روسیه دلار و یوروهایش را می فروشد!

به گزارش «نبض‌بانک»؛ به نقل از راشاتودی، بانک مرکزی روسیه در گزارش جدید خود اعلام کرد در سال ۲۰۲۰ نیز روند کاهش وابستگی به دلار در این کشور ادامه یافته و این بار یورو نیز به سرنوشت دلار دچار شده در حالی که سهم یوان و طلا از ذخایر ارزی بیش از پیش افزایش یافته است. یورو تا پایان سال ۲۰۲۰ چیزی حدود ۲۹.۲ درصد ذخایر ارزی را تشکل می داده که این رقم نسبت به سال قبل ۱.۶ درصد کمتر شده است. از طرف دیگر سهم دلار نیز از ذخایر ارزی روسیه طی همین مدت با کاهش ۳.۳ درصدی به ۲۱.۲ درصد رسیده است.

به گفته بانک مرکزی روسیه تا پایان سال گذشته پوند انگلیس ۶.۳ درصد از کل ذخایر ارزی روسیه را تشکیل می داده که نسبت به سال قبل آن ۰.۲ درصد کمتر شده است. در طرف دیگر اما طلا سه خود را از ۱۹.۵ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۲۳.۳ درصد در سال ۲۰۲۰ رسانده است. اتاق مشابهی هم برای یوان چین افتاده که سهم آن از ذخایر از ۱۱.۴ درصد به ۱۲.۸ درصد رسیده است.

ین ژاپن با سهم ۳.۹ درصدی، دلار کانادا با ۲.۵ درصد و دلار استرالیا با ۰.۸ درصد، دیگر ارزهایی بوده اند که بیشترین سهم از ذخایر ارزی را داشته اند. تا پایان سال ۲۰۲۰ مجموع ارزش ذخایر طلا و ارز روسیه معادل ۵۸۸ میلیارد دلار بوده است.

سال ۲۰۱۴ و شدت یافتن اختلافات روسیه با آمریکا و اروپا بر سر مساله اوکراین که به اعمال تحریم های گسترده ای ضد روسیه منجر شد، روسیه با هدف کاهش وابستگی خود به غربی ها اقدام به متنوع سازی ذخایر ارزی کرد.

پیش از این نیز معاون وزیر خارجه روسیه با انتقاد از تحریم های آمریکا گفته بود که روسیه نیاز دارد در آینده فاصله خود را با دلار بیشتر کند و وابستگی کمتری به نظام مالی آمریکا داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا