احتکار پیاز واقعیت دارد؟

به گزارش نبض بانک ،  با اشاره به دلایل احتکار پیاز در کنار جاده‌ها اظهار کرد: با توجه به برداشت پیاز در مناطق نیمه سردسیری، بخشی از محصول به منظور تامین نیاز بازار تا زمان عرضه از مناطق گرمسیری در انبار‌ها ذخیره سازی می‌شود که متاسفانه رسانه‌ای کردن برخی موضوعات زمینه را برای تحریک بازار و احتکار محصول فراهم می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر فرصت خوبی است که حمایت بیشتری از کاشت زمستانه در مناطق گرمسیری داشته باشیم.

شادلو ادامه داد: با وجود آنکه برخی بذور پیاز ظرف مدت زمان ۵۰ روز به برداشت می‌رسند، نگرانی از حیث افزایش قیمت در بازار نباید داشته باشیم.

نایب رئیس اتحادیه باغداران با اشاره به اینکه برداشت پیاز در حال انجام است، بیان کرد: طی ماه‌های مهر و آبان برداشت پیاز از مناطق نیمه گرمسیری و سرد در حال انجام است و به طور مستمر در بازار عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه زمینه کاشت پیاز برای صادرات و بازار داخل فراهم است، گفت: با وجود آنکه محصولات صیفی همچون پیاز، سیب زمینی و خیار موازی یکدیگرند، از این رو با افزایش کشت محصولی، کشت محصول دیگر به طور خودکار کاهش می‌یابد، ضمن آنکه سال گذشته قیمت پیاز پایین بود که این احتمال وجود دارد محدودیت سطح زیر کشت عامل دیگری گرانی قیمت در بازار باشد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران با اشاره به اینکه احتکار پیاز واقعیت ندارد، افزود: با توجه به برداشت پیاز از مناطق گرمسیری طی ۲ ماه آینده، ذخیره در انبار و عرضه مستمر محصول امری متداول است چرا که با عرضه یکباره پیاز‌های تولیدی در بازار، طی ۲ تا ۳ ماه آتی با ورود پیاز‌های زمستانه محصولی برای عرضه وجود ندارد.

به گفته وی، با نگهداری محصول در انبار‌ها و ازدیاد عرضه در بازار طی روز‌های آتی، بازار پیاز متعادل می‌شود و جای نگرانی نیست.

شادلو در پایان با اشاره به اینکه واریته‌های مختلف و کیفیت در امر قیمت گذاری دخیل است، تصریح کرد: بنابر کیفیت محصول گاهی اختلاف قیمت در بازار به ۲ برابر هم‌می رسد.  با وجود تحریم‌های ظالمانه و گرانی نهاده‌های تولید انتظار می‌رود شرایطی فراهم شود که با افزایش عرضه شاهد تعدیل قیمت در بازار باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا