نحوه سیاستگذاری درکشور از ریشه غلط است؛ بانک مرکزی باید کاملا مستقل باشد

نبض بانک محمدرضا خباز، نماینده ادوارمجلس گفت: بانک مرکزی باید کاملا مستقل باشد زیرا در این وضعیت رئیس کل آن تنها دارای یک رای خواهد بود، بنابراین هراندازه فریاد بزند به جایی نمی‌رسد.

محمدرضا خباز، درباره عملکرد بانک مرکزی در گفت‌وگو ایبِنا اظهار داشت: پیش از بیان هر مسئله‌ای باید این نکته مدنظر قرار گیرد که بانک مرکزی مقصر شرایط موجود نیست، چراکه نحوه سیاستگذاری در کشور از ریشه غلط است. بانک مرکزی باید کاملا مستقل باشد زیرا در این وضعیت رئیس کل آن تنها دارای یک رای خواهد بود، بنابراین هراندازه فریاد بزند به جایی نمی‌رسد.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی در مجموعه‌ای اداره می‌شود که تا درصدد ایجاد تغییر برآید بلافاصله از گوشه و کنار با او مخالفت صورت می‌گیرد، فرقی هم نمی‌کند که مدیریت آن برعهده چه کسی باشد.

این عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه اظهار داشت: بعد از مسئله مدیریت بانک مرکزی مهمترین انتقاد به نحوه هزینه کرد ارز۴۲۰۰ تومانی وارد است. البته همانطور که مورد اشاره قرار دادم، تصمیمات در جاهای مختلفی مانند شورای اقتصاد اخذ می‌شود، اما در مجموع چنین تصمیماتی منابع کشور را هدر می‌دهد و به مصلحت امروز ما نیست.

وی در ادامه اضافه کرد: کشوری که فروش نفت آن به حداقل ممکن رسیده و یکی از منابع ارزی مهم خود را از دست داده، در این شرایط باید همان مقدار کم را درست و صحیح و به جا مصرف کند. برای اطمینان از این مسئله نیاز است  بر مصرف ارز خود نظارت کامل صورت دهد تا آمار غلط ارائه نشود.

این نماینده سابق مجلس اظهار داشت: تمام کسانی که صادرات انجام می‌دهند ارز خود را تحویل دولت ندادند و دولت هم به جای برخورد  با آنها مماشات به خرج می‌دهد. یا مردم ایران در جنگ اقتصادی قرار گرفته‌اند یا خیر. چنانچه در جنگ قرار دارند برای مدیریت آن باید افراد متخلف را محاکمه کرد. اگر این صادرکننده‌ها تهدید شوند که برفرض در صورت انجام این کار اموال خود و نزدیکانشان مصادره خواهد شد، چنین بی‌پروا رفتار نخواهند کرد.

خباز در ادامه تصریح کرد: موضوع دیگر که باید مورد اشاره قرار گیرد، این است که در شرایط حاضر باید ارز ۴۲۰۰ تومانی را در بازار به قیمت عادی به فروش برسانند و پول آن را به حساب یارانه مردم واریز کنند و مردم هم با آن کالا به قیمت آزاد خریداری کنند، انجام این کار سخت است، ولی تا سراغ کارهای سخت نرویم به نتیجه نخواهیم رسید.

وی در ادامه یادآور شد: مهمترین نکته در این بین آن است که  باید مشکل خود را با دنیا حل کنیم. اکنون به صورت اسمی تحریم آمریکا هستیم، ولی در عمل توسط تمام دنیا مورد تحریم قرار گرفته‌ایم. وقتی هیچ کشوری با ما پول مبادله نمی‌کند و هیچ یک از شرکت‌های خارجی از ترس آمریکا در ایران سرمایه‌گذاری انجام نمی‌دهند، باید مشکل خود را از لحاظ سیاسی مرتفع سازیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا