عرضه اولیه سهام دولتی تا پایان سال انجام می‌شود

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، بازار سرمایه را بازار بلندمدت توصیف کرد و گفت: عرضه اولیه سهام دولتی و شرکتهای خصوصی متناسب با کشش بازار تا پایان سال انجام می‌شود.

به گزارش «نبض‌بانک»؛به نقل از خانه ملت، مجید عشقی با بیان این مطلب گفت: بازار سرمایه، بازار بلند مدت است و اگر فردی به دنبال کسب سود در مدت زمان کوتاهی است، این بازار ممکن است در دوره‌هایی پاسخگو نباشد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: براساس آمارها، شاخص هر کدام از صنایع در بازار سرمایه در مقایسه با دیگر بازارها در بلندمدت سود بیشتری دارد مثلا یک سرمایه‌گذاری در روندی، ۲۰  ساله، ۱۰ ساله و در برخی مواقع پنج‌ ساله در بازار سرمایه بسیار بهتر از سایر بازارهای مولد و غیرمولد نظیر ارز و سکه بازدهی داشته است.

عشقی ادامه داد: متاسفانه شاهد این بودیم حجم زیادی از مردم با تشویق زیاد از سوی شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های غیررسمی و حتی رسمی وارد بازار سرمایه شدند و به طور مستقیم اقدام به خرید و فروش‌های مستمری کردند و در ریزش بازار که دور از انتظار هم نبود، متضرر شدند و اکنون انتظار دارند، در یک بازه زمانی کوتاه، بازدهی بالایی کسب کرده و جبران ضرر برای آنها اتفاق افتد.

وی خاطرنشان کرد: مشکل از اینجا آغاز می‌شود و باید افراد با دانش کامل و دریافت مشاوره خوب به بازار سرمایه وارد شوند و در ان به فعالیت ادامه دهند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: آیا هدف از سرمایه‌گذاری در بازار بورس این است که در بازه زمانی کوتاه مدت سودی را دریافت و سپس خارج شویم؟ ابدا این گونه نیست اصالت در سهامداری حفظ ارزش دارایی و توسعه مستمر و پیوسته آن با بهره‌مندی از سوددهی شرکت‌ها است و طبعا مصونیت بخشی از دارایی‌ها در شرایط تورمی را هم در پی دارد.

وی تاکید کرد: اما ورود مقطعی به نیت جلب بازدهی بالا آن هم بدون اطلاعات و تجربه مکفی واقعا ریسک بزرگی است. در سال‌های کار حرفه‌ای خود هیچگاه چنین چیزی را به کسی توصیه نکرده‌ و نگفته‌ام که اشخاص پول ضروری کنار گذاشته شده خود را وارد بورس کنند تا در یک بازه زمانی کوتاه مدت سودی را دریافت کنند.

لزوم افزایش سواد مالی افراد برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه

عشقی گفت: سال گذشته آسیب جدی در همین نقطه خوردیم و شخصی منزل و خودرو خود را فروخته و در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرد و آن هم در شرایطی که بازار بورس طبق همه تحلیل‌ها در اوج خود قرار داشته، مشخص است که به این فرد مشاوره درستی داده نشده است.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم با استفاده از ساختارهای روابط عمومی و آموزشی به بحث سواد مالی افراد بها داده و آن را افزایش دهیم تا بتوانند با چشم باز انتخاب کنند و از مزایای بیشمار بازار مالی بهره‌مند شوند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تا پایان سال جاری عرضه اولیه سهام در بازار بورس انجام خواهد شد، گفت: بله، متناسب با کشش بازار و شرایط آن عرضه اولیه سهام دولتی و شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا