ارز‌های دیجتال بانک مرکزی، فرصتی برای سیستم پولی کشور‌ها

بر اساس گزارش بانک تسویه بین المللی، استفاده از رمزارزهای بانک مرکزی، می تواند مزایایی را برای سیستم پولی اقتصاد کشورها داشته باشد.

بانک تسویه بین المللی در گزارش اقتصادی سالانه خود با عنوان «ارزهای دیجتال بانک مرکزی: یک فرصت برای سیستم پولی»(CBDCs: an opportunity for the monetary system) برای سال ۲۰۲۱ نکات کلیدی به شرح زیر در خصوص فرصت‌های ارز دیجتال بانک مرکزی برای سیستم پولی بیان کرده است:

  • ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) مزایای منحصر به فرد پول بانک مرکزی را به شکل دیجیتالی ارائه می‌دهند: نهایی بودن تسویه، نقدینگی و یکپارچگی از جمله ویژگی­هایی هستند که به عنوان نمایشی پیشرفته از پول برای اقتصاد دیجیتال عمل می­کنند.
  • پول دیجیتال باید با توجه به منافع عمومی طراحی شود. مانند این که آخرین نسل سیستم‌های پرداخت فوری خرده‌فروشی، CBDC‌های خرده‌فروشی، می‌توانند بسترهای پرداخت باز و یک زمینه‌ی رقابت مناسب برای نوآوری را تضمین کنند.
  • مزایای نهایی پذیرش فناوری پرداخت جدید به ساختار رقابتی سیستم پرداخت پایه و ترتیبات حاکم بر داده بستگی خواهد داشت. همان فناوری که می‌تواند یک حلقه‌ی پرفایده با دسترسی بیشتر، هزینه‌ی کمتر و خدمات بهتر را تشویق کند، ممکن است به همان اندازه باعث ایجاد یک حلقه‌ی معیوب از پایگاه داده، قدرت بازار و اقدامات ضد رقابتی شود. CBDC‌ها و بسترهای باز بیشترین کمک را به ایجاد یک حلقه‌ی پرفایده می‌کنند.
  • CBDC‌های ساخته شده بر اساس شناسایی دیجیتال می‌توانند پرداخت‌های برون مرزی را بهبود بخشیده و خطرات جایگزینی ارز را محدود کنند. ترتیباتِ چند CBDCای می‌تواند موانع اشتراک شناسه‌های دیجیتال در مرزها را پشت سر بگذارد، اما این موضوع به همکاری بین المللی نیاز دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا