ماجرای مصوبه کاهش ۲ درصدی نرخ ارز و پاسخ مجلس به ادعای دولت

رئیس «کمیته اصلاح ساختار بودجه» مجلس گفت: مصوبه مجلس مبنی بر اینکه دولت اجازه ندارد، ارز حاصل از فروش نفت را کمتر از دو درصد نرخ نیمایی در بازار ارز به فروش رساند. به این معناست که دولت می‌تواند نرخ ارز نیمایی را کاهش داده و به طور مثال به قیمت ۱۰ هزار تومان برساند، اما اجازه ندارد ارز حاصل از فروش نفت را در صرافی‌ها با قیمت‌های سلیقه‌ای به فروش رساند.

به گزارش «نبض‌بانک»؛ محسن زنگنه در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر اینکه مجلس مصوبه‌ای را در بودجه گذرانده که کاهش قیمت ارز بسته است، اظهار داشت: این افراد یا درک درستی از مباحث اقتصادی ندارند و یا اینکه از روی عمد چنین مطالبی را مطرح می‌کند.

وی بیان داشت: یکی از نقاط قوت بودجه در حوزه شفاف سازی، مصوباتی بود که ما در زمینه ارز داشتیم.
عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس تصریح کرد: ما دولت را در مورد فروش ارز حاصل از صادرات نفت محدود کردیم چرا که معمولا دولت ارز حاصل از صادرات نفت را به هر قیمتی که تمایل داشت، عرضه می‌کرد و این کار باعث ایجاد رانت و فساد می‌شد و البته هیچ گاه شما نمی‌توانستید از دولت سؤال کنید که این ارز را با چه قیمتی به فروش رسانده است و هر دفعه قیمت متفاوتی را تعیین می‌کرد.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس مصوب کرد که دولت اجازه ندارد، ارز حاصل از فروش نفت را کمتر از دو درصد نرخ نیمایی در بازار ارز به فروش رساند.
وی افزود: این مصوبه به این معنا است که دولت می‌تواند نرخ ارز نیمایی را کاهش داده و به طور مثال به قیمت ۱۰ هزار تومان برساند، اما اجازه ندارد ارز حاصل از فروش نفت را در صرافی‌ها با قیمت‌های سلیقه‌ای به فروش رساند.
زنگنه تاکید کرد: بر این اساس، مجلس دست دولت را از ایجاد یک رانت و امکان فساد در فروش ارز حاصل از صادرات نفت بست و این اقدام هیچ ارتباطی به قیمت ارز ندارد و به عبارت دقیق‌تر ما مصوبه‌ای درباره نرخ ارز نداریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا