سیاست اقتصادی اردوغان چیست و چرا لیر ترکیه سقوط می‌کند؟

کاهش ارزش پول ملی ترکیه باعث گمانه زنی‎هایی درباره آینده سیاسی رجب طیب اردوغان شده است.

 ارز ملی ترکیه در ماه‌های اخیر به پایین‌ترین ارزش خود سقوط کرده است، چرا که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه تلاش خود را برای کاهش نرخ بهره با وجود افزایش قیمت مصرف کننده، ادامه می‌دهد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛در نتیجه، خانواده‌ها در ترکیه برای خرید مواد غذایی و سایر کالا‌ها با مشکل مواجه هستند و لیر ترکیه از ابتدای سال حدود ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داده است.

چه اتفاقی برای لیر ترکیه افتاده است؟

بانک مرکزی ترکیه از ماه سپتامبر سود‌های بانکی را ۴ درصد کاهش داده است؛ این اقدام در راستای خواسته اردوغان، حتی با وجود اینکه تورم به حدود ۲۰ درصد افزایش یافته، است.

لیر ترکیه که به سختی از بحران ارزی در سال ۲۰۱۸ بهبود یافته بود، در برابر دلار و یورو به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

پس از اینکه اردوغان تاکید کرد هیچ بازگشتی از سیاست‌های خود وجود نخواهد داشت، لیر در ۲۳ نوامبر به پایین‌ترین نرخ، یعنی ۱۳.۴۴ لیر در برابر یک دلار سقوط کرد.

اخیرا نیز پس از اینکه اردوغان تکرار کرد که کاهش نرخ‌ها ادامه خواهد داشت لیر دوباره به پایین‌ترین حد خود یعنی ۱۴ لیر در برابر یک دلار سقوط کرد.

کاهش ارزش لیر قیمت‌ها را در ترکیه بالا برده و واردات، سوخت و کالا‌های روزمره را در ترکیه که متکی به مواد خام وارداتی است، گران‌تر می‌کند.

سیاست اقتصادی اردوغان چیست؟

رئیس جمهور ترکیه برای تحریک اقتصاد، تقویت رشد و صادرات و ایجاد شغل بر کاهش نرخ سود‌های بانکی تاکید می‌کند.

او متعهد شده است که چرخه اقتصاد ترکیه را اصلاح کند.

اقتصاددانان می‌گویند افزایش نرخ بهره تورم را کاهش می‌دهد، تورمی که در سرتاسر جهان با بهبودی اقتصاد از همه گیری ویروس کرونا افزایش یافته است، اما به ویژه در ترکیه به دلیل سیاست‌های دولت این کشور، شدیدتر است.

اردوغان نرخ بهره را مادر و پدر همه بدی‌ها توصیف کرده است؛ او ۳ رئیس بانک مرکزی ترکیه را اخیرا برکنار کرده است.

اردوغان همچنین به تازگی وزیر دارایی جدیدی را منصوب کرد که به نظر می‌رسد حامی فشار برای اعمال نرخ‌های پایین سود بانکی باشد که به کاهش جزئی ارزش لیر منجر شد.

تاثیر سیاسی کاهش ارزش لیر برای اردوغان چیست؟

سال‌های اولیه حضور اردوغان در قدرت با اقتصاد قوی مشخص شد که به او کمک کرد در چندین انتخابات پیروز شود.

اخیرا افزایش شدید قیمت‌های مصرف‌کننده به محبوبیت او لطمه زده است و نظرسنجی‌ها حاکی از نارضایتی از سیاست‌های اقتصادی او حتی در میان حامیانش است.

ائتلاف احزاب مخالف که یک اتحاد را علیه حزب حاکم اردوغان و متحدانش تشکیل داده‎اند، در نظرسنجی‌ها صعود کرده‎اند.

اعضای ائتلاف مخالف خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه هستند و اردوغان را به دلیل سوءمدیریت اقتصادی به خیانت متهم می‌کنند.

اردوغان از برگزاری انتخابات زودهنگام امتناع کرده و اصرار دارد که رای گیری طبق برنامه در سال ۲۰۲۳ برگزار شود.

وی اخیرا گفت که دولت در حال کار بر روی برنامه‌هایی است که ۵۰ هزار شغل جدید ایجاد می‌کند و انتظار می‌رود حداقل دستمزد را افزایش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا