یک قدم ساده برای روسیه در حذف دلار از اقتصاد

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید:‌ روسیه می‌تواند با برداشتن یک قدم ساده به هدف خود در حذف دلار از اقتصادش برسد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛  به نقل از راشا تودی، ولنتین کاتاسونوف، استاد روسی اقتصاد، می‌گوید دولت این کشور با برداشتن یک قدم ساده می‌تواند هدف خود در حذف دلار از اقتصاد را محقق کند.

وی می‌گوید: تنها کاری که کرملین باید انجام دهد این است که مالیات بر خرید طلا را بردارد.

کاتاسونوف ادامه داد: در صورتی  که 20 درصد مالیات بر ارزش افزوده از خرید طلا حذف شود، مردم به سمت  تبدیل کردن دلارهای خود به طلا خواهند رفت.

وی مدعی شد که این اقدام در نهایت باعث خواهد شد تا پرچم دلار از اقتصاد روسیه پایین کشیده شود. البته این استاد اقتصاد می‌گوید: از آنجا که حذف مالیات بر ارزش افزوده خرید طلا باعث خواهد شد تا درآمد دولت فدرال کاهش یابد، احتمالا وزارت اقتصاد این کشور با این اقدام مخالفت خواهد کرد.

با این حال کاتاسونوف می‌گوید که این خیلی دلیل موجهی نیست؛ چراکه در حال حاضر میزان خرید طلا آنقدر نیست که حذف مالیات بر ارزش افزوده آن بتواند تأثیر قابل توجهی در پایین آمدن درآمد و بودجه فدرال داشته باشد.

به گفته این کارشناس اقتصادی؛ در صورتی که فضا برای سرمایه‌گذاری در طلا مهیا شود، مردم روسیه سرمایه‌گذاری در دلار را متوقف خواهند کرد. این مسأله می‌تواند به شکلی دومینووار در دیگر کشورها نیز اجرا شده و سلطه دلار بر بازار جهانی را متزلزل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا