دولت به‌جای پرداخت یارانه برای افراد اشتغال ایجاد کند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکز گفت: دولت به جای حمایت کوتاه مدت از طریق پرداخت یارانه، با ایجاد اشتغال حمایت بلندمدت از خانواده‌های آسیب‌پذیر داشته باشد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛بیش از  ۱۰ سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور می‌گذرد. قانونی که قرار بود، به خانواده‌های نیازمند کمک کند تا بیشتر از یارانه‌های پنهان و آشکار دولت بهرمند شوند؛ اما با ایجاد تورم در کشور دستاورد چندانی نداشته است.

در این ارتباط، علیرضا امینی درباره با اشاره به طرح هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: بنده از ابتدا با پرداخت نقدی یارانه به صورت کنونی مخالف بودم.

وی با بیان اینکه در واقعیت پرداخت یارانه‌ها برخلاف عنوانش، هدفمند نیست، گفت: گروه‌های هدف که اقشار آسیب پذیر و نیازمند جامعه هستند، به درستی شناسایی نمی‌شوند. در نتیجه اصل این طرح زیر سوال می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکز ادامه داد: در حال حاضر توانایی اجرایی دولت به گونه‌ای نیست که بتواند، گروه‌های نیازمند را شناسایی کند. بنابراین بخش عمده‌ای از منابع کشور هدر می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت نادرست و نقدی یارانه‌ها باعث ایجاد تورم در جامعه می‌شود، گفت: طرح هدفمندی یارانه‌ها اگر به درستی اجرا نشود، اثربخشی لازم برای حمایت از اقشار کم درآمد ندارد.

امینی درباره افزایش میزان یارانه‌ها متناسب با تورم سالیانه در کشور عنوان کرد: دولت اگر یارانه‌های نقدی را افزایش دهد، تنها به رشد تورم کمک می‌کند و قدرت خرید مردم روز به روز کمتر می‌شود.

این کارشناس حوزه کارآفرینی تشریح کرد: مبلغ 45 هزار و پانصد تومان یارانه شاید در سال‌های 89 یا 90 کمکی به خانواده‌های آسیب‌پذیر می‌کرد؛ اما در حال حاضر تورم کنونی کشور، این مبلغ را کاملا بی‌ارزش کرده است.

امینی با بیان اینکه دولت باید منابع تعیین شده برای پرداخت یارانه را به سمت ایجاد کسب و کارهای کوچک هدایت کند، گفت: دولت باید حمایت خود از قشار آسیب‌پذیر را در قالب ایجاد اشتغال انجام دهد یا تعداد شاغلان در خانوارهای کم درآمد را افزایش دهد.

این استاد علوم اقتصادی ادامه داد: این راه حل پایدار و بلند مدت است؛ اما پرداخت یارانه نقدی راه حل کوتاه مدت بوده که مانند مسکن اثرات موقت دارد.

وی با بیان اینکه دولت می‌تواند به صورت مستقیم نیز شغل برای افراد ایجاد نکند، گفت: دولت با اجرای سیاست‌های فعال بازار کار می‌تواند از منابع خود برای کمک طولانی مدت یا کارآفرینی افراد استفاده کند.

امینی اضافه کرد: همچنین دولت می‌تواند با پرداخت بیمه بیکاری تا فراهم شدن شغل برای افراد، از آنها حمایت کند یا با آموزش‌های مهارتی به اشتغال‌زایی یا درآمدزایی سرپرست‌های خانواده کمک کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکز مطرح کرد: دولت می‌تواند تنها برای خانواده‌هایی که امکان فعالیت ندارند مانند فوت سرپرست خانواده، معلولیت یا از کارافتادگی یارانه نقدی در نظر بگیرد.

وی درباره رویه‌های حمایت دولت از افراد برای اشتغال زایی خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه‌ سود تسهیلات بانکی یکی از رویه‌های رایج دولت‌ها برای اشتغال است. به این معنا که بانک وام با نرخ 12 درصد به افراد دهد، اما در واقع وام را 18 درصد حساب کرده و مابقی آن را دولت پرداخت کند. همچین دولت می‌تواند یارانه دستمزد پرداخت کند یعنی به عنوان مثال 30 درصد دستمزد افراد کم درآمد که در بنگاه‌های زود بازده، اشتغال داشته باشند را پرداخت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا