تشریح علل اختلال بورس / کوتاه آمدن بانک مرکزی در مقابل تصمیمات غیرکارشناسی دولت

کارشناس بازار بورس گفت: بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در مقابل تصمیمات غیرکارشناسی دولت کوتاه آمدند و این باعث ایجاد اختلال در این بازار سرمایه‌ای شد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛حسین محمودی‌اصل با اشاره به نقش بانک مرکزی در وقوع مشکلات بازار بورس اظهار کرد: کنترل تورم یکی از وظایف بانک مرکزی است اما متأسفانه در زمان رشد بازار بورس با دخالت‌هایی موجب شدند تا اقداماتی که رئیس سابق سازمان بورس در جهت کنترل قیمت‌ها انجام داد ناکام بماند و حتی فشار بی‌ثمر آن‌ها باعث کناره‌گیری رئیس سازمان بورس شد.

وی با اشاره به اتخاذ تصمیم سازمان بورس در جهت کاهش دامنه نوسان به مثبت و منفی 2 گفت: بانک مرکزی علناً با این تصمیم مخالفت کرد و ظاهراً با فشار به هیئت دولت اجازه نداد با محدودیت در دامنه نوسان فرصتی خریداری شود تا عرضه‌های دولتی برسد و تا حدودی بازار را متعادل‌تر کند.

این کارشناس بازار بورس با تصریح بر این‌که بانک مرکزی بیشتر به فکر اهداف خود بود و بر این اساس دنبال کنترل تورم بود، افزود: مسئله‌ای دیگر که باعث هجوم پول‌های درشت به بورس شد، نرخ سود بین بانکی بود که مسئولان بانک مرکزی گفتند دلیل این امر تاخیر دولت در عرضه اوراق بود که البته زمانبر بودن این روند طبیعی بود.

وی با اشاره به وقوع برخی فرافکنی‌ها در این زمینه عنوان کرد: بانک مرکزی علاوه بر این‌که از این جهت در بازار بورس دخالت کرد و باعث رشد شتابان بورس و افت شدید آن شد از سویی در خصوص عملیاتی نشدن یک درصد صندوق توسعه با وجود مصوبه هیئت دولت و شورای عالی سران تنها 50 میلیون دلار آن را به فروش رساند که در اختیار بورس قرار گرفت و مابقی 220 میلیون دلار آن به رغم اینکه رئیس کل بانک مرکزی نیز چند هفته پیش در رسانه ملی خبر از دریافت آن را داده بود اما با گذشت چند هفته اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

محمودی‌اصل نقش بانک مرکزی را پررنگ‌تر دانست و گفت: البته وزارت اقتصاد هم اقدامات مناسب را به موقع انجام نداده بود و در مجموع بدنه کارشناسی و بخش‌های آن که باید سازمان بورس و وزارت اقتصاد باشند در مورد مسائل مختلف همچون عرضه شدید و تشویق بی محابای مردم برای حضور مردم در بورس کار کارشناسی انجام ندادند.

به گفته وی باید مدیران فنی در مقابل تصمیمات هیئت دولت مقاومت می‌کردند تا قبل از تقویت ارکان بورس، زیر ساخت‌ها و ارائه آموزش‌های لازم برای مردم و به‌ویژه برای هیئت دولت مردم به بورس دعوت نشوند و از سویی باید سهام هم به اندازه کافی در دسترس می‌بود و آمادگی برای عرضه سهام به مردم وجود داشت تا به‌صورت یکباره شاهد شوک‌های قیمتی نباشیم.

این کارشناس اقتصادی به عملکرد بانک مرکزی و هیئت دولت در آزادسازی بی‌حساب و کتاب سهام عدالت اشاره کرد و افزود: عرضه سهام عدالت در چنین شرایطی تنها ارزش آن را پایین آورد و باعث شد سهامداران فقط وعده فروش سهام خود را بشنوند و به دلیل شرایط بازار عمل خاصی در این خصوص اتفاق نیفتاد.

محمودی‌اصل تصریح کرد: مجموعه‌ای از عوامل که بیشتر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در آن دخیل بودند و ناشی از کوتاه آمدن در مقابل تصمیمات غیرکارشناسی دولت بود باعث شد بورس دچار مسائل مختلفی شود هرچند موضوع قیمتگذاری از خودرو تا فولاد که معاون معدنی وقت شوک به بازار وارد کرد در اوضواع بورس بی‌تاثیر نبود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا