تخصیص ۳۶۰ هزار میلیارد تومان منابع بانکی به بخش مسکن

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بانک‌ها مکلف شدند ۳۶۰ هزار میلیاردتومان منابع در اختیار بخش مسکن قرار بدهند، گفت: با توجه به اینکه تولید یک میلیون مسکن در سال نیازمند ۳۰ میلیون تن سیمان و ۱۰ میلیون تن فولاد است، بنابراین مشکل مصالح برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در کشور وجود ندارد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، در نشست ویدئوکنفرانسی با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های کشور به تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های وزارتخانه در حوزه حمل و نقل و مسکن و شهرسازی، پرداخت و اظهار کرد: در حوزه راه و شهرسازی چند مسئولیت داریم و مهمترین آن با توجه به شرایط اقتصادی کشور این است که باید مدیرانِ مدیریتِ خلق ثروت و نه مدیران هزینه باشیم.

وی با بیان اینکه خلق ثروت و استفاده از توان بخش خصوصی برای آغاز و تکمیل پروژه‌های عمرانی از سیاست‌های دولت سیزدهم در وزارتخانه راه و شهرسازی است، افزود: در حوزه حمل و نقل باید به دنبال راهکارهای جدید برویم و زیرساخت‌های مهم کشور را با راهکارهای جدید، احداث و تکمیل کنیم که یکی از روش‌ها تهاتر نفت با تکمیل پروژه‌های حمل و نقلی است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید شرایطی را در کشور ایجاد کنیم و مشوق‌هایی را برای سرمایه‌گذاران در نظر بگیریم همچنین باید تلاش کنیم به جای اینکه مردم سرمایه‌های خود را در بانک بگذارند و سود سپرده را دریافت کنند برای مشارکت در پروژه‌های راه و شهرسازی، سرمایه خود را به این بخش وارد کنند، در همین رابطه از معاونان خود در حوزه‌های مختلف خواسته‌ام تا پیشنهادهای خود را درباره روش‌های تکمیل انجام طرح‌ها و مگاپروژه‌ها ارائه دهند.

قاسمی با اشاره به اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در انجام پروژه‌های آزادراهی و بزرگراهی بخشی از سرمایه را توسط مردم تأمین کرده است، افزود: در مگاپروژه‌ها نباید از منابع داخلی دولت استفاده کنیم بلکه باید از توان بخش خصوصی و مردم برای تکمیل آنها بهره‌مند شویم، در خصوص مناطق محروم و انجام پروژه‌ها در آن مناطق نیز باید از روش‌های متفاوت استفاده کنیم.

لزوم حمایت ویژه دولت برای تأمین مسکن کم درآمدها

وی در خصوص تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور با اشاره به اینکه سه قشر با درآمد بالا، میان‌درآمدی و اقشار ضعیف در برنامه تأمین مسکن قرار دارند، تصریح کرد: سالانه در کشور حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار بالای درآمدی احداث می‌شود که با سرمایه خود آنهاست و آن قشر نیازی به کمک و تسهیلات دولتی ندارند. اقشار متوسط نیازمند حمایت دولت و استفاده از تسهیلات و سایر حمایت‌ها هستند. اقشار کم‌درآمد و ضعیف نیز نیاز به حمایت‌های ویژه دولت دارند تا مسکن آنها تأمین شود زیرا خود توان انجام آن را ندارند و دولت با برنامه‌های حمایتی ویژه اقدام می‌کند.

راه‌اندازی صندوق توسعه مسکن

وزیر راه و شهرسازی پنج مؤلفه زمین، خدمات، تأمین منابع مالی، مواد و مصالح ساختمانی، و توان فنی و مهندسی را مؤلفه‌های پیش‌نیاز تولید مسکن در کشور عنوان کرد و با اشاره به اینکه در خصوص زمین در کشور کمبودی وجود ندارد، گفت: وزارت راه و شهرسازی در اراضی تحت‌اختیار توان تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور را دارد. همچنین قانون جهش تولید مسکن نیز بخشی از مشکل زمین را برطرف می‌کند.

قاسمی با یادآوری اینکه در خصوص تأمین مواد و مصالح ساختمانی در کشور مشکل خاصی وجود ندارد، اظهار کرد: ایران چهارمین تولید کننده سیمان است و هم‌اکنون ظرفیت تولید سیمان در کشور ۸۰ میلیون تن و ظرفیت تولید فولاد در کشور ۲۸ میلیون تن است. با توجه به اینکه تولید یک میلیون مسکن در سال نیازمند ۳۰ میلیون تن سیمان و ۱۰ میلیون تن فولاد است، بنابراین مشکل مواد و مصالح برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در کشور وجود ندارد.

وی راه‌اندازی صندوق توسعه مسکن را که در قانون جهش تولید نیز بر آن تاکید شده است اقدامی مؤثر برای تولید مسکن در کشور عنوان کرد و گفت: از آنجایی که مقرر شده تا بسیاری از درآمدها از جمله فروش املاک و مستغلات وزارتخانه به صندوق توسعه مسکن بیاید، از این طریق امکان کمک به اقشار مختلف جامعه برای انجام پروژه‌های حمایتی و تکمیل آنها وجود دارد.

مکلف شدن بانک‌ها به تأمین ۳۶۰ هزار میلیارد تومان منابع بخش مسکن

عضو کابینه دولت سیزدهم تهاتر زمین با انبوه‌سازان به منظور احداث واحدهای مسکونی را از دیگر راهکارهای تولید انبوه مسکن برشمرد و گفت: بانک‌های کشور مکلف شدند ۳۶۰ هزار میلیارد تومان منابع در اختیار مسکن قرار بدهند و این یک تکلیف برای آنهاست.

قاسمی اضافه کرد: بر اساس قانون، مقرر شده تا تمام اراضی متعلق به دولت و مؤسسات دولتی برای ساخت مسکن در اختیار راه و شهرسازی قرار بگیرد. چنانچه ظرف دو ماه اراضی برای ساخت مسکن از سوی مؤسسات دولتی، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها معرفی و واگذار نشود، ثبت اسناد و املاک کشور می‌تواند یک‌طرفه سند را به نام راه و شهرسازی صادر کند، در همین راستا مقرر شده تا احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی در سطح دولت و نه وزارت راه و شهرسازی تصمیم‌گیری شود.

وی بر شناسایی اراضی توسط ادارات کل راه و شهرسازی برای احداث چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال تاکید کرد و تصریح کرد: عقد تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و نهادها و ارگان‌ها گامی مؤثر در تولید انبوه مسکن است و وزارت راه و شهرسازی بر انجام این تفاهم‌ها برای تولید مسکن در آینده نیز اهتمام خواهد داشت.

موافقت بنیاد مستضعفان برای تولید انبوه مسکن در اراضی بنیاد

وی از موافقت وزارت راه و شهرسازی با بنیاد مستضعفان برای در اختیار گذاشتن اراضی بنیاد برای تولید انبوه مسکن خبر داد و گفت: در تفاهم با وزارت صمت مقرر شده تا در تولید انبوه مسکن مصالح ساختمانی سیمان و فولاد به روشی متفاوت از روش موجود تأمین شود، احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور نیز از جمله سیاست پیش‌روی وزارتخانه و دولت است که نیازمند همراهی تمامی ارکان وزارتخانه است.

نظام مهندسی ساختمان، نیازمند اصلاحات

وزیر راه و شهرسازی در پایان نشست با مدیران استانی بر برگزاری به موقع و با کیفیت انتخابات اعضای هیأت‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد و گفت: در موضوع نظام مهندسی، نیازمند اصلاحاتی هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حدود ۶۰۰ هزار نفر مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند و باید حافظ منافع مهندسان در کشور بود، ادامه داد: قانون نظام مهندسی ساختمان حتماً اصلاح می‌شود و هم‌اکنون اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان در دستور کار است.

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: نباید از منافع سازمان نظام مهندسی ساختمان تنها عده خاصی بهره‌مند شوند. بلکه همه اعضا و مهندسان باید از این تشکل صنفی و بستری که وجود دارد استفاده کنند و بهره‌مند شوند.

وی بر برگزاری به موقع و با نظم انتخابات نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد و توضیح داد: بخشنامه تعارض منافع موضوع مهمی است که باید در دستور کار همه دست‌اندرکاران و مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا