اقتصاد با تورم افسار گسیخته اداره نمی‌شود!

« طی سال‌های گذشته، سهم  تجارت خارجی ایران با دنیا، حتی در حوزه وردا افت داشته و نمی‌توان به این اتفاق ناخوشایند، افتخار کرد». این سخنان بخشی از حرف های محمدرضا حریری رییس اتاق ایران و چین است. حرف هایی که به نظر می رسد حالا بیش از همیشه تبدیل به زنگ خطر جدی شده است.

مجید رضا حریری در گفت‌و‌گو با « فراز» در همین باره گفت « در حال حاضر سیاست گذاری هایی که در اقتصاد کشور انجام می شود بیشتر تابع عواملی است که در نتیجه تحریم ها به کشور تحمیل می شود و مسئولان در کشور با تصمیم گیری های لحظه ای به آنها واکنش نشان می دهند».

به باور حریری، وقتی درآمدهای نفتی کشور به دلیل تحریم ها کاهش داشته و از طرف دیگر به دلیل کرونا صادرات غیرنفتی هم به شدت افت کرده است دولت به دنبال تغییراتی در بازار ارز برآمده است، به همین دلیل رفتارهای اخیر بانک مرکزی سیاست گذاری نیست و نوعی عکس العمل به شرایط موجود است.

مجیدرضا حریری با بیان این که در حال حاضر سهم سیاست خارجی در اقتصاد ایران روز به روز رو به کاهش است، افزود: « سهم اقتصاد ایران در بازار جهانی روز به روز کمتر شده و این برای اقتصاد ایران در بلندمدت تبعات بدی دارد».

او درباره تصمیم گیری های اخیر بانک مرکزی درباره نرخ ارز، اظهار کرد:«قیمت ارز در شرایط کنونی آزاد نشده است بلکه افسار گسیخته است. آقای همتی اعلام کرده که من کنترل نرخ تورم را ۲۲ درصد هدفگذاری کرده ام و بعید است که این هدف محقق شود و از طرف دیگر همه تصمیم گیری های کشور درباره ارز به عهده بانک مرکزی نیست و بخشی از تصمیم ها از سوی سران سه قوه گرفته می شود که حتی مجلس هم تاثیری روی آن  ندارد».

رییس اتاق ایران و چین درباره مواردی که اقتصاد ایران را به این شرایط رسانده است نیز گفت: «مشکل امروز اقتصاد ایران ریشه در سیاست دارد و اقتصاد کشور بیش از50  سال است که با تورم افسار گسیخته اداره می شود».

او بیان داشت: «وقتی اقتصاد یک کشور با بحران بی‌ثباتی اقتصادی رو به رو است، از دولت انتظار می‌رود با وعده‌های بی‌سرانجام به چنین بحرانی دامن نزنند. متاسفانه اقتصاد ما طی سال‌های گذشته از رانت، عدم شفافیت  و نیز آزمون و خطای دولت‌ها آسیب دیده است».

حریری در پایان نیز گفت که«در بسیاری از مواقع لازم است دست به هیچ اقدامی زده نشود، البته در شرایط اقتصادی ناسالمی مانند کشور ما، به این توصیه‌ها چندان توجهی صورت نمی‌گیرد و وضعیت به همین منوال ادامه خواهد یافت».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا