سهام بانک‌ها در بورس پرطرفدار است

مدیرعامل سابق شرکت کارگزاری بانک آینده، گفت:هنگامی که نرخ سود سپرده کاهش می‌یابد ناترازی بانکها از بین می‌رود؛ ناترازی بانک‌ها زمانی ایجاد می‌شود که بانک‌ها با نرخ سود سپرده بالا تسهیلاتی را به متقاضیان ارائه کنند و متقاضیان با آن نرخ، امکان بازپرداخت اقساط را نداشته باشند.

به گزارش «نبض‌بانک»؛احمد اشتیاقی افزود:هنگامی که نرخ سود سپرده و متعاقب آن نرخ سود تسهیلات کاهش می یابد، مطالبات مشکوک الوصول به کمترین میزان می رسد.

مدیرعامل سابق شرکت کارگزاری بانک آینده، گفت که با احیای برجام، افزایش نسبت کفایت سرمایه در بانکها باعث می شود که بانکهای خارجی با بانک های ایران با شرایط بهتری کار کنند.

این کارشناس بازارسرمایه گفت:باید بانکها را به سمت ایجاد سود از محل کارمزد سوق داد و اگر کارمزد ها جایگزین سود حاصل از پرداخت تسهیلات شوند، شرایط بانک ها بهتر خواهد شد،زیراآنچه که بانکها به عنوان کارمزد اخذ می کنند متعلق به سهامداران است.

وی گفت:بانکها باید به ایجاد صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت ورود کنند و به جای سپرده گیری، عموم مردم را به سمت صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت سوق دهند و بتوانند از این راه کارمزد ایجاد کنند؛ این کار به بازار سرمایه هم کمک خواهد کرد.

مدیر عامل سابق شرکت کارگزاری بانک آینده تصریح کرد: سهام بانکها با توجه به شناوری بالا و ارزش بازار بالایی که در بورس دارند جزء سهم های پر طرفدار تلقی می شوند.

به گفته اشتیاقی، نقد شوندگی سهام بانکی مؤید اقبالی است که عموم سرمایه گذاران نسبت به این گروه نشان داده اند؛ به طور کلی برای  سهامداران این  ذهنیت ایجاد شده که سهام بانکی جزء سهام پرطرفدار در بازار سرمایه تلقی می شود.

وی افزود: از سال ۹۲ تا ۹۶ بانک های ما با یک ناترازی ناشی از سود سپرده بالا مواجه بودند، اما از سال ۹۷ به بعد که به تدریج نرخ سود سپرده کاهش یافت بانک ها توانستند تراز عملیاتی را مثبت کنند، این موضوع در سال ۹۹ نمود خوبی داشت و اکثر تراز بانکها در سال ۹۹ دارای سود مثبت شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: مطالبات معوق منجر به توثیق املاک تملیکی شده بود و بانک ها از طریق فروش آن املاک، سود خوبی به دست آوردند.

به گفته اشتیاقی، با توجه به اصلاح قیمتی که بانکها انجام داده اند،قیمتی که امروز از سهام بانکها روی تابلو قرار دارد قیمت مناسبی است.

مدیرعامل سابق کارگزاری بانک آینده گفت: به طور کلی از گذشته، بانک های ما عملیات ارزی خوبی داشتند و همواره تمام اعتبارات اسنادی از طریق سیستم بانکی گشایش می یافت، این امر می توانست کارمزد خوبی را برای بانکها به وجود بیاورد، اما  بعدها، عملیات تراکنش های ارزی به صرافی ها منتقل شد و بانکها از این محل سودی را نتوانستند به دست بیاورند.

وی افزود در صورت احیای برجام،مبادلات سیستم بانکی گسترش پیدا می کند و این امر کارمزد خوبی برای بانکها ایجاد خواهد کرد و منجر به سود آوری بیشتر بانک ها می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا