زیرساخت‌های موجود در بازار سرمایه پاسخ‌گوی حضور مردم در این بازار نیست

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار توسعه شرکت‌های پروژه‌محور را جزو برنامه‌های جدی سازمان بورس اعلام کرد و گفت: باید در راستای تشکیل سرمایه‌ها به سمت توسعه این شرکت‌ها حرکت کنیم و اکنون نخستین شرکت تامین مالی تشکیل و پذیره‌نویسی آن انجام شد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛به نقل از  ایرنا، «مجید عشقی» امروز (شنبه) در نشست اتاق بازرگانی تهران به اتفاق‌های اخیر رخ داده در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: از سال ۸۴ یعنی از زمان تاسیس سازمان بورس تا دو سال گذشته ذی‌نفعان بازار بسیار محدود و فقط حدود ۲ میلیون سهامدار در بازار حضور داشتند که بخش کمتری از آنها در بازار فعال بودند.

وی اظهار داشت: با توجه به آزادسازی سهام عدالت، ورود حجم زیادی از نقدینگی به بازار و صدور کدهای معاملاتی در سه سال گذشته، می توان اعلام کرد که اکنون کل کشور ذی‌نفع بازار سرمایه هستند.

عشقی خاطرنشان‌کرد: اکنون ۶۰ میلیون کد سهامداری مستقیم در بازار داریم و بقیه مردم هم از طریق صندوق های سرمایه‌گذاری و سایر نهادهای عمومی ذی‌نفع بازار سرمایه هستند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه‌داد: اکنون زیرساخت‌های موجود در بازار سرمایه پاسخ‌گوی حضور مردم در این بازار نبوده و طبق قانون تجارت، فرآیندهای موجود در بازار نیز پاسخ‌گوی نیازهای فعلی بازار سرمایه نیست.

وی با بیان اینکه بحث پرداخت سود جزئی در قانون تجارت مربوط به ۶۰ سال گذشته است، گفت: در این قانون اعلام شده تا به شرکت‌ها به مدت هشت ماه فرصت پرداخت سود سود داده شود، اما اکنون با توجه به پیشرفت تکنولوژی این اتفاق بی‌معنی است.

عشقی خاطرنشان‌کرد: همچنین در این قانون به مدت ۲ ماه استفاده از حق تقدم داده شده است تا شرکت بتواند فرآیند افزایش سرمایه را آغاز کند، این اتفاق نیازمند زمان زیادی است که به هیچ عنوان با مقتضیات کنونی بازار سازگار نیست.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به مشکلی فعلی مربوط به پرداخت نقدی سود اشاره کرد و افزود: تا زمانی که شرکت‌ها چهار هزار سهامدار داشتند، به هیچ عنوان پرداخت سود نقدی آنها سخت نبود، اما اکنون با حضور ۸۰۰ ناشر و ۶۰ میلیون نفر سهامدار فرآیند توزیع سود نقدی به چالش جدی تبدیل شده است.

وی اضافه‌کرد: فرآیند صدور مجوز تایید صلاحیت‌ها متناسب با بزرگ شدن بازار توسعه پیدا نکرده است، به همین دلیل اکنون زیرساخت‌ها در حال بازنگری هستند و پیشنهادهایی که ارائه شده است در برنامه سازمان بورس وجود دارد.

عشقی بحث مربوط به شرکت‌های پروژه محور را جزو برنامه‌های جدی سازمان بورس اعلام کرد و گفت: باید در راستای تشکیل سرمایه‌ها به سمت این شرکت‌ها پیش برویم که در این راستا نخستین شرکت تامین مالی تشکیل و پذیره‌نویسی آن انجام شد.

وی، دستورالعمل در نظر گرفته شده برای این صندوق‌ها را سختگیرانه دانست و اظهار داشت: در جلسه هیات مدیره برخی از بندهای آن را اصلاح کردیم، به‌طور مثال پروانه فعالیت معدن باید بتواند به عنوان آورده موسس آن در پروژه محاسبه شود و بقیه توسط اشخاص دیگر پذیره‌نویسی شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام‌کرد: با توجه به برنامه‌های مدنظر می‌توان به سمتی پیش رفت تا شرکت‌های بیشتری را وارد این فرآیند کنیم و در حوزه معادن پتانسیل خوبی را در این خصوص داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا