ارزش جایگزینی، بدترین شیوه قیمت‌گذاری سهام است

ارزش جایگزینی، بدترین شیوه قیمت‌گذاری سهام است

گفت‌و‌گوی «فراز» با «داوود سوری» تحلیلگر اقتصادی درباره ابرتورم و وضعیت بازار سرمایه

یک تحلیلگر اقتصادی معتقد است «رونق  کاذب بازار سرمایه در بلند مدت ابر تورم ایجاد خواهد کرد».داوود سوری، به « فراز»، گفت:« نقدینگی وقتی که ایجاد می‌شود و به سمت بازارهایی مثل طلا، مسکن یا ارز می‌رود، این کالاها را با افزایش قیمت مواجه می‌کند اما ورود نقدینگی به بورس به هیچ عنوان باعث نمی‌شود که مثلا قیمت سهام در بورس بالا رود».

«داوود سوری» به عنوان یک تحلیل گر اقتصادی در همین باره به «فراز» می گوید که «‌زمانی که نقدینگی وارد بازار سهام می‌شود اما در سوی مقابل بنگاه‌های ارایه شده به سوددهی نرسیده‌اند و بستر لازم برای رشد آنها فراهم نشده و این نقدینگی بازدهی برای خریداران سهام ندارد؛ این نقدینگی صرفا از جیب یک عده‌ای به جیب یک عده دیگری می‌رود».

این تحلیل گر مسائل اقتصادی در همین باره افزود:«تا زمانی که ما شاهد سودآوری بنگاه‌ها و  خلق ثروت از سوی آن‌ها نباشیم، رونقی که به ضرب و زور دولت در بازار سرمایه ایجاد شده است هیچ  اهمیت بنیادین اقتصادی ندارد و قادر نیست تاثیر خاصی هم در فرآیندهای اقتصادی کلان کشور داشته بگذارد».

سوری گفت: « متاسفانه آن چیزی که در بازار  سرمایه ما مبنای ارزش‌گذاری است، ارزش جایگزینی است؛ برای مثال با در نظر گرفتن ارزش ریالی یک کارخانه  در بازار با توجه به تعداد سهامش ، ارزش سهام آن کارخانه یا بنگاه تولیدی را عدد مشخصی اعلام می‌کنند؛ این فرآیند شاید در خصوص مسکن، اتومبیل، طلا و…درست باشد، اما در خصوص یک بنگاه بزرگ که هرگز به فروش نمی‌رسد این فرآیند به هیچ عنوان صدق نمی‌کند».

این تحلیلگر اقتصادی بر این باور است: «بعد از مدتی مردم و کسانی که عنوان سهامدار را دارند نیازمند این هستند که سودی واقعی به آنها پرداخته شود و زمانی که بنگاهی به سمت سوددهی و ایجاد ارزش افزوده نرفته باشد عملا سود واقعی در اقتصاد ایجاد نمی‌شود و مردم هم بهره‌ای از آن نخواهند برد».

به گفته این اگاه اقتصادی:«اوایل ممکن است تحرکات مثبتی به چشم بیاید اما این قیمت‌گذاری غیر واقعی بعد از مدتی شکل واقعی خود را نشان می‌دهد، طی روزهای ذشته شاهد بازگشت دوباره سرمایه‌های خرد به بازار ارز و سکه‌ بوده‌ایم. همچنین که تنش‌های سیاست خارجی نیز به طرز چشمگیری بر رفتار هیجانی مردم در حوزه اقتصادی، تاثیرگذار بوده است».

او با اشاره  حجم نقدینگی ایجاد شده در اقتصاد ایران اشاره کرد و بیان داشت:«این روند به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر قیمت کالاهای مصرفی تاثیر خواهد گذاشت».

آن‌طور که این تحلیلگر اقتصادی توضیح داد:«نرخ ارز به دو صورت می‌تواند نرخ تورم را تحت تاثیر قرار دهد؛ یکی به صورت مستقیم و دیگری به صورت غیرمستقیم؛ به عنوان مثال، انتظار داریم، افزایش قیمت ارز موجب شود هر کالای مصرفی وارداتی که در شاخص کل مصرف‌کننده لحاظ می‌شود، به صورت مستقیم رشد پیدا کند».

او ادامه داد:«در کنار این، ممکن است بسیاری از کالاهای دیگر به صورت غیرمستقیم و به واسطه بالا رفتن هزینه مواد اولیه و واسطه‌ای گران‌تر شوند. در واقع، افزایش قیمت ارز می‌تواند افزایش قیمت‌ها را به دنبال داشته باشد».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا