سخت گیری بانک ها برای اعطا وام ودیعه مسکن

مشاهدات میدانی و مراجعات مردمی نشان می دهد بانک ها همچنان برای اعطای وام ودیعه مسکن سخت گیری های زیادی می کنند.

به گزارش «نبض‌بانک»؛در سال ۹۸ ستاد ملی کرونا به دلیل مشکلاتی که برای برخی از مستاجران و فاقدان مسکن در شرایط کرونایی به دلیل محدودیت‌ها و خلل در کسب درآمدها، پیش آمد، این امکان را فراهم کرد تا متقاضیان مستأجر در شهرهای بزرگ، میانی و کوچک با دریافت مبالغی نسبت به تامین مسکن مورد نیاز خود اقدام کنند؛ رقم این وام در آن سال برای مستاجران تهرانی۵۰ میلیون تومان، برای سایر کلانشهرها ۳۰ میلیون تومان و برای دیگر شهرها ۱۵ میلیون تومان بود.

دوسال از پرداخت این وام می گذرد و بنابر بخشنامه بانک مرکزی و تصمیم هیئت دولت، متقاضیان وام ودیعه مسکن تا پایان آذر ماه ۱۴۰۰ برای ثبت نام فرصت دارند.

بخشنامه بانک مرکزی درخصوص تمدید زمان وام ودیعه مسکن

رقم وام ودیعه امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ میلیون تومان در تهران افزایش یافته و به رقم ۷۰ میلیون تومان رسیده است، این مقدار در سایر کلانشهر‌ها ۴۰ میلیون تومان و شهر‌های کوچک ۲۵ میلیون تومان تعیین شده است.

این رقم ها درحالی است که براساس اعلام بانک مرکزی  متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در مهرماه امسال ۳۱ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل ۰.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد و نرخ اجاره‌بها نیز در پایتخت ۴۸.۴درصد افزایش یافته است.

آمار بانک مرکزی درخصوص آمار اجاره بها

محمود محمود زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: ۱۸۵ هزار نفر تاکنون ثبت نام کردند، از این تعداد حدود ۶۴۰ هزار نفر به سیستم بانکی معرفی شدند و بیش از ۱۴۲ هزار نفر تسهیلات را دریافت کرده اند.

اما مستاجران که متقاضیان دریافت این وام هستند از شرایط دریافت این تسهیلات گلایه داشتند.

یکی از مستاجران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بچه های من رفتند دنبال این وام اما چون شرایط ضامن ها سخت بود منصرف شدند.

یکی دیگر از متقاضیان این وام گفت: به دلیل سخت بودن شرایط مجبور شدن از مردم قرض بگیرم.

این سختگیری ها باعث شده که برخی از متقاضیان از دریافت این وام صرف نظر کنند. برای پیگیری بیشتر این موضوع  به عنوان یک متقاضی سراغ بانک های وام دهنده رفتیم.

یکی از مسئولان بانک ها در رابطه با شرایط دریافت وام ودیعه مسکن در گفت و گو با باشگاه خبزنگاران جوان گفت: اجاره نامه باید به نام همسرتان باشد، دریافتی داشته باشند و با توجه به گردش حسابشان در بانک و دو ضامن با کسر از حقوق دولتی می توانید درخواست وام دهید و در نوبت بمانید.

نداشتن بودجه و پر بودن ظرفیت، یکی از جواب های مشترک بانک ها در این زمینه بود.

مسئولان این سختگیری ها و سنگ اندازی بانک ها را بی دلیل می دانند و حتی اقداماتی در این زمینه انجام داده اند.

محمود محمود زاده معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی گفت: این موارد به بانک مرکزی و ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شده است که مورد بررسی قرار بگیرند؛ زیرا منابع به بانک ها تخصیص داده شد و هیچ بانکی بدون منابع نیست.

این موضوع را از مسئولان بانک های دولتی پیگیری کردیم اما پاسخی در این زمینه به باشگاه خبرنگاران جوان ندادند.

به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی، ستاد ملی مقابله با کرونا ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ارائه این وام به مستاجران اختصاص داده که فقط ۴ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده و این یعنی همچنان ۶ هزار میلیارد تومان آن برای پرداخت تسهیلات باقی مانده است. در صورتی که بانک ها از نبود اعتبار برای اعطای وام سخن می گویند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا