بانک‌ها مهم‌ترین مانع در امور گمرکی استان مرکزی هستند

گروه استان‌ها ــ مدیرکل گمرکات استان مرکزی با بیان اینکه گمرک استان مرکزی با کمبود نیرو مواجه است گفت: مشکلاتی که در گمرک وجود دارد بیشتر به ارباب رجوع مربوط می‌شود و مشکل عمده‌ ترخیص کالا بانک‌ها هستند که تامین ارز نمی‌شوند و کالاها در گمرک می‌ماند.

به گزارش «نبض‌بانک»؛از  اراک  ، رشد و شکوفایی اقتصادی در هر جامعه‌ای تا حد زیادی وابسته به ارائه خدمات مناسب گمرکی است و نقش گمرک در صادرات و همچنین مقابله با قاچاق کالا بی‌بدیل است. اما گاهی اوقات کمبود نیروی انسانی و یا ضعف در امکانات و بسترسازی لازم برای اجرای صحیح مباحث گمرکی سبب می‌شود تا در حوزه‌هایی چون تولید، صادرات و به تبع آن شرایط اقتصادی دچار مشکل شویم.

محمد لطیفی، کارشناس مسائل اقتصادی در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: گمرک یک بستر ضروری در دنیای کنونی است و در واقع می‌توان گفت گمرک سازمانی مالی و اقتصادی است که حیات اقتصادی هر جامعه‌ای وابسته به فعالیت این ارگان است.

وی افزود: از آنجا که گمرک وظایفی از جمله تشریفات، تسهیل و تسریع انجام واردات، صادرات و ترانزیت کالا را برعهده دارد اهمیت نقش آن در شرایط کنونی جامعه که در جنگ اقتصادی قرار داریم چند برابر شده و از اهمیت زیادی برخوردار است.

تقویت گمرک‌ها راه رسیدن به شکوفایی اقتصادی

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: بنابراین اگر قرار است با اقتصاد مقاومتی از بحران‌های موجود اقتصادی عبور کنیم و با تکیه بر تولیدات داخل رشد و شکوفایی اقتصادی را به ارمغان بیاوریم باید نسبت به تقویت گمرک‌ها توجه داشته باشیم.

لطیفی تصریح کرد: مشکلاتی از قبیل رسوب کالا و نبود نیروی انسانی مورد نیاز برای سرعت‌بخشی به خدمات سبب لطمه به خدمات گمرکی می‌شود و این سازمان را از انجام رسالت خود باز می‌دارد.

وی بیان کرد: درحالی که اگر به رفع مشکلات گمرک‌هایمان توجه شود و زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز آنها فراهم شود با خدماتی که از سوی گمرکات ارائه می‌شود می‌توان راه‌های قاچاق کالا را بست و با کمک به تولید از طریق صادرات می‌توان از این بن‌بست اقتصادی رهایی یافت و شکوفایی اقتصادی را شاهد بود.

 استان مرکزی به شدت با کمبود نیرو در گمرکات مواجه است

اسماعیل حسینی مدیرکل گمرکات استان مرکزی هم با اشاره به مشکلات گمرک استان گفت: به شدت با کمبود نیرو مواجه هستیم، نیروی انسانی متخصص و کارشناس خبره گمرک کم داریم و در حقیقت با کمبود نیرو به ویژه در بخش فنی، کارشناسان امور گمرکی و ارزیاب مواجه هستیم.

حسینی تصریح کرد: مشکلاتی که در گمرک وجود دارد بیشتر به ارباب رجوع مربوط می‌شود، مشکل عمده‌ای که برای ترخیص کالاها وجود دارد بانک‌ها هستند که تامین ارز نمی‌شوند و کالاها می‌ماند و در گمرک رسوب می‌کند.

وی ادامه داد: در مجموع مشکل خاصی نداریم، مشکلات بیشتر از سوی سازمان‌های دیگر است که برای صادرکنندگان و واردکنندگان ایجاد می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا