دوگانگی وزارت صنعت در آماردهی

مدیران وزارت صنعت در شرایطی بر اهمیت ارائه آمار و اطلاعات به روز و شفاف تاکید می کنند که جدیدترین آمار ارائه شده در مورد عملکرد این وزارتخانه مربوط به مردادماه است.

 

مدیرکل دفتر آمار و فرآوری داده های وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی در جلسه ای به مناسبت روز آمار بر لزوم شفاف سازی، دسترسی عمومی به آمار و اطلاعات و بهبود روش های تولید آمار تاکید کرده که هنوز آمار و اطلاعات مربوط به عملکرد این وزارتخانه و زیرمجموعه های آن طی شهریور و مهر منتشر نشده است.

به گزارش نبض بانک ، نگاهی به بخش آمار و اطلاعات پرتال وزارت صنعت نشان می دهد که آخرین داده های آماری منتشر شده توسط این وزارتخانه مربوط به مردادماه است که البته این آمار نیز به تازگی بر روی سایت قرار گرفته و قبل از آن فقط خلاصه ای از عملکرد مردادماه بخش صنعت، معدن و بازرگانی منتشر شده بود.

در چنین شرایطی ناهید زندی زاده، تدوین نظام‌نامه آماری، استاندارد نمودن تعاریف و مفاهیم، تهیه شناسنامه‌های اقلام و شاخص‌ها با همکاری سازمان های زیر مجموعه را از اقدامات انجام شده طی یک سال گذشته عنوان کرده و معتقد است: استفاده از ابزارهای کنترل سیستمی، بهره گیری از روش های علمی در تولید و انتشار آمار، استانداردسازی تعاریف پایه که موجب پرهیز از ارایه آمارهای متفاوت در موضوعات یکسان می شود و شفاف سازی در روش های تولید آمار موجب ارتقا اعتماد ذی نفعان خواهد شد.

علاوه بر تأخیر در ارائه آمار و اطلاعات وزارت صنعت، چندین مرتبه نیز شاهد ارائه آمار اشتباه از سوی این وزارتخانه بوده ایم که خبرهای مربوط به آن پیشتر منتشر شده است.

ضمناً در بخش های دیگر مانند «گزارش صنایع منتخب به روایت آمار و اطلاعات» جدیدترین گزارش ها مربوط به سال 95 و 96 است که عملاً کارایی چندانی نخواهد داشت.

قطعا ارائه آمار و اطلاعات به روز و شفاف نقش مهمی در تصمیم گیری های اقتصادی کشور توسط مسئولان و بخش خصوصی خواهد داشت و نقشه راهی برای حرکت بخش های مختلف اقتصادی محسوب می شود. از همین رو، اصلاح و بازنگری در عملکرد آماری وزارت صنعت امری ضروری است تا ضمن تحقق تاکید مدیران این وزارتخانه بر لزوم شفاف سازی، شاهد تصمیم گیری بهتری از سوی فعالان اقتصادی با تکیه بر اطلاعات صحیح و به روز باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا