف اصل خبر دادند، وقتی این مسأله را با سیاوش وکیلی رئیس روابط عمومی سازمان بورس در میان گذاشتیم، وی گفت: طبق قانون بازار اوراق بهادار، پذیرش یا عدم پذیرش استفعای رئیس در کار نیست. در این قانون در ماده 11 اشاره شده است، در صورت برکناری، فوت و یا استعفای هر یک از اعضای هیأت مدیره، جانشین وی برای مدت باقیمانده ظرف 15 روز حسب مورد به ترتیب مقرر در ماده 6 منصوب خواهد شد. شرایط برکناری در اساسنامه سازمان (بورس) قید خواهد شد.

به گفته وی در ماده 6 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی آمده است؛ هیأت مدیره سازمان دارای 5 عضو است که از میان افراد امین و دارای حسن شهرت و تجربه در رشته مالی منحصرا از کارشناسان بخش غیردولتی به پیشنهاد رئیس شورا و با تصویب شورا انتخاب می‌شود. رئیس شورا حکم اعضای هیأت مدیره را صادر می‌کند.

وکیلی در پایان گفت: در واقع در قانون مطلبی با عنوان پذیرش یا عدم پذیرش استعفا نیامده و فقط گفته است ظرف 15 روز گزینه مورد نظر و جانشین فرد مستعفی مشخص می‌شود.

فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا