وام ازدواج ۱۴۰۰ پرداخت می شود؟ + جزئیات

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق آمار رسمی بانک مرکزی و محاسبات موجود، بانک‌ها با مشکلی جهت تامین منابع تخصیص وام ازدواج رو برو نیستند.

به گزارش «نبض‌بانک»؛علی خضریاندر مورد وضعیت پرداخت وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: منابع بانک‌ها جهت تخصیص وام ازدواج به جوانان، همان سپرده‌های قرض الحسنه‌ای هستند که در بانک‌ها موجود است. طبق آخرین آمار منتشر شده از بانک مرکزی مربوط به آذرماه سال ۱۳۹۹، بانک‌ها پس از کسر سپرده‌های صندوق مسکن، معادل ۱۸۸ هزار میلیارد تومان سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز با نرخ صفر درصد از مردم جذب کرده‌اند که پس از کسر ذخیره قانونی، حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این حجم سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری نیز که آن هم با نرخ سود صفر درصد جذب شده است پس از کسر ذخیره قانونی حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است که طبق قانون بانک‌ها باید بخشی از این منابع را نیز به تسهیلات ازدواج پرداخت کنند. از مجموع این دو سپرده که ۶۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شود، تاکنون حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به مردم پرداخت شده است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار رسمی بانک مرکزی در سال ۱۳۹۹ ظرفیت پرداخت وام قرض‌الحسنه از چند مسیر امکان پذیر خواهد بود؛ یکی از مسیرها بازپرداخت اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه است، همانطور که برآوردها و آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد سالانه حدود ۲۰ درصد از حجم کل تسهیلات قرض‌الحسنه از طریق اقساط بازپرداخت شده و به عنوان منبع جدید جهت اعطای وام، در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد بنابراین از این محل در سال جاری، حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع از محل بازپرداخت اقساط جهت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار بانک‌ها قرار خواهد گرفت که در واقع ۲۰ درصد از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی است.

خضریان با اشاره به میزان سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز تصریح کرد: در آذرماه ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته این سپرده‌ها نسبت به یک روال و روند ثابت، رشد ۷۲ درصدی داشته است. آمارهای سال‌های گذشته نشان می‌دهد که سپرده‌های قرض‌الحسنه در هر سال حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته است. بر این اساس و با در نظر گرفتن رشد حداقل ۳۰ درصدی سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز، در سال آتی ۵۰ هزار میلیارد تومان سپرده قرض‌الحسنه جدید جهت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار بانک‌ها قرار خواهد گرفت که این ۳۰ درصد از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان سپرده‌های قرض‌الحسنه است.

وی در توضیح روش سوم گفت: با توجه به الزام قانون در تبصره بودجه، اگر تنها ۱۰ درصد از سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری که بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان حجم آن است، جهت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه مورد استفاده قرار گیرد، از این محل نیز در سال جاری حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان جهت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه از جمله ازدواج در اختیار بانک‌ها خواهد بود.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای پرداخت یک میلیون وام ازدواج ۷۰ میلیون تومانی (مطابق آمار سالانه) به ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز است که با محاسبه وام‌های ۱۰۰ میلیونی زیر ۲۵ سال حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود همچنین در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج ۵۰ میلیون تومانی سال گذشته قرار دارند که در مجموع به ۵ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارند. سایر مصارف قرض‌الحسنه که در بودجه ۱۴۰۰ آمده اعم از اشتغالزایی، زندانیان، ودیعه مسکن و … حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد لذا برای پرداخت کل تسهیلات قرض‌الحسنه مدنظر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع در سال جاری نیاز است در حالی که طبق محاسبات انجام شده، بانک‌ها حداقل ظرفیت پرداخت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه دارند.

خضریان خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه حدود ۱۰۰ هزار نفر از جوانان کشور در صف دریافت وام ازدواج معطل تأمین منابع بانکی هستند، اما آمار رسمی بانک مرکزی و محاسبات موجود نشان می‌دهد، بانک‌ها با مشکلی جهت تأمین منابع تخصیص وام ازدواج رو به رو نخواهند بود لذا بهانه‌تراشی‌هایی مانند نبود منابع از سوی مقامات بانکی کشور پذیرفته نیست و در چنین شرایطی، صف وام ازدواج بی معنی است و باید برچیده شود لذا در صورت ادامه این روند، کمیسیون اصل ۹۰ با توجه به تخلفات صورت گرفته شده به صورت ویژه به این موضوع ورود خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا