خریداران دلار بخوانند/ ارزهای جدید در راه است

به گزارش «نبض‌بانک»؛بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در دو گزارش مجزا درباره رشد اقتصادی کشور از رشد قابل توجه بخش نفت خبر داده‌اند. با این اتفاق طبیعتا ارزهای جدید در راه بازار باید باشند. اما آیا این به معنای ارزانی قطعی قیمت دلار است؟

در اعلام جدید بانک مرکزی درباره رشد اقتصادی بهار امسال این میزان ۶٫۲ درصد (با احتساب نفت) اعلام شده که علت اصلی آن رشد ۲۳ درصدی در بخش نفت است.

در گزارش جدید مرکز آمار ایران نیز میزان رشد اقتصادی ۷٫۶ درصد اعلام شده که علت اصلی آن رشد ۲۷ درصدی بخش نفت است.

این درحالیست که بخش‌های خدمات و صنعت نیز رشد مثبت داشته‌اند و تنها بخش کشاورزی بوده که رشد منفی داشته است. با این حال شاید مهمترین سیگنال این گزارش برای بازار ارز مربوط به بخش نفت است که رشد قابل توجهی دارد.

پیش از این نیز پیش‌بینی شده بود که میزان فروش نفت ایران به کشور چین تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز برسد. در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز فروش بیش از دو میلیون بشکه در روز پیش‌بینی شده که البته تحقق آن خیلی سخت به نظر می‌رسد.

اخیرا نیز ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در سخنانی از کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی در امسال سخن گفته بود که نشان می‌داد پیش‌بینی فروش دو میلیون بشکه‌ای نفت خیلی به واقعیت نزدیک نبوده است. با این حال رشد قابل توجه نفت در بهار امسال پیام مثبتی برای بازار ارز دارد که اگر این فروش نفت همراه با کسب درآمد ارزی برای کشور باشد و این دلارها به بازار برسند احتمالا در روند قیمت دلار تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

با این حال تورم ۴۵ درصدی، رشد نقدینگی حدود ۴۰ درصدی و پیش‌بینی رشد شدید پایه پولی تا ۵۰ درصد هرکدام از این‌ها کار را برای ارزان کردن دلار سخت می‌کنند. اما احتمالا رشد بخش نفت اگر همراه با آمدن دلارها به کشور باشد حداقل در مقطع فعلی می‌تواند روند قیمت دلار را دارای ثبات نسبی کند.

این اتفاقات درحالیست که روز گذشته وزیر امور خارجه ایران نیز به نیویورک رفته و علاوه بر این ممکن است دور هفتم مذاکرات برجامی وین ۳۰ شهریور ماه برگزار شود. آیا این اتفاقات ارزانی دلار را به همراه خواهد داشت؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا