بالا بودن تعداد تراکنش‌های بانکی در ایران ناشی ازنرخ بالای تورم است

به گزارش «نبض‌بانک»؛یک کارشناس اقتصادی،گفت: وجود دستگاه های متعدد پوز و عدم امکان ردگیری معاملات مالی می‌تواند درآمد مالیاتی دولت را کاهش دهد و تا حدی در ایجاد تورم موثر باشد؛ زیرا هنگاهی که دولت اطلاع دقیقی از درآمد اصناف در اختیارنداشته باشد، درآمد مالیاتی دولت کاهش پیدا می‌کند و دولت مجبور به خلق پول می‌شود و این خود تورم زا است.

کامران ندری تصریح کرد: پایانه های فروش غیر رسمی می توانند به ابزاری برای انجام معاملات غیرقانونی تبدیل شوند.

وی،افزود:سهم قابل توجهی از معاملات سفته بازانه ارزی در بازار، با استفاده از دستگاههای پوز غیر رسمی صورت می گیرد.

ندری گفت:نظام بانکی هرچه درحوزه تکنولوژی هایی از این دست پیشرفت کرده، متاسفانه از نظر مدیریت سیستم های فناورانه بانکی از دیگر کشور ها عقب مانده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: در دوره ریاست آقای همتی بر بانک مرکزی بسیاری از دستگاه های پوز خارج از کشور که متصل به حساب های بانکی در ایران بود، جمع آوری شد و تا حدودی روی مبلغ تراکنش دستگاههای پوز محدودیت اعمال شد؛ اما انضباط مالی لازم هنوز برقرار نشده است.

ندری،گفت: ما فقط تکنولوژی فناوری اطلاعات در حوزه بانکی را به کشور وارد کرده ایم؛ در حالی که در دنیا وقتی این تکنولوژی در نظام بانکی به کار گرفته می شود،عقبه ای از مقررات و تعهدات حقوقی را هم به دنبال دارد که ما از آن بی بهره ایم.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با تعداد بالای تراکنش های بانکی در کشور گفت: علت بالا بودن تعداد تراکنش های بانکی در ایران، نرخ بالای تورم است؛ چرا که تورم بالا، سرعت گردش پول را افزایش می دهد.

وی،افزود: در شرایطی که تورم بالا باشد، تقاضا برای نگهداری پول پایین است؛چون تورم دائما ارزش پول را کاهش می دهد و اشخاص می خواهند پول خود را به دارائی های مختلف تبدیل کنند؛ در نتیجه اگر نرخ تورم کنترل شود میزان تراکنش ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا