تعداد پوزهای متصل به سامانه سازمان مالیاتی به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار رسید

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در سال جاری ۲۷۰ هزار میلیارد تومان وصول مالیات پیش بینی شده بود که تاکنون ۲۳۰ هزار میلیارد تومان از این میزان محقق شده است.

به گزارش «نبض‌بانک»؛به نقل از ایرنا، داوود منظور در بوشهر افزود: تمرکز این سازمان در۲ ماه و اندی باقی مانده از سال بر واحد یابی و تلاش برای شناسایی مودیانی است که تاکنون در تور مالیاتی نبوده اند.

وی بیان کرد: براساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ رشد وصول مالیات برای سال آینده با ۶۰ درصد افزایش ۴۵۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

منظور اضافه کرد: این رشد در همه منابع مالیاتی اعم از مالیات مستقیم، غیرمستقیم، مالیات بر درآمد، شرکت‌ها و مالیات ارزش افزوده به صورت متوازن اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور یادآور شد: تحقق این افزایش درآمدهای مالیاتی با رویکرد مقابله با فرارمالیاتی و شناسایی مودیان جدید صورت می‌گیرد و قرار نیست در سال مالی آینده به بخش‌های اقتصادی شفافی که مالیات را به صورت منظم پرداخت می‌کردند و از مودیان مالیاتی منضبط به شمار می‌روند، فشار وارد شود.

وی تاکید کرد: مودیان مالیاتی منضبط در حد رویه‌های سال‌های گذشته مالیات پرداخت خواهند کرد و انتظار می‌رود رشدی که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی شده از محل مودیان جدید تحقق پیدا کند.

منظور اضافه کرد: یکی از ابزارهایی که در این ارتباط استفاده می‌شود ساماندهی پوزها است و اینکه برخی از دارندگان پوزها مودی مالیاتی نبودند و اکنون در تعاملی که میان سازمان مالیاتی و بانک مرکزی به وجود آمده این فرصت فراهم شده که بتوانیم این پوزها را ساماندهی کنیم.

وی ادامه داد: این کار از حدود یک ماه گذشته شتاب گرفت و در هفته گذشته به اوج خود رسید که  پیش بینی می‌شود تا پایان سال این کار ساماندهی و به انتها برسد.

منظور اضافه کرد: سرجمع پوزهایی که اکنون از طریق بانک مرکزی روی سامانه سازمان مالیاتی قرار گرفته اند ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار پوز است که بخش بزرگی از اینها مودی مالیاتی نیستند.

وی ادامه داد: دارندگان پوزها سه گزینه پیش رو دارند که یا باید پوزهایی که به نام آنها ثبت شده به پرونده مالیاتی که دارند وصل کنند  یا پرونده مالیاتی جدید برای پوزها تشکیل دهند و یا اینکه درخواست می کنند که پوزهای آنها غیر فعال شوند.

به گفته منظور با این اقدام انتظار می‌رود تا پایان سال به تعهدات و اجرای ماده ۱۰ و ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی به صورت کامل عمل شود.

منظور در باره مالیات خودروهای لوکس بیان کرد: یکی از تکالیفی که در قانون بودجه امسال برعهده سازمان مالیاتی گذاشته شده این است که مالکانی که جمع ارزش خودروهای در اختیار خودشان و افراد تحت تکفل آنها بالغ بر یک میلیارد تومان باشد نسبت به مازاد این مبلغ به صورت پلکانی مشمول مالیات می‌شوند.

وی ادامه داد: در همین راستا بانک اطلاعات خودروها از پلیس راهور و نیروی انتظامی دریافت و ارزش گذاری آنها براساس نُرم‌های موجود انجام گرفت و با توجه به اطلاعاتی که از پایگاه اطلاعات ثبت احوال دریافت شد توانستیم محاسبه کنیم چه خانواده‌هایی و چه افرادی مشمول این حکم می‌شوند.

منظور اضافه کرد: درصد افراد مشمول این حکم خیلی بالا نبود به این معنی که از حدود ۱۷.۵ میلیون خودرو در حدود ۵۵۰ هزار خودرو مشمول این حکم شدند و مالیات آنها حساب و از طریق پیامک به مالکان آنها اطلاع رسانی می‌شود.

وی ادامه داد: سرجمع مالیاتی که برای خوروهای لوکس موجود در کشور محاسبه شده حدود پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که این رقم در بودجه هم در همین حدود پیش بینی شده بود​.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا