هالک بانک خواستار پایان پیگرد آمریکا به اتهام نقض تحریم‌ علیه ایران شد

«هالک بانک» ترکیه با اعلام به مراجع قضایی آمریکا خواستار پایان پیگرد قانونی واشنگتن به اتهام های این بانک مبنی بر نقض تحریم های آمریکا ضد جمهوری اسلامی ایران شد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛ از منابع رسانه ای، وکیل هالک ‌بانک، روز گذشته (دوشنبه ۲۳ فروردین) به یکی از دادگاه‌های تجدیدنظر در آمریکا اعلام کرد که این بانک دولتی ترکیه از پیگرد قانونی ایالات متحده مصون است و کیفرخواستی که این بانک را به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم کرده است، باید لغو شود.
«سیمون لتکوویچ»، وکیل هالک‌ بانک، در دادگاه تجدیدنظر ناحیه دوم منهتن گفت که دولت آمریکا هیچ دلیلی برای اثبات صلاحیت کیفری درباره این بانک را ندارد و از آنجایی که این بانک دولتی با دولت ترکیه هم سطح است، از مصونیت قضایی برخورددار می‌شود.
هالک‌بانک اتهامات پول‌شویی و تبانی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ترکیه و امارات متحده عربی را رد کرده است.

این ‌بانک دولتی ترکیه، به پول‌شویی و نقض قوانین مرتبط با تحریم‌های ایران متهم است.

دادستانی آمریکا هالک‌بانک را متهم کرده است که در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ از طریق شبکه مالی و شرکت‌های فعال خود در ایران، ترکیه و امارات به دور زدن تحریم‌های ایران کمک کرده است.
این بانک متهم است به ایران برای انتقال مخفیانه ۲۰ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده خود، از جمله یک میلیون دلار از طریق حساب‌های آمریکایی، کمک کرده است.
پیشتر هالک‌بانک خواستار تبرئه از اتهام‌های تقلب بانکی، پول‌شویی و توطئه نیز شده بود، اما یک قاضی آمریکایی در مهرماه ۱۳۹۹، این درخواست را نپذیرفت و ادعای هالک ‌بانک را مبنی بر این که قانون مصونیت‌های حاکمیت خارجی مانع پیگرد قانونی می‌شود، رد کرد.

بانک هالک ترکیه تابستان ۹۹ نیز در پاسخ به اتهام های وارده از سوی یک قاضی آمریکایی مبنی بر کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌های یک جانبه آمریکا اعلام کرد که قوانین داخلی ایالات متحده عملکرد اقتصادی بانک ها در خارج آمریکا را شامل نمی شود.

این بانک ترکیه‌ای از قاضی آمریکایی خواست تا اتهامات وارد شده از سوی او به این بانک مبنی بر کمک به ایران برای فرار (دور زدن) از تحریم‌های آمریکا  را پس بگیرد چرا که قوانین موجود، سوء رفتارهای ادعایی علیه این بانک در خارج از آمریکا را شامل نمی‌شود و بر این اساس هالک بانک از پیگیری قضایی مصون است .

نمایندگان دادستان آمریکا بانک هالک ترکیه را متهم کرده‌اند که از خدمات پولی و شرکت‌هایی که در ایران و ترکیه کار می‌کنند از طریق معاملات تقلبی در طلا، مواد غذایی و دارو برای دور زدن تحریم‌ها علیه ایران استفاده می‌کند.

خبرگزاری رویترز پیشتر به نقل از «رابرت کری» وکیل «هالک بانک» ترکیه گزارش داد این بانک به دنبال آن است که از قاضی پرونده مربوط به اتهام نقض تحریم‌های ایران بخواهد که از خود رفع صلاحیت کند.

وکیل آمریکایی هالک بانک فروردین‌ ۹۹ در یک دادگاه فدرال در منهتن نیویورک، ادعای دادستان‌های این کشور مبنی بر نقض تحریم‌های ضدایرانی را مردود خواند.
دستگاه قضایی آمریکا مهرماه ۹۸ هالک بانک ترکیه را به کلاهبرداری، پولشویی و نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران متهم کرد و خواستار پاسخگویی این بانک در دادگاهی آمریکایی شد.
دادستان‌های آمریکا در کیفرخواست خود مدعی شدند که هالک بانک از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به اجرای طرحی کمک کرد که اجازه می‌داد ایران درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز در بازارهای جهانی را با استفاده از شبکه‌ای از شرکت‌ها خرج کند.
این اتهامات، مشابه همان اتهاماتی است که به «مهمت هاکان آتیلا» یکی از مدیران سابق هالک بانک وارد و سال گذشته بر مبنای آن محاکمه و به حبس محکوم شد.
آتیلا، معاون هالک بانک ترکیه که به اتهام معاونت در دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در مارس ۲۰۱۷ در آمریکا بازداشت شده بود، اواخر تیر سال گذشته بعد از ۲۸ ماه از زندان آزاد شد.
دادگاه رسیدگی به اتهامات آتیلا اواخر سال گذشته میلادی در ایالت نیویورک برگزار شده و رضا ضراب تاجر ایرانی‌تبار ترکیه‌ای به عنوان شاهد دادگاه وی حاضر شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا