بانک مرکزی در ریزش بورس بی تقصیر هم نیست!

کارشناس بازار سرمایه گفت: بانک مرکزی در یک بازه زمانی به جد از بازار سرمایه حمایت‌های لازم را انجام داد، اما ناگهان پشت آن را خالی کرد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛ حسین کرمی کارشناس بازار سرمایه  در گفت و گو با  خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در رابطه با صحبت‌های همتی رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر عدم تاثیر گذاری بانک مرکزی در ریزش‌های بازار سرمایه، اظهار کرد: موضوعاتی که آقای همتی پنجشنبه مطرح کرد فقط بخشی از آن صحت داشت به سبب آنکه می‌توان به بعضی از تصمیمات بانک مرکزی در سال گذشته ماننده ملغی کردن مصوبات هیئت مدیره سازمان بورس و شورای عالی بورس در رابطه با کاهش دامنه نوسان به منفی و مثبت ۲ در زمان شاپور محمدی اشاره کرد، به طور قطع اگر این امر همان موقع رخ می‌داد، بازار با چنین رشد شارپی مواجه نمی‌شد.

او تصریح کرد: چند ماه بعد از آنکه این طرح ملغی شد خبر عرضه دارایی‌های دولت به صورت ‌ETF منتشر شد، که شاهد اجرا شدن این  از ابتدای سال ۹۹ بودیم مطمئنا اگر کاهش دامنه نوسان در سال گذشته اجرا می‌شد سهام‌های دولتی مثل دارایکم و پالایش یکم هنگام پذیره نویسی و بعد از آن برای یک بازه کوتاه مدت زمانی با رشد مواجه نمی‌شدند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: باتوجه به مسائل مذکور اینکه رئیس بانک مرکزی خود را به طور کل در  ریزش‌های اخیر بازار سرمایه  بی اثر دانسته کاملا نادرست است.

کرمی در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی مانع عرضه نقدینگی از جانب صندوق تثبیت در مرحله دوم به بازار سرمایه شد؟ بیان کرد: بانک مرکزی به جای  آنکه به سمت بازار سرمایه که کلیت اقتصاد را تشکیل می‌دهد حرکت کند، بحث نظام بانکی برایش از اولویت بیشتری برخوردار است، از طرف دیگر بانک مرکزی هنگامی که به انتشار پول می‌پردازد به سبب آنکه بتواند نرخ تورم را کنترل کند باید نرخ سود و بهره بین بانکی را تغییر دهد.

او تاکید کرد: بانک مرکزی در یک بازه زمانی به جد از بازار سرمایه حمایت‌های لازم را انجام داد، اما ناگهان پشت آن را خالی کرد، دولت  و سیستم بانک مرکزی از طریق انتشار سهام منتفع شدند چرا اکنون سهام‌های مربوط به خود را بازارگردانی نمی‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: انتظار اهالی بازار سرمایه از رئیس بانک مرکزی این است که در صحبت هایشان با دوگانگی مواجه نباشند به سبب آنکه همین دوگانگی‌هاست که سبب ریزش بازار سرمایه می‌شود.

کرمی در رابطه با عملکرد همتی در خرید اوراق‌های دولتی، تصریح کرد: وقتی رئیس بانک مرکزی و مسئولان در رابطه با خرید اوراق تصمیم می‌گیرند به طور قطع جنبه‌های مختلف اقتصادی را نیز در نظر می‌گیرند، به همین علت از آن‌ها تقاضا داریم که اشتباه سال گذشته را تکرار نکنند و از عملیات بازار باز در انتشار اوراق استفاده کند.

باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا