بورس در اولویت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: نامزدهایی که قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران را دارند باید بازار سرمایه را به واسطه تاثیر این بازار بر اقتصاد کشور در اولویت قرار دهند.

به گزارش «نبض‌بانک»؛ محمدحسن ابراهیمی سروعلیا” با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری ایران از جمله مسایل مهمی است که در سال ۱۴۰۰ با آنها روبرو هستیم و از چند ماه گذشته تاثیر خود را بر بازار سرمایه گذاشته است، گفت: رییس جمهوری به عنوان رییس دولت به دلیل تصمیمات مختلفی که اتخاذ می کند می تواند بر روند بازار تاثیر بگذارد، شاید تا دوره قبل افرادی که می خواستند کاندید شوند توجه زیادی را به بازار نداشتند.

ابراهیمی اظهار داشت: اکنون به واسطه حضور چشمگیر مردم در بورس، شناخت آنها به این بازار و فرصت های ایجاد شده برای سرمایه گذاری هیچ کاندیدایی نمی تواند نسبت به بازار بی تفاوت باشد و به سادگی از آن عبور کند.

 معاون سازمان بورس با بیان اینکه کاندیدایی که قصد شرکت در انتخابات رییس جمهوری را دارند باید برنامه های خود برای بازار سرمایه را به واسطه تاثیر این بازار بر اقتصاد کشور  در اولویت قرار دهند، گفت:  سازمان بورس این آمادگی را دارد تا در جلسات مختلف راه های بهبود وضعیت بازار را مورد بررسی قرار دهد و دیدگاه های آنها را برای سیاست گذاری در بازار سرمایه بررسی کند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات رییس جمهوری آینده در مورد بازار سرمایه یک تصمیم یا انتخاب نیست بلکه یک اجبار است که باید به این مساله توجه کافی شود، افزود: مسایل بازار سرمایه و توجه به آن تبدیل به یک مطالبه حق عمومی شده است و هیچ کس نمی تواند این مطالبه را نادیده بگیرد.

بازدهی ٣٠٠ درصدی شاخص بورس در نیمه نخست سال ٩٩

معاون سازمان بورس سال ٩٩ را سالی متفاوت در معاملات بازار سرمایه دانست و افزود: در سالی که گذشت شاهد افزایش قابل توجه حجم و ارزش معاملات و تعداد سهامداران بودیم که رکورد تاریخی در معاملات بازار را به ثبت رساند.

وی با بیان اینکه ارزیابی معاملات بورس در سال  ٩٩ را باید به دو نیمسال نخست و نیمسال دوم تقسیم کرد، اظهار داشت: نیمسال نخست خوش بینی قابل توجهی نسبت به معاملات بورس در بازار وجود داشت و تعداد قابل  توجهی از افراد اقبال زیادی را نسبت به سرمایه گذاری در بورس نشان دادند.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تا نیمه مرداد ماه بازدهی بازار سرمایه نسبت به اوایل سال به حدود ٣٠٠ درصد رسید، گفت: در نیمه دوم سال با بحث انتخابات آمریکا همراه بودیم که در این زمینه به دلیل وجود برخی از انتظارات نرخ دلار در مسیر نزولی قرار گرفت که این امر تا حدودی باعث کاهش هیجانات در بازار و اقبال سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بورس شد.

وی تاکید کرد: شاخص بورس از ابتدای سال ۹۹ از  ٥٠٠ هزار واحد به بیش از دو میلیون واحد در مرداد ماه رسید که در نهایت بعد از اصلاح های صورت گرفته پرونده شاخص بورس در پایان اسفند ماه با شاخص یک میلیون و ٣٠٧ هزار واحد بسته شد.

ابراهیمی با بیان اینکه به طور طبیعی اقبال مردم به  سرمایه گذاری در بورس در افزایش بازدهی آن تاثیرگذار بوده است، اظهار داشت: مقایسه بازارها به لحاظ بازدهی با یکدیگر نشان می دهد که بورس با توجه به ریزش های شدیدی که داشت، بازدهی بسیار بیشتری را در سال ٩٩ نسبت به بازار ارز، مسکن، طلا و سکه کسب کرد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به عوامل تاثیرگذار در نوسان پرشتاب شاخص بورس در سال ٩٩ گفت: همه بازارها نسبت به عرضه و تقاضا واکنش نشان می دهند که بازار سرمایه هم نسبت به این امر مستثنی نیست، زمانی که اقبال  به سرمایه گذاری در بازار افزایش پیدا می کند بازار با بازدهی زیادی همراه می شود، در مقابل با کاهش تمایل سرمایه گذاران به بازار مدنظر، میزان بازدهی افت پیدا خواهد کرد؛ بنابراین نمی‌توان گفت که بازار سهام در نیمه دوم سال روند غیرطبیعی را در پیش گرفت زیرا چنین اصلاحی بعد از رشد شدید شاخص بورس، طبیعی است.

اجرای آزادسازی سهام عدالت در زمانی بهتر

ابراهیمی به آزادسازی سهام عدالت و تاثیر آن بر معاملات این بازار اشاره کرد و افزود: در سال ٩٩ با بحث آزادسازی سهام عدالت روبرو بودیم که دولت تصمیم گرفت تا امکان فروش بخشی از سهام عدالت را برای افرادی که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده بودند فراهم کند.

وی با بیان اینکه آزادسازی سهام عدالت به عنوان نوعی تکلیف بر عهده دولت بود و باید هر چه زودتر به سرانجام می رسید، گفت: ما نمی توانیم منکر تاثیر آزادسازی سهام عدالت در بازار سرمایه و روند معاملات این بازار باشیم اما میزان آزادسازی و زمان آن می توانست به نحوی بهتر انجام شود که تا این حد تاثیر خود را بر روند بازار  نگذارد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه متولیان مختلف بازار سرمایه مانند دولت و مجلس و سازمان بورس باید هر چه در توان دارند انجام دهند تا سرمایه مردم در بازار مورد حفاظت قرار گیرد، گفت: به طور طبیعی باید اقدامی صورت گیرد تا سهامداران عدالت با ورود به این بازار  آسیب نبینند و به بازار سرمایه هم در سطح کلان آسیب وارد نکنند.

عوامل مختلف تاثیرگذار بر روند صعودی شاخص بورس

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در روند صعودی شاخص بورس در ابتدای سال ٩٩ تاثیرگذار بود، افزود: افزایش قابل توجه نقدینگی در کشور باعث شد تا این نقدینگی به دنبال بازاری برای سرمایه گذاری باشد، این امر باعث شد تا مردم تصمیم به ورود نقدینگی خود به بازار سهام بگیرند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه هدایت  نقدینگی به بورس تصمیم بسیار درستی بود که از سوی دولت و مردم اتخاذ شد، تاکید کرد: این حجم از نقدینگی به هر جا که ورود می کرد ممکن بود خسارات زیادی را به بخش های واقعی اقتصاد کشور  وارد کند و می توانست قیمت ارز که تاثیر زیادی را بر معیشت مردم دارد را به صورت قابل توجهی افزایش دهد و مسکن را گران تر کند.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه بازار سرمایه همیشه می تواند فرصتی را برای تصمیم گیران فراهم کند تا بتوانند سرمایه خود را به فعالیت های مولد اقتصادی سوق دهند، افزود: تعداد کثیری از مردم با سرمایه های خرد وارد بازار سرمایه شدند و تصمیم گرفتند تا سرمایه های بیشتری را به این بازار برای سرمایه گذاری وارد کنند.

وی با بیان اینکه عوامل دیگر تاثیرگذار بر روند صعودی بازار مانند عوامل سیاسی و اقتصادی را نمی توان در ایجاد نوسان معاملات بورس نادیده گرفت، گفت: رویدادهای مختلف سیاسی که در کشور رخ داد به طور طبیعی بر بازار سهام تاثیرگذار بود و منجر به هجوم گسترده سرمایه گذاران به بازار سرمایه و ایجاد روند صعودی در معاملات بازار شد.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه در نیمه دوم سال بیشتر عوامل روانی بر معاملات بازار تاثیر بود، اظهار داشت: همیشه سرمایه گذار باید در بازار احساس اطمینان داشته باشد و در صورت عدم اطمینان برای سرمایه گذاری در بورس سرمایه ها از بازار خارج می شوند.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر بخواهیم  معاملات بورس مانند گذشته به حالت منطقی و متعادل بازگردد باید از لحاظ روانی سرمایه گذار را  آماده کنیم و به آنها اطمینان دهیم که بازار سرمایه نمی تواند برای همیشه وضعیت با ثبات و منطقی را پیش رو داشته باشد.

کمک دولت و سازمان بورس برای بازگشت رشد به معاملات بورس

وی به عوامل تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: عوامل متعددی می تواند در بهبود روند بازار در سال جدید تاثیر گذار باشند، در ابتدا باید شفافیت در معاملات این بازار برقرار باشد و  این بازار باید از نقدشوندگی کافی برخوردار باشد،  اغلب سهم هایی که در بازار حضور دارند دارای بازارگردان هستند که این بازار گردان ها کمک می کنند تا نقدشوندگی در بازار افزایش یاید.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازگشت اعتماد دوباره به بازار توسط ارکان مختلف رخ می دهد، گفت: ارکان تصمیم گیرنده در کشور مانند دولت می تواند موثر در روند معاملات این بازار باشد تا دوباره سهامداران به بازار اعتماد کنند.

 وی اظهار داشت: در کنار دولت، سازمان بورس هم می تواند نقش ویژه ای را در این زمینه ایفا کند و باید تلاش شود تا معاملات به صورت شفاف و منصفانه صورت گیرد تا افرادی که در بازار حضور دارند اطمینان خاطر داشته باشند سرمایه ای که وارد بازار کرده اند به صورت مطلوب در حال کمک به اقتصاد کشور است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه تصمیمات مختلفی که دولت در حوزه های اقتصادی و سیاسی می گیرد تاثیرگذار بر بازار سرمایه خواهد بود، اظهار داشت: بخشی از سهم هایی که در بازار مورد معامله قرار می گیرد متعلق به دولت است و تعامل دولت با سایر ارکان در بازار سرمایه مانند تعامل مجلس با دولت می تواند تاثیر زیادی را بر بازار سرمایه داشته باشد، هر گاه یک همگرایی را بین این دو رکن مشاهده کردیم بلافاصله شاهد تاثیر مثبت آن بر بازار بوده ایم.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: اکنون مسایل مختلفی در بازار وجود دارد که نیازمند تعامل بین این دو رکن است و اگر آنها با یکدیگر تعامل داشته باشند راحت تر می توان مشکلات بازار سرمایه را برطرف کرد.

بی انصافی سهامداران در مورد عملکرد حقوقی‌ها در بازار

وی به عملکرد حقوقی ها که در معاملات سال ٩٩ مورد انتقاد اکثر سهامداران و فعالان بازار قرار گرفته بود، اشاره کرد و گفت: تقسیم بندی سیاه و سفید حقوقی ها برای حمایت از بازار خوب نیست، همه افرادی که در بازارهای سرمایه گذاری حضور دارند به دنبال منفعت از بازار هستند، بنابراین نباید به بحث حقیقی و حقوقی در بازار دامن زد.

ابراهیمی اظهار داشت: می توان با اطمینان اعلام کرد که در مواقع مختلف و زمانی که با کاهش شاخص همراه بودیم عده زیادی از شرکت های بزرگ حقوقی در قالب بازارگردان کمک کردند تا اعتماد به بازار بازگردد و دیگر هیچگونه نااطمینانی در بازار وجود نداشته باشد؛ بنابراین اینکه اعلام کنیم حقوقی ها در بازار کم کاری کرده اند به هیچ عنوان منصانه نیست.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ممکن است از بین تعداد زیادی از حقوقی ها در بازار، تعداد انگشت شماری وظیفه خود را در بازار انجام نداده باشند اما بخش قابل توجهی سعی کردند تا بازار به حالت منطقی و متعادل بازگردد.

توصیه به سهامداران

وی سهامداران را برای سرمایه گذاری در بورس در سال ۱۴۰۰ مورد خطاب قرار داد و گفت: افرادی که به دنبال ورود به بازار هستند باید دیدگاه بلندمدتی را نسبت به این بازار داشته باشند، در بلندمدت بازدهی بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی طلا، ارز و مسکن بیشتر است و اغلب افرادی که با این دید وارد بازار می شوند سود بیشتری را نسبت به سایر بازارها کسب کردند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه مساله دیگر که سرمایه گذاران باید برای ورود به بورس توجه کنند نیازمندی این بازار به تحلیل و دانش است، اظهار داشت: سرمایه گذاری در بازارهای موازی بسیار راحت تر از بازارهای گسترده ای مانند سهام است که بیشتر از ٧٠٠ ناشر وجود دارد و سرمایه گذاری در هر یک از آنها نیازمند اطلاعات مالی و وضعیت کلان اقتصادی و عوامل سیاسی تاثیرگذار بر آنها است.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: سرمایه گذاران اگر از دانش کافی برای ورود سرمایه های خود به بازار برخوردار نیستند باید از طریق سرمایه گذاری غیرمستقیم مانند شرکت های سبدگردان و صندوق های سرمایه گذاری وارد بازار سهام شوند.

وی گفت: سرمایه گذاران باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که سرمایه مازاد خود را وارد بازار سرمایه کنند و به هیچ عنوان نباید دارایی های ضروری خود مانند خودرو و مسکن را به فروش برسانند و وارد بازار کنند.

ابراهیمی تاکید کرد: سرمایه گذاران در بورس  باید مراقب افراد سودجو و منفعت طلب باشند زیرا این افراد به واسطه کسب منافعی که خود به دنبال آن هستند اطلاعات و مشاوره های اشتباهی را  می دهند و عده ای را گمراه می کنند، در حالی که سرمایه گذاران باید از افراد موثقی که مورد تایید سازمان بورس است مشورت بگیرند و بعد اقدام به سرمایه گذاری در بازار کنند.

پیش بینی روند معاملات بورس در سال ۱۴۰۰

ابراهیمی روند معاملات بورس در سال ۱۴۰۰ را پیش بینی کرد و افزود: روند معاملات بورس در سال ۱۴۰۰ وابسته به عوامل مختلفی است، برخی از عوامل به وضعیت داخلی شرکت ها مانند تولید و فروش و برنامه های طرح و توسعه مربوط است، بخشی دیگر هم به عوامل کلان و متغیرهایی مانند قیمت جهانی، متغیرهای سیاسی و اقتصادی، نرخ بهره و کامودیتی ها و رشد نقدینگی وابسته است که این عوامل می تواند بر روند بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: به طور طبیعی اگر شرایط باثباتی را در اقتصاد کشور شاهد باشیم، وضعیت بازار سهام در سال آینده مطلوب و متعادل خواهد بود.

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا