تامین نقدینگی مهم‌ترین چالش تولیدکنندگان

بازار ورق گرم فولادی با توجه به کمبود این محصول در کشور، کمی آشفته به نظر می‌رسد و در همین حال، نرخ آن با توجه به نوسانات بازار جهانی و نرخ ارز طی دو سال گذشته، حدودا سه برابر شده است.

به گزارش «نبض‌بانک»؛از این رو، بسیاری از مصرف‌کنندگان به ویژه فعالان صنعت لوله و پروفیل، قادر به تامین ورق فولادی با قیمت‌های جدید نیستند و به تامین نقدینگی نیاز دارند اما بانک‌ها به سختی نقدینگی را در اختیار تولیدکنندگان می‌گذارند و اگر هم این امر محقق شود، به دلیل اینکه سود بانکی به مراتب از سود فروش محصول بیشتر است، تولیدکنندگان ورشکست خواهند شد. در این زمینه با محمدرضا شمس آبادی، مدیرعامل شرکت اطلس فولاد مازندران گفت‌وگو کردیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

توضیحاتی در خصوص شرکت اطلس فولاد مازندران، ظرفیت تولید و توانایی‌های آن بفرمایید.

شرکت اطلس فولاد مازندران از اواخر فروردین ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرده و ظرفیت تولید آن سالیانه ۱۵۴ هزار تن است. همچنین این شرکت با توجه به سهمیه مواد اولیه‌ای که به آن تعلق می‌گیرد، ماهانه دو هزار تن محصول تولید می‌کند. سه خط تولید پروفیل بسته به همراه یک خط تولید پروفیل باز در شرکت فعال هستند که به تولید چارچوب فرانسه می‌پردازند. اخیرا تولید لوله داربستی نیز به سبد محصولات فولاد مازندران اضافه شده است و پروفیل‌‌های بسته از سایز ۲۰ در ۲۰ تا سایز ۱۰۰ در ۱۰۰ نیز در این مجموعه قابل تولید هستند. شرکت اطلس فولاد مازندران درحال‌حاضر با ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت تولید مشغول فعالیت است. زیرا با توجه به سهمیه مواد اولیه‌ای که از جانب شرکت فولاد مبارکه به شرکت داده می‌شود، فولاد مازندران تقریبا با این میزان تولید قادر به فعالیت خواهد بود. از آنجا که ورق فولادی در بازار آزاد گران‌تر از بورس کالا به فروش می‌رسد، خرید ماده اولیه از بازار آزاد برای شرکت‌های تولیدکننده لوله و پروفیل فلزی، ساختمانی و صنعتی، صرفه اقتصادی ندارد و گاهی نرخ ورق فولادی با نرخ پروفیل برابری می‌کند که این موضوع اصلا به نفع تولیدکننده نیست. ناگفته نماند که شرکت ما تنها از ورق گرم به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کند که ضخامت آن در اغلب مواقع دو میلی‌متر است؛ البته قابلیت مصرف ورق تا ضخامت سه تا چهار میلی‌متر نیز در خطوط تولید این شرکت وجود دارد.

روند فروش محصولات شرکت اطلس فولاد مازندران را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا این شرکت صادرات هم انجام می‌دهد؟

درحال‌حاضر، محصولات شر کت اطلس فولاد مازندران به استان‌‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی و آذریایجان غربی ارسال می‌شوند و خوشبختانه به دلیل مناسب بودن کیفیت محصولات، توانسته‌ایم رضایت خریداران را جلب کنیم. در مدت دو سال توانسته‌ایم مشتریان خاص خود را داشته باشیم. هر چند که در زمینه صادرات هنوز اقدام خاصی انجام نداده‌ایم اما آمادگی لازم جهت صادرات محصول را داریم و امیدوار هستیم این اتفاق در امسال به وقوع بپیوندد. در این زمینه برنامه‌ریزی کردیم و کشورهای عراق و ارمنستان در برنامه صادراتی ما قرار دارند.

مصرف‌کنندگان محصولات شرکت شما از چه اصنافی هستند؟

پیمانکاران ساختمانی و آهن‌فروشان، عمده مصرف‌کنندگان محصولات شرکت فولاد مازندران هستند که البته آهن‌فروشان در بیشتر مواقع به صورت عمده اقدام به خرید می‌کنند و خرده‌فروشی محصولات را انجام می‌دهند. یکی از مشتریان شرکت فولاد مازندران، در زمینه تولید قفسه‌های فروشگاهی فعالیت می‌کند و از کیفیت محصولات شرکت اطلس فولاد رضایت کامل دارد. همچنین کارخانه‌های بزرگ و کوچک تولیدی فولادی به ویژه تولیدکنندگان سازه‌های ساختمانی، اقدام به خرید پروفیل چارچوب فرانسه می‌کنند که این پروفیل‌ها را با ضد زنگ کردن و رنگ‌آمیزی، برای بازار مصرف آماده می‌سازند.

نحوه تهیه ورق گرم فولادی شرکت اطلس فولاد مازندران به چه صورت است؟

ورق گرم مورد نیاز با ضخامت دو و ۲.۵ میلی‌متر را از فولاد مبارکه اصفهان تامین می‌کنیم اما در تهیه این ورق با ضخامت پایین همواره دچار مشکل هستیم. عمده تولیدکنندگان لوله و پروفیل به ورق فولادی با ضخامت پایین نیاز دارند زیرا بیشتر مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند پروفیل‌های نازک را خریداری کنند تا با توجه به وزن کمتر آن‌ها، هزینه کمتری بپردازند. در این میان، فولاد مبارکه نمی‌تواند همه سهمیه شرکت ما را به ورق نازک اختصاص دهد و ناچار به تامین ورق با ضخامت‌های بالاتر از دو میلی‌متر هستیم که این امر صرفه اقتصادی کمتری به همراه دارد. چراکه فروش محصولات پروفیل سنگین با این ضخامت بالا در بازار داخلی دشوار است. مشتریان و خریداران پروفیل‌های ضخیم عمدتا شرکت‌ها و کارخانه‌های صنعتی هستند و به صورت سفارشی فعالیت می‌کنند. هر چند که با ورق‌های ضخیم هم می‌توان پروفیل‌های بزرگ ازجمله ۹۰ در ۹۰ (سانتی‌متر مربع) و ۱۰۰ در ۱۰۰ (سانتی‌متر مربع)، همچنین لوله داربستی را تولید کرد اما تولید با تناژ بالا در این محصولات چندان مقرون‌به‌صرفه نیست.

در زمینه تامین مواد اولیه با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟

در شرایط کنونی تامین ورق فولادی به عنوان ماده اولیه از طریق نظام سهمیه‌بندی و خرید از بورس کالا انجام می‌شود و ظاهرا شیوه آن نیز به این صورت است که هر شرکت که ظرفیت اسمی بیشتری داشته باشد، سهمیه بیشتری نیز دریافت می‌کند. در حالی که این ملاک واقعی عملکرد یک شرکت تولیدی نیست. همان‌طور که گفته شد، تامین مواد اولیه شرکت اطلس فولاد مازندران تنها توسط شرکت فولاد مبارکه آن هم از طریق بورس کالا هر ماه به میزان دو هزار تن صورت می‌گیرد که به صورت سهمیه‌بندی است. با توجه به اینکه شرکت اطلس فولاد مازندران چهار خط تولید دارد، از این رو سهمیه‌بندی کنونی به منظور تامین ماده اولیه این تعداد خط تولید منصفانه به نظر نمی‌رسد. این یعنی ممکن است یک شرکت دارای پنج خط تولید، تعطیل شده باشد و به اندازه شرکت ما، سهمیه ماده اولیه دریافت کند. در حالی که باید بررسی شود آیا این تعداد خط تولید مشغول به فعالیت هستند یا خیر. از سوی دیگر، تامین مواد اولیه از بورس کالا هم به صورت نقدی و هم به صورت اعتباری، دو ماهه و سه ماهه انجام می‌شود. فولاد مازندران علاوه بر خرید نقدی ماده اولیه، خرید اعتباری را نیز انجام می‌دهد که این نوع خرید بهتر است زیرا با توجه به اینکه هزینه تامین مواد اولیه از فروش به‌دست می‌آید، خرید اعتباری اقتصادی‌تر خواهد بود. اگر بازار فولاد، کشش لازم جهت تامین مواد اولیه صنعت لوله و پروفیل را نداشته باشد، خرید نقدی مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود. علاوه‌براین، در صورتی که میزان سهمیه اختصاص داده شده به علت عدم تامین نقدینگی لازم توسط شرکت طی دو سه عرضه خریداری نشود، با گذشت زمان این سهمیه قطع خواهد شد.  شرایط باید به نحوی باشد که میزان سهمیه برای شرکت‌ها ثابت در نظر گرفته شود و اگر یک شرکت به دلایلی همچون رکود بازار و کمبود نقدینگی نتوانست سهمیه خود را در یک عرضه خریداری کند، در عرضه بعد بتواند با خرید بیشتر، سهمیه از دست رفته را تامین کند.

چه راهکارهایی را برای بهبود شرایط تامین مواد اولیه مناسب می‌دانید؟ آیا واردات می‌تواند گزینه مناسبی در راستای تامین ورق فولادی باشد؟

تصمیم‌گیری در زمینه تامین مواد اولیه بر عهده نهادهای ذی‌ربط همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت است. همچنین حمایت بانک‌های مختلف جهت تامین نقدینگی برای خرید مواد اولیه نیز حائز اهمیت خواهد بود. چراکه حوزه تولید و صنعت دغدغه‌های خاص خود را دارد و توجه به تولید می‌تواند اشتغال جوانان را به ارمغان آورد. این در حالی است که فعالیت در حوزه بازرگانی مشکلات و ریسک‌پذیری کمتری دارد و برای یک فعال اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود. علاوه‌براین، تولید می‌تواند باعث ایجاد اشتغال فراوان شده و با ایجاد گردش نقدینگی در کشور، موجب ایجاد ثروت‌آفرینی در کشور شود. برای تداوم حمایت تولیدی نیازمند حمایت بانک‌ها برای تامین نقدینگی و صنایع بالادست برای تامین مواد اولیه هستیم. لازم به ذکر است که فولاد مبارکه قطعا نمی‌تواند بیشتر از ظرفیت اسمی خود تولید داشته باشد. بنابراین فشار آوردن به این شرکت برای عرضه بیشتر، چاره رفع نیاز کشور به ورق فولادی نخواهد بود. در زمینه تامین ورق گرم فولادی با ضخامت‌های نازک که میزان تولید آن در داخل کشور کافی نیست، می‌توان به واردات روی آورد. در گذشته، واردات ورق به کشور انجام می‌شد زیرا نرخ ارز پایین بود و بانک‌ها نیز ارز و نقدینگی مورد نیاز واردات را تامین می‌کردند اما درحال‌حاضر با توجه به بالا بودن نرخ جهانی و همچنین مشکلاتی که در زمینه تامین ارز اولیه وجود دارد، رغبت به واردات این محصول کاهش یافته است. به این مشکلات می‌توان تحریم‌‌ها را نیز اضافه کرد که در این شرایط نمی‌توان به طور مستقیم از تامین‌کننده، ورق خریداری کرد. در صورتی که امکان واردات ۱۰۰ هزار تن از این محصول به داخل کشور وجود داشته باشد، این موضوع می‌تواند نقش موثری در ایجاد تعادل بازار ایفا کند. لازم به ذکر است که تامین نقدینگی، مهم‌ترین چالشی است که در مقام تولیدکننده با آن مواجه هستیم. نرخ مواد اولیه نسبت به سال گذشته، حداقل سه برابر شده و در نتیجه تامین نقدینگی جهت خرید نیز به همین میزان افزایش یافته است. تولیدکننده توانایی خرید مواد اولیه را با این شرایط ندارد و این در حالی است که دولت، اصرار به پایین ماندن نرخ فولاد دارد و تولیدکننده ناچار به فروش نقدی ماده اولیه با موعد تحویل سه ماه شده است. این یعنی برای خرید یک هزار تن ورق فولادی، باید ۲۵ میلیارد تومان هزینه پرداخت و این محصول سه ماه بعد به خریدار تحویل داده می‌شود. در حالی که هزینه فروش محصول پس از چند ماه بعد دریافت می‌شود.

چشم‌انداز اطلس فولاد مازندران با توجه به اینکه تازه تاسیس شده است، چیست؟

اولویت اصلی شرکت، استفاده از ظرفیت‌های خالی است. چراکه هم‌اکنون مشغول به فعالیت در یک شیفت کاری هستیم و امیدواریم بتوانیم به میزان فعالیت را به دو شیفت در شبانه‌روز ارتقا دهیم که این امر، مشروط به تامین مواد اولیه مورد نیاز است. در جهت توسعه، اقدام به خریداری زمین در کنار کارخانه کرده‌ایم تا بتوانیم پروژه جدیدی را در سال آینده اجرا کنیم و با تولید محصولات متنوع همچون محصولات نوردی و لوله‌های درز مخفی، حضوری پررنگ در بازار داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا