سهم یارانه نقدی از تامین هزینه خانواده‌ها چقدر کم شد؟

طی سال‌های اخیر هرچند پرداخت یارانه به خانوارها به دلیل پرداخت یارانه جدید معیشتی بنزین از سال 98 افزایش یافته است، اما با جهش هرچه بیشتر قیمت‌ها سهم پرداختی‌های دولت از تامین هزینه خانوارها مدام در حال کم شدن است.

به گزارش «نبض‌بانک»؛بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار در سال 99 یارانه‌ها به طور متوسط 2.5 درصد از هزینه‌های یک خانواده شهری و حدود 5 درصد از هزینه‌های یک خانواده روستایی را پوشش داده است. این در حالی است که سهم یارانه‌ها از تامین هزینه‌ها در سال 96 تقریبا دوبرابر بوده است.

خانواده‌های 3 و 4 نفره چقدر یارانه می‌گیرند؟

در حال حاضر دو پرداختی به طور ماهانه به خانوارهای شهری و روستایی پرداخت می‌شود؛ یکی یارانه نقدی و دیگری یارانه معیشتی بنزین.

یارانه نقدی پرداخت آن از اوایل دهه 90 آغاز شد و مبلغ آن به ازای هر نفر 45500 تومان است. از این رو یک خانواده 3 نفره ماهی 136500 و سالی یک میلیون و 638 هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کند. این مبلغ برای یک خانواده 4 نفره 182 هزار تومان در ماه و 2 میلیون و 184 هزار تومان در سال می‌شود.

اما یارانه معیشتی بنزین که پرداخت آن از آبان 98 آغاز شده به خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی پرداخت می‌شود.

بر این اساس در مجموع یک خانواده 3 نفره در ماه 274 هزار و 500 تومان و در سال 3 میلیون و 294 هزار تومان یارانه دریافت می‌کند.

این مبلغ برای یک خانواده 4 نفره 4 میلیون و 248 هزار تومان در سال یارانه نقدی و معیشتی بنزین دریافت می‌کند.

این مبلغ نسبت به سال گذشته ثابت و بدون تغییر بوده است. اما در سال‌های قبل از 98 مبلغ دریافتی یارانه خانوارها محدود به یارانه نقدی بوده است. به طور مثال در سال 96 یک خانواده 3 نفره تنها سالی یک میلیون و 638 هزار تومان یارانه می‌گرفته‌ است.

توان یارانه برای تامین هزینه خانوارهای روستایی

این محاسبات نشان می‌دهد که دریافتی نقدی خانوارها از دولت تحت عنوان یارانه از سال 96 تقریبا دوبرابر شده است، با این حال نگاهی به آمار نشان می‌دهد که یارانه از رشد هزینه‌ها جامانده است.

آنطور که مرکز آمار می‌گوید در سال 99 به طور متوسط یک خانواده روستایی در سال بیش از 34 میلیون تومان و در ماه 2 میلیون و 830 هزار تومان هزینه داشته است و یارانه‌ها تنها 5 درصد هزینه یک خانوار روستایی را پوشش داده‌اند.

توان یارانه برای تامین هزینه خانوارهای شهری

این در حالی است که هزینه این خانوارها 4 سال پیش از آن یعنی در 96 سالی کمتر از 18 میلیون تومان و ماهانه کمتر از 1.5 میلیون تومان بوده و یارانه پرداختی توان پوشش بیش از 11 درصد هزینه خانوارهای روستا نشین را داشته است.

شرایط برای خانوارهای شهری بدتر است. سال گذشته هزینه یک خانواده شهری نزدیک به 5 میلیون و 200 هزار تومان در ماه بوده است و یارانه‌ها تنها 2.5 درصد از این هزینه را تامین کرده‌اند. در حالی که توان پوشش هزینه‌ها توسط یارانه در سال 96 برای یک خانواده شهری بیش از 5 درصد بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا