پرداخت 39 هزار میلیارد تومان تسهیلات کرونایی بنگاه‌ها/حمایت از 699 هزار شاغل در کشور

مدیر کل سیاستگذاری اشتغال وزارت کار گفت: در سال گذشته از 699 هزار شاغل موجود در واحدهای اقتصادی آسیب ­دیده حمایت نماییم و با استمرار اجرای سیاست­ اتخاذ شده، امکان حفظ و نگاه‌داشت شاغلان کشور تا سطح یک میلیون نفر فراهم شد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛ علاء الدین ازوجی در پاسخ مورد عملکرد تسهیلات کرونایی، گفت: معاونت اقتصادی ریاست جمهوری (دبیرخانه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا) با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک مرکزی ج.ا. ایران، مطابق با دستورالعمل اجرایی ابلاغی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و به منظور مدیریت مخاطرات ناشی از بیماری بر کسب و کارها، اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت با نرخ سود 12 درصد و دوره تنفس تسهیل‌گرانه را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: در مرحله اول، کل مبلغ تسهیلات بانکی اختصاص یافته برای حمایت و پشتیبانی از تعداد 14 رسته منتخب (با 858 زیر رسته) 23.5 هزار میلیارد تومان تعیین شد و در مرحله دوم برای چهار بخش حمل و نقل، گردشگری و صنایع دستی، ورزش و جوانان و بخش فرهنگ و هنر از محل منابع مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا تسهیلاتی به ترتیب 3700، 2000، 800 و 1800 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که در مرحله اجرا قرار دارد.

مدیر کل سیاستگذاری اشتغال وزارت کار گفت: با اجرای طرح حمایت از اشتغال دوران کرونا، تاکنون، بیش از 513 هزار واحد اقتصادی در قالب خویش ­فرمایی، کارفرمایی رسمی، غیررسمی (بیمه ­نشده) و حمل و نقل ریلی و هوایی در سامانه کارا ثبت ­نام نموده و به سیستم بانکی ارسال شده است و 388 هزار واحد اقتصادی از این منابع بهره­‌مند شده ­اند و 125 هزار واحد اقتصادی باقیمانده در فرآیند دریافت تسهیلات قرار دارند. در صورت عدم وجود مشکل از بابت وثائق و مقررات پیش‌بینی شده در دستورالعمل (مصوب)، پرداخت­ها صورت خواهد گرفت.

وی یاد آور شد، در طول یک سال گذشته، توانسته‌­ایم از 699 هزار شاغل موجود در واحدهای اقتصادی به شدت آسیب ­دیده حمایت نماییم و کماکان انتظار داریم با استمرار اجرای سیاست­ اتخاذ شده، امکان حفظ و نگاه‌داشت شاغلان کشور تا سطح یک میلیون نفر فراهم شود.

مدیر کل سیاستگذاری اشتغال گفت: واقعیت این است که اقتصاد ایران در سال 1399 یکی از بحرانی­‌ترین سال­ها در بازار کار را شاهد بوده است. بر اساس آخرین نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران( متوسط فصول سال 1399)، حدود 1 میلیون نفر از شاغلان کشور نسبت به سال 1398 بیکار شده‌­اند.

وی گفت: براساس داده‌­های ثبتی سازمان تامین اجتماعی طی دوره شروع شیوع بیماری کرونا (فصل بهار سال 1399) حدود 998 هزار نفر از تعداد شاغلان تحت پوشش بیکار شده‌­اند. از طرف دیگر، با توجه به سهم حدود 29 درصدی شاغلان غیر­رسمی (فاقد بیمه) از کل شاغلان کشور، بیکار شدگان شاغلان غیر­رسمی در فصل بهار 1399، حدود 476 هزار نفر برآورد می‌شود. بر این اساس، مجموع شاغلان بیکار شده حدود 1474 هزار نفر می­‌شود که تفاوت ناچیزی (25 هزار نفر) با برآورد نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در فصل بهار 1399 دارد.

به گفته ازوجی، از یک سو با توجه به واکاوی­های صورت گرفته، مشخص شد، از شدت فزآینده اشتغال از دست رفته طی سه فصل اخیر سال 1399، نسبت به مدت مشابه سنوات قبلی کاسته شده است. به عبارت دیگر، بخشی از شاغلان بیکار شده در فصل بهار سال 1399، طی فصل تابستان تا زمستان 1399 به کار برگشته‌اند، به طوری که داده‌­های تامین اجتماعی و داده­‌های حاصل از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار موید این موضوع است.

وی گفت: در حقیقت اجرای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به بنگاه‌­های خسارت دیده از کرونا نیز تا حدی در تثبیت فرصت­های شغلی و بازگرداندن بیکار شدگان به بنگاه­ها موثر بوده است که بر اساس داده‌های سامانه کارا طی یکسال گذشته بیش از 699 هزار شاغل موجود در واحدهای اقتصادی به شدت آسیب‌­دیده مورد حمایت مالی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا قرار گرفتند.

 

فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا