وام ۵ میلیونی برای سفر زیارتی به عراق

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: تصور ما این است که بتوانیم برای هر زائر از بانک‌ها تسهیلات ارزان قیمت ۵ میلیون تومانی در نظر بگیریم. این موضوع در استان‌ها و دفاتر زیارتی در حال پیگیری است و برخی از آن‌ها امکاناتی در این رابطه از بانک‌های محلی و استانی آماده کردند

به گزارش «نبض‌بانک»؛رئیس سازمان حج و زیارت گفت: تصور ما این است که بتوانیم برای هر زائر از بانک‌ها تسهیلات ارزان قیمت ۵ میلیون تومانی در نظر بگیریم. این موضوع در استان‌ها و دفاتر زیارتی در حال پیگیری است و برخی از آن‌ها امکاناتی در این رابطه از بانک‌های محلی و استانی آماده کردند

علیرضا رشیدیان درباره اعزام زائران به عتبات عالیات اظهار کرد: تاکنون کمتر از ۲۰ هزار نفر ثبت‌نام قطعی برای اعزام در دفاتر خدمات زیارتی استان‌ها داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته با تشکیل ۲۰ کارگروه، همه فرآیند‌های اجرایی سازمان حج و زیارت را در حوزه‌های حج، عمره و عتبات عالیات بازنگری کردیم، ادامه داد: در این راستا یکی از مباحث مطرح شده این بود که برخی از فرآیند‌ها اصلاح و تکمیل و برخی فرآیند‌های جدید با توجه به تحولات حوزه حج و زیارت، ابزارها، تکنولوژی، نیاز‌ها و انتظارات حجاج و زائران باید ایجاد شود.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: عتبات عالیات نیز یکی از حوزه‌هایی بود که بیشترین تغییرات را در فرآیند‌های اجرایی سازمان حج و زیارت به خود اختصاص داد و یکی از موضوعات مهم آن مربوط به نحوه ثبت‌نام زائران بود؛ در گذشته یک ثبت‌نام مرکزی صورت می‌گرفت و متقاضایان با ورود به سامانه تعیین شده نسبت به ثبت‌نام و واریز وجه اقدام می‌کردند. مشخصات و مبلغ واریزی در اختیار شرکت شمسا که مجری کار بود، قرار می‌گرفت و این شرکت براساس قرارداد‌های منعقد شده آن‌ها را به صورت سهمیه به دفاتر زیارتی می‌سپرد.

وی افزود: در واقع در گذشته دفاتر زیارتی سهمیه دریافت می‌کردند، اما در ریل‌گذاری جدید، براساس نگرش برنامه کلی کشور و در راستای کاهش تصدی‌گری دستگاه‌های دولتی، با حفظ متولی‌گری سازمان حج مبتنی بر هدفگذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل، کار تصدی‌گری را به دفاتر زیارتی دارای مجوز از سازمان حج واگذار کردیم.

رشیدیان تصریح کرد: بر همین اساس در موضوع اعزام به عراق و سوریه (که انشاالله به زودی راه‌اندازی می‌شود) ثبت‌نام متمرکز نخواهیم داشت و هر فردی می‌تواند به دفاتر زیارتی مراجعه کند، نرم‌افزاری در حال تهیه است که به‌زودی در اختیار همه دفاتر زیارتی و شرکت‌های ارائه کننده خدمات قرار دارد که در آن بسته متنوع زیارتی مهیا می‌شود که متناسب با بودجه و سلیقه زائر به متقاضیان معرفی می‌کند در واقع زائر می‌تواند محل اسکان ارزان یا هتل چندستاره، اتوبوس ۵۰ نفره، ون یا خودروی سواری و سرو غذا به صورت بوفه باز یا فقط دریافت صبحانه را انتخاب کند، اما در حال حاضر با نرم‌افزار موقتی مشغول ثبت‌نام و اعزام این دوره گذار هستیم.

وی با بیان اینکه این امر هنوز به طور کامل شکل اجرایی به خود نگرفته است، اما در حال حرکت به سمت آن هستیم، گفت: روز گذشته با دفاتر استان تهران جلسه‌ای برگزار شد تا مسئولان دفاتر نسبت به تغییر ریل سازمان برای ارائه خدمات توجیه شوند؛ بر این اساس دفاتر زیارتی می‌توانند به گروه‌های اجتماعی مختلف و گروه‌های صنفی مختلف مانند ادارات و کارخانه‌ها بسته‌های زیارتی متناسب با شرایط آن‌ها ارائه کنند که در این صورت بر میزان ثبت‌نام متقاضیان نیز افزوده خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: برای اعزام زائران به صورت هوایی محدودیتی نداریم و اکنون زائران هرچقدر ثبت‌نام کنند، امکان اعزام وجود دارد، اما با توجه به شرایط پاییز و زمستان و اینکه اعزام‌ها فعلا فقط به صورت هوایی است میزان ثبت‌نام کم بوده است البته از طریق سفیر ایران در عراق درخواست کرده‌ام پیگیر باشد تا بتوانیم برای اعزام زائران به صورت زمینی مجوز دریافت کنیم.

وی افزود: حتی اعلام کرده‌ایم حاضر به برقراری ویزا برای سفر‌های زمینی هستیم تا مشکل دولت عراق هم در این خصوص برطرف شود البته با سفارت عراق در ایران مذاکراتی داشته‌ایم که آن‌ها اعلام کردند هنوز دستور‌العملی در این رابطه از سوی دولت عراق نیامده است و امیدواریم با مساعی سفیر ایران در عراق میزان ثبت‌نام‌کنندگان افزایش خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا