پاکستان علی‌رغم تصویب لوایح درخواستی FATF از لیست خاکستری خارج نشد

پاکستان علی‌رغم تصویب لوایح درخواستی FATF از لیست خاکستری خارج نشد

علی‌رغم تلاش دو ساله‌ پاکستان برای خروج از لیست خاکستری FATF و حتی تصویب لوایح درخواستی این نهاد بین الدولی، این کشور در نشست اکتبر FATF، از این لیست خارج نشد.

پاکستان علی‌رغم تصویب لوایح درخواستی FATF از لیست خاکستری خارج نشد

به گزارش نبض بانک ، معمولا اعضای تصمیم‌گیر گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF در هر سال سه نشست برگزار می‌کنند و در رابطه با وضعیت کشورها نسبت به اجرای قواعد ضدپولشویی و ضدتامین مالی تروریسم این نهاد تصمیم‌گیری می‌کنند.

پاکستان از دو سال پیش تاکنون تلاش کرده است که برنامه‌ اقدام FATF را اجرا نماید و از فهرست خاکستری این نهاد بین‌الدولی یعنی قلمروهای دارای ضعف‌های راهبردی در نظام ضدپولشویی و تامین مالی تروریسم خارج شود. با این وجود، در نشست جدید FATF که اخیرا برگزار شد، پاکستان هم‌چنان در فهرست خاکستری این نهاد بین الدولی باقی ماند.

این در حالی است که شهریورماه امسال، نمایندگان مجالس سنا و ملی پاکستان در نشستی مشترک با حضور عمران‌خان نخست وزیر این کشور، سه لایحه مربوط به تمهیدات FATF و اصلاحات قانون مبارزه با پولشویی را تصویب کردند.

خاطر نشان می گردد مخالفان FATF، دولت این کشور را به دور زدن قوانین پارلمانی مربوط به تصویب لایحه متهم کردند و اعلام نمودند که تصویب لوایح مربوط به FATF مغایر با قانون اساسی پاکستان است.

گفتنی است اوایل امسال، ارتش پاکستان به عنوان بالاترین نهاد امنیتی این کشور دو نهاد بین المللی و بین الدولی یعنی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و صندوق بین المللی پول (IMF) به عنوان «دشمنان خارجی» پاکستان و «تهدیدات مستقیم علیه امنیت ملی» این کشور شناسایی و اعلام کرد: «کشورهای متخاصم و دارای قدرت سیاسی قوی، پاکستان را از طریق ساختارهایی مانند FATF تحت فشار قرار می‌دهند، که موجب نامساعد شدن محیط محلی برای سرمایه گذاری‌های بین‌المللی می شود».

فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا