شورای آتلانتیک:هدف اصلی تحریم‌های جدید آمریکا، سخت‌تر شدن رفع تحریم‌ها در صورت پیروزی بایدن

نبض بانک یک اندیشکده آمریکایی، هدف اصلی تحریم‌های جدید را سخت‌تر شدن رفع تحریم‌ها در صورت پیروزی بایدن عنوان کرد.

شورای آتلانتیک در گزارشی به قلم برایان او تول- مشاور سابق دفتر کنترل دارایی خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا به اشاره به تصمیم اخیر دولت ترامپ برای اعمال تحریم علیه ۱۸ بانک ایرانی نوشت: از مدت‌ها پیش دولت ترامپ توسط شماری از افراد تندرو نظیر سناتور تد کروز و سناتور تام کاتن شروع به اعمال فشار بر روی دولت برای اجرایی شدن این تحریم‌ها کرده بودند. به عقیده موافقان این تحریم‌ها، اقتصاد ایران با تشدید تحریم‌ها سقوط خواهد کرد.

شورای آتلانتیک با بیان اینکه تحریم‌های جدید، پنجره های بیشتری را برای تجارت بشردوستانه با ایران خواهد بست، افزوده است که هدف اصلی این تحریم‌ها سخت‌تر شدن کار جو بایدن در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای احیای برجام خواهد بود. در نتیجه این تحریم‌ها ارزش ریال مجددا کاهش یافته و این مساله زندگی شهروندان عادی ایرانی را تحت تاثیر قرار داده است.

بخش بزرگی از تجارت خارجی ایران تحت تاثیر تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار گرفته است و در نتیجه این تحریم‌ها تاثیر جدید کمی دارند. از طرف دیگر بخش اصلی ذخایر ارزی ایران در اختیار بانک مرکزی این کشور است که اکنون تحت فشار تحریمی سنگینی قرار دارد. تجربه قبلی نشان داده است که حتی تجارت خارجی ایران در موارد غیرتحریمی نیز خیلی سخت و هزینه بر انجام می‌شود و اکنون برخی از طرف‌های خارجی حاضر نخواهند شد حتی در حوزه بشردوستانه با بانک مرکزی که از سوی خزانه‌داری آمریکا به عنوان حامی مالی تروریسم معرفی شده است، همکاری کنند.

به گفته شورای آتلانتیک، تحریم‌های مالی و بانکی در صدر فشار تحریمی آمریکا قرار دارد تا جایی که به محض خروج از برجام، آمریکا بانک مرکزی ایران و شبکه سوییفت را هدف قرار داد. با تحریم‌های چندباره نهادهای مالی با هشتگ‌های تحریمی مختلف، مشخص نیست حتی اگر دولت بعد بخواهد تحریم‌ها را بردارد با چه موانعی مواجه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا