جلسه امروز وزارت راه و بانک مرکزی برای حل مشکل وام ودیعه

موانع متعدد پیش پای مستاجران برای دریافت وام ودیعه موجب شده از ۱۱۳ هزار مستاجر تهرانی که واجد شرایط دریافت این وام شناخته شده اند، فقط ۵۵۹ نفر بتوانند این تسهیلات را دریافت کنند.

به گزارش «نبض‌بانک»؛در طرح تسهیلات ودیعه مسکن، قرار است به مستأجران واجد شرایط تهرانی ۷۰ میلیون تومان وام پرداخت شود.

این تسهیلات برای ساکنان سایر شهرها، شهرستان‌ها و شهرهای جدید استان تهران (پرند، پردیس و اندیشه) ۲۵ میلیون تومان است.

بازپرداخت تسهیلات مذکور که با نرخ سود ۱۳ درصد اعطا می‌شود، برای تهرانی‌ها ۵ ساله با رقم اقساط یک میلیون و ۶۶۰ هزار تومان و متقاضیان سایر شهرهای استان تهران ۳ ساله و با رقم اقساط ۸۴۲ هزار تومان است.

در استان تهران ۱۱۵ هزار و ۶۱۸ نفر برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد، ۱۱۳ هزار و ۱۸۶ نفر واجد شرایط شناخته شده‌اند.

تا کنون برای ۲ هزار و ۱۱۸ مستأجر تهرانی پرونده در بانک‌های عامل جهت دریافت تسهیلات ودیعه مسکن تشکیل شده اما فقط ۵۵۹ نفر از متقاضیان تهرانی توانسته‌اند این وام را دریافت کنند.

به گفته بسیاری از مستأجران تهرانی، سنگ اندازی بانک‌ها در بخش ضمانت، عامل بروز این مشکل در دریافت تسهیلات مسکن شده است.

داستان تکراری ضامن و بهانه تراشی بانک‌ها

یک منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازی گفت: در بخشنامه بانک‌ها به شعب بانک‌های عامل اعطای تسهیلات ودیعه مسکن آمده: تسهیلات ودیعه مسکن به متقاضیان شهر تهران با شرایط ذیل داده می‌شود: ۱. دو کارمند رسمی داشته باشند / ‬ ۲. یک کارمند رسمی و یک قراردادی ضمانت کنند / ‬ ۳. یک ضامن رسمی به همراه یک دارنده پروانه کسب با گردش مالی معتبر برای یک سال اخیر به بانک معرفی شوند.

برخی از شهروندان مستأجر که برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن به بانک‌ها مراجعه کرده‌اند می‌گویند: رسانه‌ای شدن خبر اعطای تسهیلات ودیعه مسکن سبب شد تا موجران رقم ودیعه مسکن (پول پیش) را افزایش دهند؛ در حالی که بانک‌ها این تسهیلات را پرداخت نمی‌کنند.

برخی از متقاضیان می‌گویند در این طرح، بانک‌های خصوصی بیشترین تعداد بانک‌های عامل را در اختیار دارند که تابع مقررات بانک مرکزی نیستند؛ به عنوان مثال یک بانک خصوصی وابسته به شهرداری‌ها می‌گوید این تسهیلات را صرفاً به کارمندان شهرداری در تهران پرداخت می‌کند؛ یا یکی از ضامنان یا هر دو نفر باید کارمند رسمی شهرداری باشند.

یکی دیگر از مراجعان به شعب این بانک نیز گفت: شهرداری تهران به کارمندان غیر رسمی، گواهی کسر از حقوق جهت ضمانت وام ودیعه مسکن ارائه نمی‌دهد.

همچنین یکی از بانک‌های خصوصی بورسی نیز در شعب خود به متقاضیان می‌گوید سقف اعتبارات ما برای این تسهیلات به دلیل تشکیل پرونده‌های متعدد، به اتمام رسیده است!

معاونت مسکن وزارت راه: امروز با بانک مرکزی برای تسهیل در اعطای وام ودیعه اجاره مسکن، نشست داریم

یک مقام مسئول در معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز  درباره ایراداتی که بانک‌ها به مستأجران برای ارائه ضامن جهت دریافت وام ودیعه مسکن وارد می‌کنند، تصریح کرد: دستورالعمل سال گذشته عیناً در سال جاری به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا رسیده است.

وی افزود: بانک‌ها برای تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی باید دو ضامن و تسهیلات ۴۰ و ۲۵ میلیون تومانی یک ضامن تقاضا کنند.

این منبع آگاه گفت: وزارت راه و شهرسازی مستقیماً به بانک‌ها نامه نوشته و اعلام کرده که باید منابع وام ودیعه مسکن را تأمین و هر چه سریع‌تر به متقاضیان، این تسهیلات را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: امروز مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی با مسئولان بانک مرکزی در خصوص تسهیلات بخش مسکن از جمله وام ودیعه، نشست دارند.

بانک‌ها حاضر نیستند ۷۰ میلیون تومان وام بدهند!

این مقام آگاه یادآور شد: برخی بانک‌ها حاضر به پرداخت سقف‌های جدید وام ودیعه مسکن نیستند و می‌گویند می‌توانیم حداکثر تا سقف تسهیلات سال گذشته (۵۰ به جای ۷۰ میلیون تومان) وام بدهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا