چرا بانک مرکزی همچنان پدرخوانده بانک‌هاست؟

نبض بانک: درحالی‌که پیش ازاین آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی در سال 97، نشان می‌داد که بانک‌ها بیشترین میزان اثرگذاری را برخلق پول و تورم داشته‌اند، محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم نیزاین موضوع را در یک برنامه تلویزیونی بار دیگر تکرار کرد و با ورود آنها به بورس مخالفت کرد.

اظهارات این قانونگذار درحالی از یک برنامه تلویزیونی انعکاس یافت که هنوز اصلاح نظام بانکی در راهروی‌های بهارستان در حال رفت و برگشت است و پاستورنشینان نیز تنها به نظاره نشسته‌اند.

این درحالی است که اغلب کارشناسان اقتصادی و صاحبنظران سیاسی و اجتماعی یکی از اصلی‌ترین عوامل فساد و گسترش رانت را بنگاه‌داری بانک‌ها و فعالیت‌های سوداگرانه آنها اعلام کرده‌اند.

برپایه آمارهای بانک مرکزی درهمین سال 97، سالی که مورد اشاره نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس بوده، حجم نقدینگی به 1647 هزار میلیارد تومان رسید. در این سال سهم پول از نقدینگی به 14 درصد کاهس یافت.

درهمین سال بدهی بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی، به سه هزار میلیارد تومان رشد یافت و مجموع آن به 99 هزار میلیارد تومان شد. اضافه برداشت بانک‌های خصوصی از بانک مرکزی در حدود 42 درصد پولی را در پنجمین ماه سال 97 تشکیل داده است.
بانک‌های خصوصی در اولین ماه پاییز سال 97، با استقراض 8 هزار 400 میلیارد تومانی، 60 هزار میلیارد تومان نقدینگی خلق کردند.

حالا ورود بانک‌ها به بورس برای سرمایه‌گذاری تداوم همان سیاست‌های حمایتی بانک مرکزی و دولت از بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری است، مطلبی که نماینده مچلس یازدهم نیز به آن اذعان کرده است.

رشد مناسبت‌های رانتی و ربوی در ادامه اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری، بستر لازم را برای بانک‌ها برای فعالیت‌های سوداگرانه ایجاد کرده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا