تعلل دولت در تعیین دستمزد کارگران با توجیه “بررسی دقیق قیمت‌ها”

درحالی که نمایندگان کارگران به تعیین دستمزد در روزهای پایانی سال انتقاد دارند, وزیرکار دلیل تعیین دستمزد در روزهای پایانی سال را بررسی دقیق درباره سطح عمومی قیمت ها می داند.

به گزارش «نبض‌بانک»؛  در حالی که یک ماه تا پایان سال باقی مانده است هنوز خبری از برگزاری جلسات رسمی تعیین دستمزد نیست.

نمایندگان کارگران معتقد هستند که تعیین دستمزد در روزهای پایانی سال استرس هایی را برای جامعه کارگری به دنبال دارد. البته این نگاه از نمایندگان کارگران بی راهه نیست. سال گذشته  دستمزد 99کارگران در روزهای ابتدایی سال جدید تعیین شد. درحال حاضر یکی از دلایل برگزار نشدن جلسات شورای عالی کار تعیین نشدن عدد و رقم سبد معیشت  است.

ناصرچمنی, رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره تعیین سبد معیشت می گوید: از نظر زمانی فرصتی برای طولانی کردن جلسات کمیته دستمزد نداریم. امسال از جمله سال هایی است که با توجه به افزایش هزینه ها به راحتی می توان هزینه سبد معیشت را احصا کرد. تشکل ما مطابق آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار, هزینه سبد معیشت را به دست آورده است.امسال سال حساسی برای دستمزد کارگران است. اگر نتوانیم دستمزد متناسب با تورم و مایحتاج زندگی جامعه کارگری تعیین کنیم، بدون شک شاهد اتفاق بدی در سطح جامعه کارگری خواهیم بود. نباید دستمزد را به عنوان دستمزد نگاه کنیم، تبعات دستمزد اجتماعی، اقتصادی است. جامعه کارگری با عقب ماندگی مزدی دیگر بیش از این توان مقابله با این همه گرانی و تورم را ندارد.

آیت اسدی, نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: از آنجایی که حقوق کارگران باید بر مبنای سبد معیشت خانوار تعیین شود، ارزش این سبد معیشتی بیش از 9 میلیون تومان برآورد می‌شود و دستمزد کارگران باید همین اندازه باشد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه شاخص سبد معیشت خانوار 3.3 نفری برای تعیین دستمزد کارگران را به عنوان مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری از چند سال پیش در آیین‌نامه شورای عالی کار گنجاندیم، تعیین دستمزد کارگران باید بر مبنای ارزش روز این سبد تعیین شود که برآورد ما از هزینه‌های معیشت خانوار 3.3 نفر در حال حضر بالاتر از 9 میلیون تومان است.

اسدی با یادآوری اینکه بحث تعیین دستمزد کارگران باید در شورای عالی کار بررسی شود، گفت: با توجه به اینکه حقوق و دستمزد کارگران را بخش خصوصی پرداخت می‌کند، این موضوع باید در شورای عالی کار بررسی و کنکاش شود که جلسات اصلی این شورا برای تعیین دستمزد کارگران هنوز تشکیل نشده است.

به گزارش تسنیم؛ با وجود اینکه نمایندگان کارگری عدم برگزاری جلسات رسمی شورای عالی کار را تعلل دولت و کارفرمایان می دانند و معتقدند که دولت می خواهد در تعیین دستمزد تعلل کند وگرنه تا کنون عددو رقم سبد معیشت تعیین شده بود. وزیرکار نظر دیگری دارد.

وی دلیل تعیین دستمزد در روزهای پایانی سال را بررسی دقیق درباره سطح عمومی قیمت ها می داند.

محمد شریعتمداری, وزیرکار درباره زمان برگزاری دستمزد معتقد است:حداقل مزد که وظیفه تعیین آن بر عهده شورای عالی کار است و در روزهای پایانی سال تعیین می شود که این موضوع یک تفنن نیست. یک نگاهی به مسئله سطح عمومی قیمت ها تاآخرین روزهای سال, به گونه ای که اگر قرار است افزایش حقوقی در سال آتی داشته باشیم,با تکیه بر یک بررسی گذشته یک ساله و ماه به ماه و روند افزایش آن, بتوانیم تصمیم بگیریم که پایدار بماند. تلاش داریم بررسی ها برای افزایش دستمزد را در طی سال انجام دهیم و کارگروه دستمزد شورای عالی کار در طی سال انجام وظیفه می کند اما تصمیم گیری به روزهای پایانی سال موکول می شود, برای اینکه ضریب خطای کمتری داشته باشد.

وزیرکار گفت: روند افزایش دستمزد کارگران در سال‌های گذشته کمتر از نرخ تورم نبوده و عقب‌ماندگی تاریخی دستمزد کارگران با نرخ تورم را داشتیم و جبران آن به صورت یکجا مقدور نیست. ما در دولت تدبیر و امید تلاش کردیم این رقم هر سال بیشتر از تورم باشد تا بخشی از این مشکل حل شود.

وی درباره پیشنهاد افزایش 35درصدی دستمزد 1400 که از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده است گفت: افزایش دستمزد باید به صورت کارشناسی بررسی شود و این افزایش براساس نظر و مصوبه شورای عالی کار خواهد بود.

 

تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا