بورس سهامداران را غافلگیر می‌کند؟

کارشناسان معتقدند در ۶ ماه دوم سال، عواملی مانند نرخ ارز، تورم، نقدینگی، سیاست خارجی و سیاست‌های کلان اقتصادی دولت، بیشترین اثر را بر بورس خواهند گذاشت.

به گزارش «نبض‌بانک»؛با توجه به افت و خیز‌های بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته و عدم تاثیرپذیری آن از افزایش نرخ دلار و اخبار مثبت دیگر همچون افزایش قیمت نفت، انتظارات تورمی  و عدم جبران زیان بسیاری از سهامداران با چند نفر از کارشناسان به بررسی روند بازار سرمایه در ۶ ماه دوم سال پرداختیم.

صنعت پالایشی و پتروشیمی در نیمه دوم سال می‌درخشند

محمدرضا صادقی مقدم کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سوال که در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ بازار سرمایه از چه عواملی متاثر خواهد بود؟ اظهار کرد: در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ بازار سرمایه از عواملی همچون، تورم، نرخ ارز، سیاست وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و قیمت‌های جهانی متاثر خواهند بود.

او بیان کرد: یکی از عواملی که بر روند بازار سرمایه تاثیرگذار است، قیمت‌های جهانی و کامودیتی‌ها هستند. در حال حاضر قیمت‌های جهانی مخصوصا در محصولات پتروشیمی بسیار جذاب شدند و قیمت نفت نیز رو به بالاست؛ بنابراین می‌توانیم روند خوبی را در ۶ ماه دوم سال برای این دو صنعت متصور باشیم.

کارشناس بازار سرمایه افزود: از دیگر عوامل مذکور متاثر بر روند بازار سرمایه، نرخ ارز است. در کوتاه مدت در حوزه برجام شاید توافقی حاصل نشود، در این صورت نرخ ارز نیز روند رو به بالایی خواهد داشت که این بر فروش شرکت‌های صادرات محور بورسی اثرگذار است.

دولت در نیمه دوم سال کسری بودجه را چگونه پوشش خواهد داد؟

صادقی مقدم در خصوص سیاست‌های کلان اقتصادی و تاثیر آن بر بورس گفت: از دیگر عوامل متاثر بر روند بازار سرمایه، سیاست‌های بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در خصوص جبران کسری بودجه است. اگر رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد، کسری بودجه را از محل انتشار اوراق جبران کنند، در این صورت ما با حجم بالایی از اوراق مواجه می‌شویم و با فروش آن ریسکی به بازار سرمایه متحمل می‌شود. از طرفی جبران کسری بودجه از محل فروش اوراق سبب عدم کنترل نرخ ارز و رکود تورمی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا