معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به تمدید مهلت پرداخت مالیات مقطوع دریافت‌کنندگان سکه تا ۱۵ تیرماه، گفت: در خصوص مؤدیانی که امکان پرداخت مالیات به صورت کامل تا ۱۵ تیرماه را ندارند، مالیات مقطوع تعیین‌شده حداکثر تا چهارماه به صورت مساوی تقسیط می‌شود.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛از سازمان امور مالیاتی کشور، «محمد مسیحی» افزود: با تصویب ستاد ملی مدیریت کرونا، مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۹ صاحبان مشاغل تا ۱۵ تیرماه سال جاری تمدید شد که بر این اساس، دریافت‌کنندگان سکه در سال ۱۳۹۹ نیز تا تاریخ مذکور فرصت دارند نسبت به پرداخت مالیات مقطوع سکه و یا حسب مورد نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کنند.

وی با اشاره به دستورالعمل ابلاغی تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم اظهار داشت: تمامی اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۹ نسبت به دریافت حداکثر ( ۱۵۵) قطعه سکه اقدام کرده‌اند، تا ۱۵ تیرماه مهلت دارند از تسهیلات مالیات مقطوع برخوردار شوند.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه با بیان اینکه این گروه از خریداران سکه از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مزبور و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند، تصریح کرد: با استناد به قسمت اخیر تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴، مالیات اشخاص موضوع این گروه از مؤدیان که اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر تسلیم کنند، بر اساس رسیدگی به اسناد و مدارک ارائه شده تعیین خواهد شد.

مسیحی افزود: براساس دستورالعمل‌های ابلاغی، خریداران سکه مکلفند با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مؤدیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir  نسبت به پرداخت مالیات متعلق به شرح بند (۲) این دستورالعمل اقدام کنند تا مشمول جریمه دیرکرد موضوع ماده (۱۹۰) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴ نشوند.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقیقی دریافت کننده سکه بر اساس تعداد سکه تحویلی طی سال۱۳۹۹ نیز اشاره کرد و گفت: تا ۵ قطعه سکه مشمول مالیات نیست، نسبت به مازاد ۵ سکه تا میزان ۱۵ سکه به ازای هر قطعه سکه ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال مالیات مقطوع، نسبت به مازاد ۱۵ سکه تا میزان ۲۵ سکه به ازای هر قطعه سکه ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال مالیات مقطوع و نهایتا نسبت به مازاد ۲۵ سکه تا میزان ۱۵۵ سکه به ازای هر قطعه سکه۱۶ میلیون ریال مالیات مقطوع تعلق می‌گیرد.

وی افزود: در خصوص مؤدیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع را به صورت کامل تا ۱۵ تیرماه سال جاری ندارند، مالیات مقطوع تعیین شده حداکثر تا چهارماه به صورت مساوی تقسیط می‌شود.

مسیحی خاطرنشان کرد: اشخاصی که در سال ۱۳۹۹ نسبت به دریافت بیش از (۱۵۵) قطعه سکه از بانک مرکزی اقدام و همچنین مشاغلی که حسب سوابق پرونده با مجوز صادره از سوی مراجع ذی ربط به شغل خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول این دستورالعمل نبوده و مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر ( ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰) هستند.

وی تاکید کرد: از آنجا که مطابق حکم تبصره ماده (۱۰۰) قانون مذکور، مالیات مقطوع تعیین شده مطابق بند (۲) دستورالعمل مذکور، در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قطعی و وفق مقررات، قابل وصول است، لذا اوراق قطعی تمامی مشمولین موضوع بند (۱) این دستورالعمل، یک ماه پس از سررسید پرداخت مالیات صادر و به مؤدیان ذی ربط ابلاغ خواهد شد.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور افزود: آن دسته از مشمولین این دستورالعمل که به مالیات قطعی‌شده، اعتراض داشته باشند، اعتراض آنها برابر مقررات در هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره (۱) ماده(۲۱۶) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴  قابل رسیدگی خواهد بود.

مسیحی در پایان با تاکید بر اینکه آخرین مهلت پرداخت مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۳۹۹ دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، روز سه شنبه ۱۵ تیرماه سال جاری است، گفت: در صورت عدم پرداخت مالیات و یا حسب مورد عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر، مشمول جرایم خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا