اخذ مالیات به تدریج هوشمند و شفاف‌تر می‌شود

سرپرست دفتر بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی گفت: سال به سال در حال پیشرفت هستیم و بررسی مالیات هوشمند‌تر و دقیق‌تر و در نتیجه شفاف‌تر می‌شود.

به گزارش «نبض‌بانک»؛ محمد برزگری سرپرست دفتر بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: در کشور مالیات بر تراکنش مالی نداریم بلکه مالیات از درآمد، دارایی و ارزش افزوده در سازمان امور مالیاتی تعریف شده است.

وی ادامه داد: وقتی می‌خواهیم در خصوص اخذ مالیات صحبت کنیم دو مرحله پیش روی ما است مرحله اول جمع آوری اطلاعات، مدارک و شواهد افراد و مرحله دوم حسابرسی است.

او گفت: ماموران مالیاتی وقتی می‌خواهند حسابرسی را انجام دهند طبق ماده‌ها و تبصره‌های قانونی این کار را انجام می‌دهند.

این مقام مسول اظهار داشت: اگر بازرسی اطلاعات بانکی یک فرد را بخواهد استخراج کند باید به استناد ماده ۲۳۱ اخذ مالیات مستقیم این کار را انجام دهد که در گذشته با نامه وزیر اقتصاد به بانک این کار انجام می‌شد، ولی حالا با نامه رئیس سازمان امور مالیاتی انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قانون اخذ مالیات از سال ۹۵ چند بار تغییر کرده است، گفت: در برخی موارد ممکن است تداخل‌هایی بین فعالیت بازرسان سازمان امور مالیاتی به وجود بیاید که وحدت و یکپارچگی را از بین ببرد و اصلاحاتی که انجام شد رفع نواقصی بود که در قانون وجود داشت و کل قانون تغییر نکرد بلکه بخش‌هایی از آن اصلاح شد.

او ادامه داد: حسابرسی از حساب‌های بانکی از زمان‌های قدیم وجود داشته و آن چیزی که در سال ۹۵ به قانون تحت عنوان ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم است و در این ماده گفته شده رسیدگی به تراکنش‌های بانکی که برای شواهد به سازمان امور مالیاتی می‌رود نباید به قبل برگردد.

او گفت: در ماده ۱۶۹ مکرر آماده بانک‌ها مکلف اند جمع گردش بدهکار، جمع گردش بستان کار، مانده ابتدا و مانده پایان دوره را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند و این از قبل هم بوده، ولی در حال حاضر بانک‌ها به اجرای این ماده از قانون مکلف شده اند.

برزگری اظهار داشت: در دیوان عدالت اداری تاکید کرده اند که اگر قرار است مالیاتی اخذ شود باید طبق اصل ۵۱ قانون اساسی به موجب قانون باشد. یک زمانی ممکن است که یک مامور مالیات استناد‌های قانونی اش اشتباه باشد یا مثلا یک بازرس بگوید که به اصطلاح یک بخش نامه مالیات می‌گیریم این اقدام درست و کامل نیست.

وی ادامه داد: مثلا تاکید شده که یک بازرس وقتی می خواهد امسال مالیات اخذ کند نباید به بخش نامه سال ۹۷ مراجعه کند و به آن استناد کند بلکه باید به بخش نامه‌های ۹۹ استناد کند و باید به ماده‌های ۲۳۷، ۲۲۹، ۱۵۷ و استناد کنند. مثلا در ماده ۲۳۷ گفته شده برگه تشخیص باید بر اساس، مدارک و دلایل باشد.

او گفت: فرض کنید که یک تراکنش مالی به سازمان امور مالیاتی ارسال شده که تاکید این مطلب است پول به حساب شخصی واریز شده است و این جا سازمان امور مالیاتی باید شخص را دعوت کند و از او درباره پولی که به حسابش آمده توضیح دهد.

برزگری بیان داشت: قبل از دعوت شخص اطلاعات او و حساب هایش پالایش می‌شود مثلا یارانه جدا می‌شود اگر خسارتی گرفته باشد جدا می‌شود و تمام این اقدامات به صورت سیستمی انجام می‌شود و هیچ فردی اطلاعات را مشاهده نمی‌کند و بعد از پالایش به یک خروجی می‌رسد که بر اساس آن فرد دعوت می‌شود تا نسبت به گردش مالی او توضیح دهد.

او اظهار داشت: افراد دو دسته اند یا در سازمان امور مالیاتی پرونده دارند و یا پرونده‌ای برای آن تشکیل نشده است اگر فردی پرونده داشته باشد قبل از حسابرسی پرونده اش به دست ماموران ما می‌رسد آن‌ها مکلف هستند اگر آن فرد حسابش یک بار بررسی شده بود او را دوباره برای بررسی دعوت نکنند.

او ادامه داد: تمام تلاش سازمان امور مالیاتی این است که از افراد بیشتر از توانشان مالیات دریافت نشود، ولی در طرف مقابل هم اگر افرادی باشند که گردش مالی بالایی داشته باشند و حتی در سال‌های گذشته اطلاعاتشان بررسی نشده باشد به سراغ آن‌ها می‌رویم تا مالیات را اخذ کنیم حتی اگر اطلاعات مردمی هم به ما برسد که فردی فعالیت اقتصادی با درآمد بالا دارد به سراغ او هم می‌رویم.

این مقام مسئول گفت: در ماده ۱۵۷ گفته شده سازمان امور مالیاتی می‌تواند به ۵ سال قبل برای رسیدگی به اطلاعات یک فر حقیقی یا حقوقی برگردد.

وی گفت: فرض کنید یک تراکنش مالی از یک مغازه به دست ما می‌رسد که نشان می‌دهد فرد تراکنش مالی بالایی دارد و ما او را می‌خواهیم تا نسبت به فعالیتش توضیح دهد و و آن را مکتوب به ما ارائه دهد.

او در پاسخ به این سوال که این اقدام فعالیت‌های زیر زمینی اقتصادی را بیشتر می‌کند یا خیر گفت: ما به دنبال هوشند سازی اطلاعات را انجام دهیم و یکی از ابزار‌های خوب ایجاد شفافیت تراکنش‌های بانکی و پولی است و وقتی همه چیز شفاف شود فعالیت زیر زمینی دیگر معنایی ندارد.

او اظهار داشت: تا قبل از سال ۹۶ پالایش اطلاعاتی کم‌تر انجام می‌شد و از آن سال به بعد پالایش سیستمی اتفاق افتاد که بسیار دقیق اطلاعات افراد را پالایش می‌کرد.

او ادامه داد: هر فرد برای درآمد یک مالیات می‌دهد و همه شواهد و قرائن در آخر به در آمد یک فرد می‌رسد و مالیات از او اخذ می‌کند.

وی در پایان گفت: سال به سال در حال پیشرفت هستیم و بررسی مالیات هوشمند‌تر و دقیق‌تر و در نتیجه شفاف‌تر می‌شود.

باشگا ه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا