کالاهای ارزان و گران در شهر و روستا

نبض بانک ، گرانی کمتر در کالاهای خوراکی و افزایش بیشتر قیمت در کالاهای غیر خوراکی در دی ماه سبب شد تورم ماهانه روستایی نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کند اما شهرنشین ها از کاهش تورم منتفع نشوند.

نبض بانک ، در کارنامه تورمی ایران در نخستین ماه زمستانی کشور چند نکته مهم به چشم می خورد. نرخ تورم پس از رشد های بالا تا قبل از آذر به یکباره و پس از تعدیل انتظارات تورمی شتاب کمتری به خود گرفت در اولین نکته وضعیت قیمت‌ها نسبت به ماه قبل نشان از کمترین رشد ماهانه در تمام سال 99 داشته است. در واقع تورمی که در بازه ماهانه ثبت شد کمترین میزان در سال جاری بوده است.

ریشه کاهش تورمی در روستاها

وضعیت تورمی به تفکیک شهر ها و روستاها نشان می دهد تورم ماهانه در شهر های کشور در هر دو ماه آذر و دی ماه 1.9 درصد بوده است. این در حالی است که تورم ماهانه روستایی که در آذر ماه 2.7 درصد ثبت شده بود در دی ماه با 1 واحددرصد کاهش به 1.7 درصد رسید.

خوراکی هاو آشامیدنی ها و دخانیات در دی ماه نسبت به ماه قبل در کل کشور شهر ها و روستاها دچار کاهشی جدی شده است. به عبارت دیگر تورم ماهانه این بخش در شاخه شهری با حدودا 4 واحد درصد کاهش  به 0.9 در صد تنزل پیدا کرده است.

این متغیر در قاب روستایی با 2.8 واحد درصد به 1.1 درصد رسیده است. یعنی در شهر ها نسبت به روستاها قیمت خوراکی ها و آشامیدنی ها درمقایسه با ماه قبل کمتر گران شده است.

بخش دیگر در محاسبات تورمی کالاهای غیرخوراکی و خدمات است. این بخش در شهرها 1.9 واحد درصد افزایش پیدا کرده و در روستاها 0.8 واحددرصد.

در نهایت رشد ماهانه کالاهای غیرخوراکی برای شهرها و روستاها 2.3 در صد ثبت شده است.

مقایسه آمار بخش‌های خوراکی و غیرخوراکی در شهرها و روستاها نشان می‌دهد که بیشترین دلیل افزایش قیمت درکشور به بخش غیر خوارکی و خدمات وابسته بوده است. به همین دلیل با وجود اینکه بخش خوراکی در شهرها بیش از روستا ها ارزان شده اما نرخ تورم ماهانه شهرنشینان تغییر نکرده است. اما روستایی در این ماه  از کاهش نرخ تورم بیش از ماه های دیگر بهره مند شده اند.

ارزانترین ها و گرانترین ها  در خوراکی ها

در خوراکی ها گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» نسبت به ماه قبل بیشترین کاهش را در میان تمام گروه های قیمتی در دی ماه به ثبت رسانده است.

قیمت گوشت قرمز و سفید نسبت به ماه قبل 6.4 درصد و قیمت گوشت قرمز و ماکیان در مقایسه با ماه قبل 7.5 درصد افت قیمت را تجربه کرده است.

سبزیجات و حبوبات نیز در بخش خوراکی ها در کل کشور 1.1 درصد کاهش پیدا کرده است.«شیرو پنیر و تخم مرغ» با 8.8 درصد افزایش بیشترین سهم رادر گرانی ماهانه خوراکی ها در کل کشور داشته است.«روغن ها و چربی ها» با 7.8 درصد افزایش در رتبه بعدی رشد ماهانه قیمت در دی ماه 99 قرار داشته اند.

دلیل افزایش این دو خوراکی از سوی برخی مراجع این گونه اعلام شده است: شیر به دلیل به افزایش قیمت دام گران شده و روغن به دلیل وارداتی بودن آن این گونه رشد قیمت داشته است.

ارزانترین و ها و گرانترین ها در کالاهای غیر خوراکی

آب، برق و سوخت گروه دیگری است که در دی ماه تورم منفی داشته است. این بخش در دی ماه نسبت به ماه قبل 3 درصد ارزان تر شده است.

در بخش غیر خوراکی ها این تنها بخشی است که تورمی منفی را ثبت کرده است.«مبلمان و لوازم خانگی» در بخش غیر خوراکی در کل کشور بالاترین رشد قیمت ماهانه را ثبت کرده است.

این رشد قیمتی در حد 4.2 درصد برآورد شده است.بخش حمل و نقل نیز که در دو ماه گذشته تورمی منفی را به ثبت رسانده بود اکنون دوباره رشد ی مثبت داشته و به حد 2.2 درصد رسیده است. یعنی دو باره این بخش روند گرانی را در دی ماه آغاز کرده است.

اقتصادنیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا